دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار وزیر ارتباطات بین‌الملل چین، گفت: همکاری‌ها و تعاملات بین دو کشور به توسعه صلح و ثبات در منطقه و جهان کمک خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت: همکاری‌های ایران و چین به صلح و ثبات منطقه و جهان کمک خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با «لیو جن چائو» وزیر ارتباطات بین‌الملل حزب کمونیست چین که به دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایران آمده است، دیدار کرد و پیرامون مسائل مهم بین المللی و منطقه و گسترش همکاری‌ها و تقویت روابط ایران و چین گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، ذوالقدر ضمن خوش آمدگویی به وزیر چین و هیأت همراه ارتباطات مجمع تشخیص مصلحت نظام و حزب حاکم چین که سابقه بیش از ده ساله پیداکرده است را مفید و راهگشا عنوان کرد و آن را در تعمیق روابط و گسترش همکاری‌های دو کشور ایران و چین به عنوان دو قدرت بزرگ آسیایی مؤثر دانست.

ذوالقدر در ادامه، به تشریح وظایف، ساختار و نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند سیاست گذاری کلان در کشور پرداخت و گفت: این تعاملات می‌تواند به تعمیق و توسعه روابط دو کشور در سطح راهبردی و در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اتخاذ جهت گیری های مشترک در مسائل بین المللی کمک کند.

وی افزود: همکاری‌ها و تعاملات بین دو کشور در هر سطحی، کمک به توسعه صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود و مهمترین موضوع تعاملات دو کشور در عرصه بین الملل، مقابله با یکجانبه گرایی در نظام بین الملل و مخالفت با سیاست‌های امپریالیسم آمریکا و مقابله با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت پیمان‌های منطقه‌ای و حضور جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای، گفت: سند راهبردی همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور تابلوی راهنمای مؤثری برای جهت دادن به همکاری‌ها است. جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت خاص و منحصر به فرد ژئوپولیتیک و ظرفیت‌های بی‌بدیل خود می‌تواند در زنجیره تأمین جهانی کالا به نفع کشورهای آسیایی به ویژه چین ایفای نقش نماید.

وی در ادامه به تغییرات شتابان در نظم جهانی اشاره کرد گفت: از جمله مباحثی که در مذاکرات قبل داشته‌ایم، موضوع گذار جهان از نظم سابق به نظم نوین بود که به نظر می‌رسید با وقوع جنگ اوکراین و حوادث فلسطین و غزه، سرعت گذار به نظم جدید افزایش یافته است و هندسه قدرت در جهان به نفع شرق در حال تغییر است.

ذوالقدر در این دیدار به موضوع فلسطین پرداخت و گفت: رژیم صهیونیستی به رغم کشتار وسیع مردم در غزه با تخریب تمام زیرساخت‌ها و بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، کلیساها و مساجد به هیچیک از اهداف اعلام شده خود نائل نشده است. این در شرایطی است که غرب، به ویژه آمریکا علاوه بر حمایت‌های مالی، سیاسی و تبلیغاتی گسترده با ایجاد پل هوایی و اعزام روزانه ده‌ها فروند هواپیما و کشتی‌های غول‌پیکر، جنگ افزار، مهمات و تجهیزات نظامی، در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده و فرماندهان نظامی آنها با حضور در اتاق جنگ رژیم صهیونیستی، این جنگ ظالمانه علیه ملت فلسطین را اداره و پشتیبانی می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت تاکید کرد: برخلاف همه اتهامات و ادعاهای که رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند، جمهوری اسلامی ایران هیچ مشارکتی در این عملیات نداشته است، هرچند هیچ‌گاه از کمک به ملت فلسطین و حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطینی فروگذار نکرده است.

وی ادامه داد: با عملیات طوفان الاقصی، منطقه آسیای غربی وارد مرحله جدیدی شده است. دوره‌ای که در آن گروه‌های ضدصهیونیستی نقش بیشتری در آینده منطقه خواهند داشت و موقعیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در این منطقه به شدت تنزل پیدا خواهد کرد.

ذوالقدر در ادامه تحلیل خود از جنگ غزه گفت: کارشناسان معتقدند جنگ غزه موجب شکست یا به تعویق افتادن اجرای کریدور شرقی غربی "هند و ابراهیمی"خواهد شد که برای خنثی سازی "کمربندراه" چین، ایجاد می‌شود.

"لیو جن چائو" وزیر ارتباطات بین الملل چین نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: تعاملات موجود بین ایران و چین در میان دیگر کشورها کمتر دیده می‌شود و این به تقویت روابط ما جایگاه ویژه ای می‌دهد. تعاملات طرفین در دهه گذشته نقش سازنده‌ای در افزایش اعتماد متقابل سیاسی و تقویت هماهنگی راهبردی ایفا کرده است لذا در تلاشیم با رسمیت دادن به ارتباط خود با مجمع و تقویت سازوکار همکاری‌ها به توسعه بیش از پیش دو کشور کمک کنیم.

وی ادامه داد: از تلاش‌های دوستان خود در مبارزه با یکجانبه گرایی و زور گویی در صحنه بین الملل که به آن اشاره کردید، تقدیر می‌کنیم.

وی با اشاره به نقش تأثیر گذار ایران در منطقه، گفت: انتظار جامعه جهانی است که ایران از نقش مؤثر خود برای کاهش تنش‌ها در منطقه استفاده کند تا از پیچیده‌تر شدن اوضاع کنونی، جلوگیری شود.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.