وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ نباید در سایه سیاست و اقتصاد باشد گفت: در دولت مردمی، معتقد به نظارت، حمایت و تسهیل‌گری حاکمیت فرهنگی و نقش آفرینی جریان عمومی مردم هستیم.

حوزه فرهنگ نباید در سایه سیاست و اقتصاد قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه-۱۳ آذرماه- در آستانه روز دانشجو در تالار شهید سلیمانی دانشگاه صدا و سیما در دیدار صمیمانه با جمعی از دانشجویان این دانشگاه اظهارداشت: باید اقتضائات اقتصاد و مدیریت فرهنگی را فراهم می‌کردیم که سهم حزوه فرهنگ از ۱.۲ به ۲‌.۹ درصد در بودجه رشد کرده و در برنامه هفتم قرار است به ۶.۱ درصد برسد.

وی همچنین با اشاره به سئوالات نمایندگان دانشجویی در این نشست گفت: در حوزه مدیریت فرهنگی، همه مباحث را با دقت گوش کردم و نوشتم و با بسیاری از این موارد هم‌داستان هستیم. با افتخار هنوز کلاس‌های درسم را در دانشگاه با وجود انبوهی از ماموریت ها و مسئولیت دارم.

اسماعیلی افزود: شما دانشجویان متعهد و انقلابی دغدغه‌مند نقدهای خود را بر زبان جاری کردید و خیلی از نکات را برای میهمان‌نوازی به زبان نیاوردید.

جوان سازی بدنه مدیریتی وزارت ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سئوالات، ناظر بر کارنامه وزارت فرهنگ بود و این که در سال ۱۴۰۰ چه تحویل گرفتیم، چه جایگاهی داریم و چه دورنمایی را ترسیم کردیم.

اسماعیلی گفت: در حوزه فرهنگ از ابتدای انقلاب تاکنون دو نگاه را در مدیریت اجرایی تجربه کردم؛ یک نگاه که می‌گوید دولت باید همه کاره باشد و مردم استفاده کننده و تماشاچی بوده و فعالیت اندکی دارند. یک نگاه دیگر این که می‌گوید حوزه فرهنگ اختیار کنشگری و مسئولیتی ندارد و دولت حداقلی است که تامین معیشت را با قرائت لیبرالیستی بر عهده دارد.

وزیر فرهنگ همچنین با اشاره به جوان سازی بدنه مدیریتی وزارت ارشاد گفت: از بین مدیران ارشد وزارت‌خانه، دستگاه های تابعه و استانی یک نفر در تهران و یک نفر در استان‌ها از دولت‌ قبل باقی مانده ‌اند. یک نفر دکتر خاموشی و دیگری مدیری در سمنان است. قائم مقام من در وزارت جوان انقلابی متولد ۱۳۶۰ است و تمام مدیران من در وزارت متولدان دهه ۶۰ هستند. 

اسماعیلی افزود: اکثر مدیران استانی ما از مجموعه‌های فرهنگی انقلاب انتخاب شده‌اند. مدیران درجه یک و دو و سه هم به این نحو است. با افتخار وزارت فرهنگ مملو از عناصر انقلاب است. 

جریان فرهنگی که مقابل جریان انقلاب قرار دارد دنبال این بود که بگوید اساسا به هنر و جریان هنری اعتقاد ندارد.

وزیر فرهنگ گفت: همچنین در بحث ارتباطی حوزه رسانه‌ای ما بیشترین فعالیت را داشته است و با اینکه رویش‌های انقلابی در داخل و خارج کشور مشغول فعالیت هستند. زبان رسانه‌ای ما ضعیف است و رهبری به درستی زبان رسانه‌ای ما را الکن دانسته‌اند البته این به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های خبرنگاران نیست‌ چرا که حتی در لبنان در وسط آتش در حال تهیه خبر هستند. 

اسماعیلی ادامه داد: جریان فرهنگی که مقابل جریان انقلاب قرار دارد دنبال این بود که بگوید اساسا به هنر و جریان هنری اعتقاد ندارد. همیشه با این دوگانه‌ها وارد انتخاب می‌شوند و مردم را می‌ترسانند.

وی با بیان اینکه من نافی مشکلات در برخی جاها نیستم و نمی گویم نقدی نشود، تاکید کرد: امروز حوزه فرهنگ و هنر پررونق است. در سال ۱۴۰۲ یک میلیون نفر در کنسرت‌ها شرکت کردند و یا سال گذشته ۴۷ میلیارد تومان بالاترین رقم فروش سینمایی بود که امروز به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بچه زرنگ نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان فروخته است. 

وزیر ارشاد افزود: امروز جوان‌ترین مدیرکل کتاب و مدیر دولت در حوزه کتاب را داریم که متولد ۱۳۷۰ است. نزدیک به ۲۵۵ هزار مجوز نشر کتاب صادر شده است. نمایشگاه کتاب ما بیش از ۷ میلیون نفر بازدید کننده داشت و تنها افراد وابسته به جریان روشنفکری به نمایشگاه نیامدند.

ثبت نام ۱۰۶ فیلم در جشنواره فیلم فجر تاکنون

وی با بیان این‌که محصول فرهنگ و هنر محصول وادادگی نیست و جریان فرهنگ و هنر باید بدرخشد، اظهار داشت: امسال ۱۰۶ فیلم برای جشنواره فیلم فجر ثبت کرده اند که در دوره‌های قبل به ۸۰ فیلم هم نرسیده بود. 

اسماعیلی گفت: و یا مثلا چهار هزار گروه سرود راه انداختیم. شورای هنر را بعد از ۱۳ سال راه اندازی و سند موسیقی را بعد از ۴۰ سال تصویب کردیم. 

وزیر فرهنگ اظهار داشت: از وضعیت مطلوب فاصله داریم اما راه و تلاش خود را تا وضعیت مقبول ادامه خواهیم داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.