۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
کد خبر: 942884

امروز نتانیاهو برای بایدن در انتخابات 2024 چالش و تنش های زیادی ایجاد کرده، از یک طرف باید هزینه های مالی و تسلیحاتی تل آویو را تامین کند و از طرف دیگر پوششی برای آبروی این رژیم در برابر جنایات غزه در عرصه بین المللی باشد

تاثیرات انتخاباتی چک بی محل بایدن
سید حسین هلاکویان

امروز هر  جنایتی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه مرتکب می شود با چراغ سبز ایالات متحده آمریکا و بی مسئولیتی اعراب به ویژه قطر و امارات همرا می باشد بطوریکه از زمانی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که برای چهارمین بار به منطقه سفر کرد بر خلاف خواست عمومی کشورها و مردم جهان به ویژه ملت های مسلمان  برای پایان  دادن به جنگ در غزه خواستار گسترش عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در این منطقه شد و در دیدار با با همتای دانمارکی‌اش اعلام کرد حملات اسرائیل در غزه دفاع مشروع از خود در برابر حماس است.

امروز پس از گذشت دو ماه از عملیات طوفان الاقصی آمریکایی ها به ویژه دموکراتها در ارتباط با تحولات منطقه دچار سر درکمی و گیجی شده اند آنها هیچ راهبرد مشخص و منسجمی درقبال تحولات غزه و محور مقاومت ندارند.

این درحالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قبل از این عملیات در سودای که به نظر خود توانسته عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل را جلو ببرد و یا اینکه توافقات امنیتی مهمی با عربستان در غرب آسیا منعقد کرده است  در ذهن داشت و حتی به نظر وی مسئله جنگ اوکراین را با زیرکی از زمین واشنگتن به اروپا منتقل کرده است.

 بایدن در اجلاس سران جی 20 در هند اعلام کرد باید در برابر کمربند تجاری چین ایستاد و مسیر تجاری هند- حیفا را جایگزین این مسیر کرد. هرچند که طرح او  برای  خنثی کردن فعل و انفعال های سیاسی و تجاری چین قلمداد می شد تا پکن را در عرصه اقتصادی کنترل کند و از طرفی  با خیال راحت در انتخابات 2024 با دستی پر وارد شود .

اما با عملیات طوفان الاقصی تمامی طرح ها و برنامه های انتخاباتی بایدن از بین رفت بطوریکه دو هفته  بعد از این عملیات برای جلوگیری از فروپاشی درونی در اسرائیل به تل آویو سفر کرد بطوریکه عدم استقرار و مشخص نبودن یک سیاست منسجم توسط دولت بایدن و حتی جناح رقیب وی  و شرایط پیچیده منطقه منجر شد  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا چهارمرتبه به منطقه از جمله مصر، قطر، عربستان، عراق و سرزمین های اشغالی سفر داشته باشد این در حالیست که اقدامات تندروانه داخلی و خارجی نتانیاهو،  بایدن را در وضعیت بدی در مسیر انتخابات آتی آمریکا قرار داد. امروز نتانیاهو  برای بایدن در انتخابات 2024 چالش و تنش های زیادی  ایجاد کرده  از یک طرف باید هزینه های مالی و تسلیحاتی تل آویو را تامین کند و از طرف دیگر پوششی برای آبروی این رژیم در برابر جنایات غزه در عرصه بین المللی باشد که خود منجر به اختلافاتی در بین برخی از نمایندگان کنکره و سنا شد. این در حالی است که  در هفته های گذشته زمین بازی انتخابات در زمین حریف بایدن  یعنی جمهوری خواهان افتاده است.متاسفانه امروز  واشنگتن نهادها، مجامع حقوق بشری، سازمان ملل و شورای امنیت بخاطر روابط با تل آویو تحت تاثیر خود قرار داده بطوریکه این رفتار آمریکایی ها پرداخت چک سفید امضا به اسرائیل می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.