فرمانده سپاه نینوا گلستان با بیان اینکه صنعت کشاورزی استان سنتی بوده و با تکنولوژی فاصله دارد، افزود: برای اینکه به قطب کشاورزی تبدیل شویم باید تمام استان در خدمت سازمان جهاد کشاورزی باشند.

آمار بالای چاه‌های غیرمجاز در گلستان/ منابع طبیعی با گرفتن عکس یادگاری حفظ نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سردار علی ملکشاه کوهی ظهر دوشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ در همایش گرامیداشت روز جهانی خاک که در سالن همایش‌های مؤسسه تحقیقات پنبه استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: طبق آمارهای منتشر شده، ۹۸ درصد محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در استان گلستان کشت می‌شود که این خود بسیار ارزشمند است ولی از علوم روز دنیا در حوزه کشاورزی عقب هستیم.

وی با بیان اینکه امروز علوم دنیا با روش اشتباه و سنتی آتش زدن اراضی کشاورزی به خصوص اراضی کشت گندم پس از برداشت کاملاً مغایرت دارد، ادامه داد: آنچه در علوم روز در زمینه پرهیز از آتش زدن اراضی کشاورزی عنوان می‌شود، ماحصل ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها و سال‌ها بررسی علمی و تجربی بوده و باید کشاورزان ما نسبت به آن موارد آگاهی یافته و عمل کنند.

فرمانده سپاه نینوا اطلاع‌رسانی یافته‌ها و تحقیقات جدید که به توسعه صنعت کشاورزی کمک می‌کند را مهمترین نیاز امروز کشور دانست و افزود: باید از همه توان برای استفاده درست و اصولی از اراضی شیبدار و مسطح استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه زمین‌های شمال استان گلستان دیم بوده و پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که باید ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی شمال زهکشی شود، خاطرنشان کرد: در ادوار گذشته موفق شدیم با استفاده از ظرفیت خاتم‌الانبیاء بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان را زهکشی کنیم که شاهد افزایش محصولات تولیدی در این اراضی به خصوص کشت گندم شدیم.

آمار بالای چاه‌های غیرمجاز در گلستان/ منابع طبیعی با گرفتن عکس یادگاری حفظ نمی‌شود

لزوم خروج گلستان از کشاورزی سنتی

سردار ملکشاه کوهی بر خارج شدن کشاورزی استان از سیستم سنتی و حرکت به سمت تکنولوژی تأکید کرد و اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ استان گلستان در رتبه آخر کشور در زهکشی قرار داشت که سپاه برای ۳۰ هزار هکتار قرارداد بست و متأسفانه خود کشاورزان باید منابعی را داشته باشند تا از این مزایا بهره‌مند شوند و تحقق این برنامه‌ها فداکاری می‌خواهد.

وی از تشدید متناوب گرمای زمین و کاهش باران در آینده و حرکت به سمت بی‌آبی خبر داد و تصریح کرد: آمار حفر چاه‌های غیرمجاز در استان وحشتناک است و اگر چاره‌اندیشی نشوند با بحران مواجه می‌شویم.

فرمانده سپاه نینوا با انتقاد از اینکه سد نرماب باید ۱۰ سال پیش به بهره‌برداری می‌رسید ولی در دوره‌های گذشته در اولویت استان قرار نداشت، توضیح داد: اگر در زمینه نوین آبیاری کار نشود و از منابع آبی به شکل بهینه استفاده نگردد با فاجعه مواجه خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه «جهاد کشاورزی» خیلی جای کار دارد و به دلیل اینکه استان قطب کشاورزی شود باید همه در خدمت این سازمان باشند، تصریح کرد: مرحله «کاشت» درخت و گرفتن عکس یادگاری در روز درختکاری مهم نیست بلکه مرحله «داشت» مهم است تا منابع طبیعی را حفظ کند و اگر منابع طبیعی با اصول علمی کامل حفظ شود، نتایج مثبت آن را خواهیم دید.

سردار ملکشاه کوهی گلستان را استانی مستعد برشمرد و گفت: فعالان حوزه کشاورزی که متخصص در حرفه خود هستند و به شکل علمی و عملی در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید با همه وجود در این حوزه فعالیت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.