سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به مصوبه اخیر کنگره برای مسدود سازی مجدد اموال ایران در بانک‌های قطر، گفت: ما قبلا تضمین‌های لازم را در زمینه دسترسی به اموال منتقل شده از کره جنوبی از دولت آمریکا گرفته‌ایم و این منابع در دسترس دولت است.

تضمین‌های لازم از دولت آمریکا برای بلوکه نشدن حساب‌ها در قطر گرفته شده/ پول‌های در دسترس ما است

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره موضع تهران نسبت به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا برای مسدود سازی دائم اموال منتقل شده ایران به قطر و اینکهرایزنی‌هایی از طریق کانال‌های موجود با دولت بایدن برای جلوگیری از نقض تعهداتش در این زمینه انجام شده یا خواهد شد؟ همچنین وضعیت دسترسی به این پول‌ها، با بیان اینکه متاسفانه برخی نمایندگان آمریکا نشان دادند بیش از آنکه نماینده مردم آمریکا باشند، نماینده لابی صهیونیستی هستند، گفت: اینکه کنگره چشم بر جنایات اسرائیل ببندد و انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه بگیرد و در اقدامی کینه توزانه تلاش کند تعهدات آمریکا نسبت به ایران را نقض کند غیر قابل پذیرش است.

تضمین‌های لازم را از دولت آمریکا گرفته‌ایم

وی با یادآوری اینکه این لایحه برای آن‌که جنبه عمل بگیرد نیازمند تصویب سنا و امضای رئیس جمهور آمریکا است، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی و توافقات انجام شده با واسطه با ایران در ارتباط با منابع ارزی آزاد شده با مشارکت کشورهای ثالث موظف و متعهد است و باید به تعهداتش عمل کند و به آنها پایبند باشد.

منابع نمتقل شده در قطر در دسترس ایران است

وی تأکید کرد: ما در این ارتباط تضمین‌های لازم را (در توافق انجام شده) گرفته‌ایم چون در تعامل با دولت آمریکا بر مبنای اعتماد عمل نمی‌کنیم. دولت آمریکا نشان داده قابل اعتماد نیست. بنابر این ما در چارچوب تعهدات عمل می‌کنیم و این منابع در دسترس دولت ایران بوده و هست و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند متناسب با نیازهای خودش از آنها استفاده کند و خواهد کرد.

سیاسی کاری گروسی 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع غیر سازنده و ادعاهای گروسی در مورد عدم همکاری ایران با آژانس و مذاکرات وزیر خارجه با جوزف بورل هماهنگ کننده برجام و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: از مدیرکل آژانس انتظار داریم مسئولتش را بر مبنای وظایف فنی خودش و به‌دور از مواضع سیاس اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه هستند کسانی که می‌خواهند آژانس را به رویکردهای سیاسی منحرف کنند، تصریح کرد: این روند نمی‌تواند تأثیر مثبتی بر همکای ما داشته باشد.

سوءاستفاده اروپایی‌ها از نشست‌های آژانس 

کنعانی خاطرنشان کرد: در مورد مذاکرات وزیر با آقای بورل مسائل و موضوعات ما با اتحادیه اروپا متعدد است اما متاسفانه اتحادیه اروپا در زمینه همکاری با آژانس و اجرای برجام رویکردی غیر سازنده و غیر کمک کننده را دارد و این در مسائل همکاری‌های دوجانبه هم صادق است. ما بارها تاکید کردیم در حالی که ایران ذیل برجام کاملا به تعهدات خودش پایبند بوده و حداقل ۱۵ گزارش آژانس مؤید این موضوع بوده، آمریکا به صورت یکجانبه و غیر قانونی از برجام خارج شد و تحریم‌های زیادی را اعمال کرد. طبیعی است چنین اقداماتی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می‌شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارچه گفت: بر اساس برجام تعهدات متقابل است و اساساً توافقات بین‌المللی چنین ویژگی دارند و ایران پس از یک سال خویشتنداری در مقابل خروج آمریکا و بی عملی دولتهای اروپایی حقوق خودش را ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اتخاذ کرده است، اما اروپایی‌ها و آژانس عملا این واقعیات را نادیده می‌گیرند.  

