رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هیچ وجه بررسی لایحه حجاب و عفاف پشت درهای بسته نبوده است، گفت: درباره اینکه چرا این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی نشد، باید بگویم که سرعت عمل می خواستیم؛ این لایحه دو فوریتی بود و به دو فوریت آن رأی داده نشد و یک فوریتی شد.

قالیباف: لایحه حجاب و عفاف پشت درهای بسته بررسی نشده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر قالیباف در چهارمین و آخرین بخش برنامه بدون توقف درباره برنامه مجلس برای بازنشستگی و سالمندی گفت: مباحث مربوط به بازنشستگی و کهنسالی یکی از چالش‌های جدی دهه پیش روی ما است؛ متولدین دهه ۶۰ یعنی یک میلیون و حدود ۹۰۰ هزار نفر در پیک افزایش جمعیت هستند که در گذشت زمان در حوزه سالخوردگی با آن مواجه می شویم و باید برای آن به درستی پیش‌بینی هایی داشت. در همین راستا در برنامه هفتم به حوزه‌های بهداشت، اقتصادی و موضوعات دوره سالخوردگی توجه شده است.

وی با بیان اینکه مخاطب ما در مجلس به ویژه در برنامه هفتم خانواده است، افزود: شاید در جایی در برنامه هفتم از خانواده نام برده نشود اما موضوع را معطوف به خانواده انجام می‌دهیم مثلا بحث ما در حوزه کالابرگ، در حوزه اقتصادی مربوط به سبد اقتصادی خانواده برای جبران تورم است.

رییس مجلس بیان کرد: مجلس در سال ۱۴۰۱ و زمان حذف ارز ترجیحی به صورت دقیق مصوب کرد که دولت مجاز است ارز ترجیحی را حذف کند و اگر حذف کرد حتما سبد کالابرگ الکترونیکی را به خانواده براساس قیمت شهریور ماه ۱۴۰۰ در ۱۴۰۱ ارائه کند زیرا خانواده برای ما مهم بوده البته دولت این کار را انجام ‌داد اما تا بستر آن آماده شود با تأخیر انجام شد. اگر در زمان خودش انجام می‌شد یک بخش از نابسامانی فعلی را مواجه نبودیم.

قالیباف با بیان اینکه در حوزه فرهنگی در برنامه هفتم توسعه، سبد فرهنگی خانواده مدنظر است، گفت: به طور خاص معتقدیم که این بحث از کودکی به ویژه پیش‌دبستانی و مهدکودک شروع می‌شود. در آموزش و پرورش مهم ترین موضوعات تربیتی، آموزشی و همه موعوضاتی که در طلاق، آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی است، ریشه تربیتی مهم است که متأسفانه در این بخش موفق نبودیم.

وی ادامه داد: در صحن علنی مجلس تاکید کردم که در ۲۰ سال گذشته حدود ۱۸ یا ۱۹ نفر وزیر و سرپرست در حوزه آموزش و پرورش جابجا کردیم و این اقدام موجب بی‌ثباتی در مدیریت وزارت آموزش و پرورش شده است البته مشکلات دیگری هم وجود دارد؛ اگر به برنامه هفتم توجه کنید بر این موضوع متمرکز شدیم و باید آموزش و پرورش را به هر شکل ممکن دنبال کنیم.

مربی مناسبی برای حوزه پرورشی و تربیتی در مدارس نداریم

رئیس مجلس با بیان اینکه زمان و مربی مناسبی برای حوزه پرورشی و تربیتی در مدارس نداریم، افزود: این موارد را در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کردیم زیرا موضوعات مهمی بود. در مورد بحث معلمان و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و تحقق برنامه تحول آموزش و پرورش نیز بیش از ۱۲ تا ۱۳ حکم خاص آموزش و پرورش از حوزه توسعه کاربردی تا بخش‌های در با دقت نوشته شده است. 

قالیباف گفت: ریشه موضوع حجاب و عفافی هم که برخی از دانشجویان اشاره کردند از همان حوزه مدرسه و خانواده است یعنی همیشه تأکید دارم که اگر به ۵ «میم» در مدیریت و حکمرانی توجه شود موثر خواهد بود؛ این میم‌ها شامل منزل (خانواده)، مسجد، مدرسه، محله و مجازی است. این ۵ میم را باید از همان دوران طفولیت در مجموعه مدیریتی‌مان مدنظر قرار گیرد البته موضوع خانواده و بحث آموزش و پرورش مهم است. به ریشه های حجاب نیز که نوعی آسیب است می‌توان در حوزه تربیتی توجه کرد.

به هیچ وجه بررسی لایحه حجاب و عفتف پشت درهای بسته نبوده است

وی ادامه داد: برخی دانشجویان اشاره کردند که لایحه حجاب و عفاف پشت درهای بسته تصویب شد در حالی که این لایحه از روز نخست در تمام رسانه ها مطرح شد و بر روی سایت مجلس قرار گرفت. همچنین بنده با گروه های مختلف جلسه برگزار کردم چون در کمیسیون براساس اصل ۸۵ رسیدگی می شد حتی مصوباتی که نهایی می شد، نظرات نمایندگان و نخبگان جامعه هم در مورد طرح ارائه و اعمال می شد و به هیچ وجه بررسی این لایحه پشت درهای بسته نبوده است. 

وی یادآور شد: درباره اینکه چرا بر اساس اصل ۸۵ آن را بررسی کردیم باید بگویم که زیرا سرعت عمل می خواستیم؛ این لایحه دو فوریتی بود و به دو فوریت آن رأی داده نشد و یک فوریتی شد. اگر از مسیر صحن پیش می رفتیم بررسی آن حداقل یک سال تا یک سال و نیم طول می کشید در حالی که باید آن را در زمان کوتاهی تعیین تکلیف می کردیم و این موضوع به صورت اصل ۸۵ بررسی شد، می توانید اطلاعات بررسی آن را در اینترنت جستجو کنید و در تمامی سایت ها وجود دارد و از این طرح دفاع می کنم؛ این طرح زمانی که لایحه‌ی آن ارائه شد فقط به جرم انگاری توجه شده بود اما اکنون گروه های ایجابی و بخش های فرهنگی و آموزشی، تقویتی و وظایف دستگاه های دولتی و سایر دستگاه ها مدنظر قرار گرفت و جرم انگاری ها هم انجام شد.

ادامه دارد

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.