مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: زبان فارسی نماد هویت ملی و زنجیره پیوند دهنده ما با تاریخ ایران است.

زبان فارسی نماد هویت ملی و زنجیره پیوند دهنده ما با تاریخ ایران است

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی محمد حسین‌زاده صبح سه شنبه در اولین جلسه هم اندیشی پاسداشت زبان فارسی که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، بر ضرورت آسیب شناسی در حیطه زبان و ادبیات پارسی و بحث و بررسی چالش‌ها و موانع برون رفت از آنها تأکید و اظهار کرد: بنا بر اصل ۱۵ قانون اساسی ما زبان مادری، زبان و خط رسمی مشترک مردم ایران، فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد؛ ولی استفاده از زبان محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی، آزاد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: زبان فارسی، نماد هویت ملی ایرانی است و زنجیر پیوند دهنده ما به تاریخ است. اگر به این زبان و ادبیات خدشه‌ای وارد شود، در حقیقت ارتباط ما با هویت و باورهای ملی مان و با اسطوره‌های ادبی ایرانی چون حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی و… متزلزل خواهد شد و از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به شکل گیری شورای پاسداشت زبان و ادب فارسی در کشور، گفت: شهر مقدس مشهد به عنوان دومین کلان شهر ایران که مرقد منور امام رضا (ع) در آن قرار دارد، سالانه میزبان سیل عظیمی از زائران داخلی و خارجی است و به دلیل اقتصادی پویا و گسترده که منتج از استقرار حجم بالای کارخانه‌ها و بیش از ۶۰۰۰ واحد صنعتی در آن است، همچنین وجود محصولات متنوع، بازرگانان و مهمان خارجی زیادی را به این کلان شهر کشانده است؛ و از سوی دیگر وجود زادگاه و آرامگاه فردوسی، وجوب شکل گیری شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی را در این شهر دو چندان می‌کند.

حسین زاده با اشاره به تحولات زبانی و انحطاط زبان پارسی ۴۰۰ سال پیش، در کشورهایی چون هند و پاکستان در خصوص هجمه‌هایی که به زبان فارسی در کشور افغانستان وارد شده است، اظهار نگرانی کرد و گفت: امروزه در کشور همسایه، افغانستان، شاهد رفتارهای خصمانه و تهاجمی، اما آگاهانه به زبان فارسی هستیم. اگر ایران، تاجیکستان و افغانستان به عنوان سه قطب زبان فارسی نتوانند سیاست درست و کاربردی را در برابر هجمه‌های فرهنگی که در جهت زوال این زبان پرمایه و وزین وارد می‌شود، پیش بگیرند، فرهنگ و شاکله عظیم هویت ادبی فارسی زبانان با چالش بزرگی روبرو خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه هجمه‌های آگاهانه و ناآگاهانه داخلی بر پیکره زبان فارسی را خطری جدی برشمرد و گفت: در داخل کشور چه مغرضانه و چه از روی ناآگاهی آسیب‌هایی متوجه زبان و ادبیات ماست که زنگ خطر را برای فرهنگ و زبان ایرانی به صدا درآورده است. مظاهر ساده این اتفاق را می‌توان در تبلیغات محیطی، تابلوهای سر درب اماکن کسب و کار و تبلیغات مجازی به عینه مشاهده کرد.

وی در خصوص تلاش غربی‌ها برای بسط، گسترش و ترویج زبان و فرهنگ خود گفت: امروزه دول غرب با واسطه هنرهایی چون سینما، موسیقی و ابزار رسانه‌ای و… تلاش مضاعفی را در جهت ترویج زبان و فرهنگ خود به نمایش گذارده‌اند.

حسین زاده این جلسه را به عنوان یک کنش غیر ابلاغی معرفی کرد و گفت: برگزاری این جلسه و تداوم آن به هیچ وجه از سوی سازمان‌های بالادست ابلاغی نبوده است. باری است که بر ضمه ما به عنوان متولیان فرهنگ و هنر است. نیازی است که در جامعه کاملاً احساس می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.