کنعانی افزود: این موضوع و مواضع ایران به آقای بورل منتقل و همکاری‌ها با آژانس مورد تبیین قرار گرفت که ایران بر اساس پادمان به همکاری خود با آژانس ادامه می‌دهد و این همکاری سازنده و مبتنی بر مسئولیت پذیری ایران است و برخی طرف‌های اروپایی نباید با استفاده از نشست‌های آژانسی به دنبال رویکردهای سیاسی در ارتباط با ایران باشند. مسئله فلسطین و غزه هم با بورل مورد گفتگو قرار گرفت و انتظارات از اتحادیه اروپا مطرح شد.

کنعانی درباره میزبانی پارلمان اروپا از سرکرده گروهک منافقین و صدور قطعنامه ضد ایرانی عنوان کرد: این یک دوگانگی آشکار از سوی اروپاست. اینکه یک سازمان تروریستی را از لیست خود بردارد و با آن تعامل کند به این معنا نیست که ماهیت تروریستی این سازمان از بین رفته است. دست این سازمان به خون بیش از ۱۷ هزار نفر از شهروندان ایرانی آلوده است. لکه ننگ موجود بر دامان این گروه‌های تروریستی با آب ناپاکی که برخی طرف های اروپایی می‌خواهند بر دامان این گروه‌ها بریزند هرگز پاک نخواهد شد.ایران این رفتارهای دوگانه را فراموش نخواهد کرد.

آمریکا میدان دار جنگ علیه غزه است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه و اقدامات وزارت خارجه برای توقف این حملات و محاکمه عوامل جنایات جنگی آمریکا و اسرائیل در غزه هم گفت: جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و کرانه باختری را شدیدا محکوم می‌کنیم. دردناک و رنج آور است که جنایات بی‌رحمانه این رژیم علیه غیر نظامیان و کودکان با شدت باورنکردنی ادامه دارد.

وی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به یک بیمارستان دیگر در جنوب غزه آنرا مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خواند و اظهار داشت: جامعه جهانی در این زمینه مسئولیت جدی دارد و باید با آن مقابله کند.

کنعانی درباره اینکه اقدامات دیپلماتیک برای بازداشتن آمریکا از میدان‌داری جنگ و پیگرد آنها کافی است؟ تصریح کرد: نقش مستقیم و غیر قابل آمریکا در جنایات علیه مردم فلسطین کاملاً روشن است. طوفان الاقصی یک اقدام دفاعی و مشروع در مقابل اشغالگران نشان داد رژیم صهیونیستی دارای یک هیمنه پوشالی است و کشتار بیش از ۱۶ هزار غیر نظامی که ۷۰ درصد آنها کودکان و زنان هستند با حمایت دولت آمریکا بجای اقدام بازدارنده است و دور جدید حملات هم زمانی آغاز شد که وزیر خارجه آمریکا در اتاق جنگ در تل آویور حضور داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: زیر دفاع آمریکا رسما اعلام کرده کمک‌ها به اسرائیل را برای نابودی حماس افزایش داده‌ایم و این اعرتاف است که آمریکا اصل و اساس جنگ علیه فلسطینی‌ها است و یک طرف جنگ است. این اظهارات با چیزی که اعلام کردند و پیغام دادند که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم و به اسرایل برای محافظت از جان غیر نظامیان توجه داده‌ایم همخوانی ندارد. نمی‌توان هم به اسرائیل بمب داد و در اتاق جنگ اسرائیل حاضر شد و مدعی حمایت از جان شهروندان فلسطینی شد.

محاکمه نشدن جنایاتکاران جنگی تهدید علیه آینده بشریت است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: ایران حمایت از مظلوم و ملت تحت اشغال را برای خودش یک اصل انسانی و اولویتی تلقی می‌کند و این مسئله باید مورد توجه همه دولت‌ها و ملت‌ها و سازمانهای بین‌المللی باشد. متاسفانه شورای امنیت گروگان دولت آمریکا در بحث فلسطین قرار گرفته و نشان داده سازوکارهای بین المللی در ناجاو وظایف خودشان برای تامین امنیت و صلح و حفظ جان مردم فلسطین برخوردار نیست. و دولت آمریکا از قدرت و میزبانی خودش برای ایجاد روندهای ناموطلوب در شورای مانیت سواستفاده می کند.

