معاون آژانس امنیت ملی آمریکا با وزیر امور خارجه هند و مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کرد،

معاون آژانس امنیت ملی آمریکا با وزیر امور خارجه هند دیدار کرد

به گزارش قدس آنلاین، جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه با سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه و آجیت دوال مشاور امنیت ملی (NSA) هند دیدار کرد.

هفته گذشته دادستان های منهتن آمریکا ادعا کردند نیکیل گوپتا، تبعه هند به همراه یک مقام مسوول اطلاعاتی هندی، در طرحی خنثی شده برای ترور گورپاتوانت سینگ پانون رهبر گروه «سیک ها برای عدالت (SFJ)» همکاری کرده است.

این اولین ارتباط رسمی بین یک مقام ارشد امنیتی آمریکا و مقامات هند بعد از این ادعا محسوب می‌شود.

فاینر روز دوشنبه برای مشاوره با ویکرام میسری، معاون مشاور امنیت ملی هند در امور راهبردی، به دهلی نو سفر کرده بود.

گزارشی از وزارت امور خارجه هند این رایزنی ها را به عنوان پیگیری سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به هند در ژوئن (خرداد ۱۴۰۲) و سفر دوال به آمریکا در ژانویه (دی ۱۴۰۱) توصیف کرد.

وزیر امور خارجه هند پس از این دیدار در شبکه اجتماعی ایکس بدون اشاره به جزییات نوشت: خوشحالم که امروز بعدازظهر با جان فاینر معاون اصلی آژانس امنیت ملی آمریکا ملاقات کردم؛ تبادل نظرها در مورد وضعیت جهانی مفید بود.

 آمریکا اخیرا به جای متهم کردن دولت هند برای دست داشتن در توطئه قتل یک جدایی طلب سیک که در نیویورک ساکن است، یکی از مقامات این کشور را مورد تعقیب قرار داد و این اقدام با واکنش دیپلماتیک هند مواجه شد که قول تحقیق درباره این موضوع را به دولت آمریکا داد. کارشناسان سیاسی معتقتدند علت این رفتارها همکاری ژئوپلتیک دو جانبه میان دو کشور علیه چین است.

این ادعا می تواند تحولی در شراکت شکننده جدید میان آمریکا و هند ایجاد کند اما به نظر می‌رسد این کشورها (که هر یک مشتاق مقابله با چین هستند) آماده‌اند برای پشت سر گذاشتن این چالش تلاش کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.