رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت که با تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در تجارت دو کشور، اهداف توافق تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عضویت در گروه بریکس تحقق می‌یابد.

تحقق اهداف توافقنامه‌های تجاری با تکمیل زیرساخت‌های ایران و روسیه

به گزارش قدس آنلاین، «هادی تیزهوش تابان» در آستانه سفر رییس جمهوری به روسیه اظهار داشت: بر اساس آمار منتشر شده، ارزش کل تجارت ایران و روسیه در سال ۱۴۰۱ با افزایش نزدیک به چهار درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰، به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید.

وی افزود: رقم کل تجارت این دو کشور در سال مذکور نزدیک به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که حدود ۶۸ درصد از آن، معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار متعلق به ارزش واردات ایران از روسیه و بقیه، معادل ۷۵۱ میلیون دلار به صادرات ایران به این کشور اختصاص داشت.

تیزهوش تابان تصریح‌کرد: در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ نیز ارزش کل تجارت ایران و روسیه حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار (۴۴۰ میلیون دلار صادرات و ۹۲۵ میلیون دلار واردات) بوده که رشد ۱۱.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین به‌طور حتم تاثیر بسزایی بر توسعه روابط تجاری ایران با فدراسیون روسیه و حجم ترانزیت کالا خواهد داشت، تاکید کرد: به‌طور کلی با چشم انداز ترسیم شده برای توسعه روابط تجاری دو کشور، هر طرح زیرساختی که تکمیل شود و به سرانجام برسد، می‌تواند بستر لازم را برای تحقق چشم‌اندازها فراهم کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: زیرساخت های حمل و نقلی در حوزه های مختلف زمینی، ریلی، دریایی و هوایی مکمل یکدیگرند و می‌توانند موجب هم افزایی در حوزه اقتصادی و تجاری شوند.

وی با بیان اینکه برخی اخبار حاکی از صفر شدن تعرفه تجاری ایران و روسیه تا پایان سال جاری است که این موضوع در مبادلات تجاری دو کشور بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیوستن ایران به بریکس نیز از دیگر موارد مهم است که باید مد نظر برنامه‌ریزان قرار بگیرد و از این فرصت ها به خوبی بهره برداری شود.

به گفته تیزهوش تابان، در کنار این موارد اجرای طرح های زیرساختی مانند اتصال راه آهن رشت به آستارا و تقویت ناوگان حمل دریایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: شرایط برای حذف دلار و استفاده از دوگانه روبلـ ریال در مبادلات تجاری دو کشور فراهم است و فقط باید تصمیمات نهایی و اجرایی در این حوزه اخذ شود که با تحقق این امر به‌طور حتم شاهد گشایش در مبادلات تجاری دو کشور خواهیم بود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تاکید کرد: البته پیش‌نیاز بسیاری از این موارد تک‌نرخی شدن قیمت ارز و اصلاح سیاست نرخ ارز چندگانه است و در غیر این صورت اثربخشی اقدامات مذکور به شکل قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

گفتنی است؛ تجارت ایران و روسیه در هشت ماهه سال جاری با ۱۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۴۰۵ هزار دلار رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.