وی اظهار داشت: ایران همه تلاش‌های دیپلماتیک خودش را بگار گرفته با دولت‌ا و سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی و شورای حقوق بشر و ... ارتباط برقرار کرده برای دفاع و ایفای نقش بازدارندگی در مقابل ماشین جنگی اسرائیل تلاش می‌کند زیرا اگر این جنایت بدون مجازات باقی بماند تهدیدی علیه بشریت برای تکرار آن است.

واکنش ایران به شهادت مستشارانش

ایران در ارتباط شهادات دو تنی از مستشاران نظامی کشورمان در سوریه توسط رژیم صهیونیستی هم تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هر تعرضی به منافع‌اش پاسخ می‌دهد و خواهد داد و هیچ اقدامی علیه ایران و امنیت و منافع ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه بدون واکنش نخواهد ماند و آنها که اقدام می کنند اینرا قبلا تجربه کرده‌اند.

رایزنی های تهران و مسقط

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران بیان کرد: در این دیدار موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و ... گفت‌وگو کردیم. مسأله فلسطین مورد اهتمام جدی دو کشور است. ایران و عمان معتقد به تلاش‌های حداکثری برای توقف حملات علیه غزه هستند و اینکه محاصره غزه به صورت کامل رفع و کمک‌های انسانی ارسال شود و عملیات نظام‌مند رژیم صهیونیستی برای کوچاندن مردم غزه متوقف شود. دو کشور متفق هستند آنچه توسط رژیم صهیونیستی در حال انجام است قابل تحمل نیست و استمرار آن مانع برقراری صلح و امنیت در منطقه است.

وی گفت: این اتفاق نظر دیشب بود که در استمرار مشورت‌ها بین دو کشور تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه دهند. دولت عمان نشان داد نسبت به صلح و ثبات در منطقه اهتمام جدی دارد و نسبت به قضایای منطقه‌ای همواره مسؤولانه عمل کرده است. دو کشور قبلا همکاری‌ها و تجارب خوبی در موضوعات مختلف منطقه‌ای داشتند و این اتفاق نظر دیشب شکل گرفت و تأکید مضاعف شد که تلاش‌های مشترک را در حوزه‌ منطقه‌ای، سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل تقویت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: موضوع اساسی گفت‌وگوهای دیشب دوجانبه و فلسطین بود. اما دولت عمان با سوابق تلاش‌ها و ابتکار عمل‌ها نسبت به موضوع مذاکرات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد. ایران از اهتمام توأم با حسن نیت دولت عمان قدردانی می‌کند و از چنین ابتکارها و تلاش‌هایی استقبال می‌کند.

کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وزیر خارجه عمان حامل پیامی از سوی آمریکا بود پاسخ داد: خیر.

تفاهم ایران و عراق برای مرزهای امن و تجارت سازنده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال دیگری  درباره سفر نایب رئیس پارلمان عراق به تهران و دیدارش با امیرعبداللهیان و سفر سرلشکر باقری به بغداد گفت: اینها در استمرار همکاری‌های سازنده و دوستانه و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد اهتمام ایران و عراق است. موضوع مهم مورد گفت‌وگو در دیدار هیأت پارلمانی عراق علاوه بر همکاری‌های دوجانبه پارلمانی مسأله فلسطین و نحوه استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور و کشورهای اسلامی برای حمایت از مسأله فلسطین و پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود.

کنعانی خاطرنشان کرد: از ابتدای تحولات در غزه دولت عراق موضع دقیق و شرافتمندانه‌ای در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی داشتند. درباره همکاری‌های نظامی و سفر هیأت عالیرتبه نظامی ایران به عراق در استمرار همکاری‌ها و دید و بازدیدهای مشترک مقامات دو کشور و جهات نظامی و دفاعی ذیربط دو کشور انجام شد. 

