فیلیپین مدعی افزایش تعداد کشتی‌های چینی در دریای چین جنوبی نسبت به ماه گذشته شد و گفت: این کشتی‌های در نزدیکی صخره مرجانی جزایر اسپراتلی لنگر انداخته‌اند.

فیلیپین: تعداد کشتی‌های چینی در دریای چین جنوبی نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، گارد ساحلی فیلیپین در بیانیه‌ای مدعی شد که بیش از ۱۳۰ کشتی چینی در بخشی از منطقه انحصاری اقتصادی این کشور در دریای چین جنوبی (منطقه‌ای که مانیل و پکن هر دو ادعای مالکیت آن را دارند)، تجمع کرده‌اند.

در بیانیه گارد ساحلی فیلیپین آمده است: این کشتی‌های چینی در نزدیکی صخره مرجانی جزایر اسپراتلی در بیش از ۳۰۰ کیلومتری غرب جزیره پالاوان لنگر انداخته‌اند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است که ۲ قایق گشت‌زنی فیلیپین که در این منطقه گشت‌زنی کردند، به کشتی‌های چینی هشدار دادند که منطقه را ترک کنند اما کشتی‌های چینی این دستور را رد کردند.

همچنین به ادعای گارد ساحلی فیلیپین، کلیپ‌های ویدئویی منتشر شده از این منطقه تجمع کشتی‌های بزرگ چینی مجهز به جرثقیل‌ را نشان می‌دهند.

به نوشته شبکه خبری ان اچ کی، مانیل مظنون است که این کشتی‌ها حامل پرسنل شبه‌نظامیان دریایی چین باشند و مدعی است که تعداد کشتی‌های چینی در آب‌های این منطقه نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.

فیلیپین در مارس ۲۰۲۱ نیز بیش از ۲۰۰ کشتی چینی را در همان منطقه مشاهده و اعتراض خود را به پکن تسلیم کرده بود.

گفتنی است؛ روابط مانیل با پکن از زمان ریاست جمهوری فردیناند مارکوس که به تقویت نظامی با واشنگتن از سال گذشته پرداخت، دچار تنش شده است.

پنتاگون در ماه مه سال جاری گفت از فیلیپین در صورتی که گارد ساحلی‌اش در دریای چین جنوبی مورد حمله قرار گیرد، حفاظت خواهد کرد.

پکن همواره بیشترین بخش‌های دریای چین جنوبی از جمله مناطق اقتصادی انحصاری فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی را تحت مالکیت و بخشی از خاک خود می‌داند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.