وی بیان کرد: دو کشور در ارتباط با امنیت در منطقه منافع مشترک دارند. امنیت برای دو کشور جزو اولویت اساسی است. امنیت مرزهای مشترک دو کشور بسیار حائز اهمیت است و اینکه دو کشور برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن برای ارتباطات سازنده اقتصادی، تجاری و رفت و آمدهای مردمی بین دو کشور تأکید دارند و اینکه مرزهای دو کشور توسعه و شکوفایی در راستای منافع دو ملت باشد. همکاری‌های نظامی و آموزشی و دفاعی خوبی در راستای افزایش ظرفیت‌های نظامی دو کشور و تبادل تجربیات بین طرفین وجود داشته و این سفر در استمرار این همکاری‌ها کمک می‌کند همکاری‌های مشترک در چارچوب همکاری‌های مشترک ادامه یابد. امنیت در منطقه برای دو کشور حائز اهمیت است.

حملات مقاومت علیه پایگاه‌های آمریکا

وی درباره ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و آینده معادلات امنیتی در منطقه و حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در منطقه گفت: امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و به هم پیوسته است.ایران همواره تأکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با همکاری یکدیگر به عنوان صاحبان منطقه امنیت منطقه را برای همدیگر و منافع مشترک تامین کنند. تجارب سالیان گذشته نشان داده حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها مخل امنیت و ثبات در منطقه بوده است. طرف‌هایی هستند مایلند با استفاده از حضور نظامی در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها به عنوان حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی استفاده کنند. طرف‌های منطقه‌ای رفتار آمریکا را رصد و پایش می‌کنند. دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش دولت‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه را با اتهام زنی به این و آن متوجه کسی غیر از خودش کند. حضور آمریکا در منطقه مخل امنیت بوده است و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم مخل ثبات و امنیت منطقه است. 

کنعانی بیان کرد: آنچه می‌تواند به تامین امنیت در منطقه کمک کند خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از منطقه و آب‌های منطقه و دست کشیدن از حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی است.

پیروزی برای اسرائیل قابل تصور نیست

کنعانی درباره احتمال گسترش جنگ در سرزمین های اشغالی هم با بیان اینکه  رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش دامنه جنگ است.، تصریح کرد: این رژیم در پرتو استمرار جنگ نه تنها شکست راهبردی هفتم اکتبر را جبران نخواهد کرد بلکه شکست‌های راهبردی دیگری را تحمیل خواهد کرد. اگر دولت آمریکا منطقی و درست فکر می‌کرد ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کرد. قطعا استمرار جنگ هیچ پیروزی برای رژیم صهیونیستی در حوزه میدان به ثبت نخواهد رساند. شکست‌های اخلاقی رژیم صهیونیستی و حامیان آن را تعمیق خواهد کرد. البته این رژیم هیچ جایگاه اخلاقی نزد افکار عمومی جهان ندارد ولی تلاش این رژیم برای ساخت ظاهر نمایدن دموکراتیک از خود نشان داد که این رژیم نه الگوی دموکراتیک است بلکه رژیمی است که ذات و ماهیت آن بر تروریسم بنا نهاده شده است و از این ماهیت تروریستی غیر از رفتار تروریستی خارج نخواهد شد. ملت فلسطین نشان داد که تسلیم تجاوز نخواهد شد.

وی گفت: اینکه چه سناریویی متصور است پیش بینی نمی‌توانم بکنم ولی برای این رژیم هیچ پیروزی نظامی تصور نمی‌کنیم.

فرافکنی است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای سنتکام مبنی بر دخالت ایران در حمله به کشتی‌های اسرائیلی گفت: سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می‌کنیم و حضور نیروهای تروریستی سنتکام مخل آرامش و ایجاد کننده بی ثباتی و ناامنی برای کشورهای منطقه بوده است. ادعاهایشان بی سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد. از منظر ایران این ادعاها فاقد ارزش پاسخگویی است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.