سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه پروژه سد شوریجه از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو است، گفت: با توجه به رفع مشکلات اعتباری این طرح، ارکان اجرایی سد شوریجه با حداکثر تلاش برای پیشرفت پروژه و تحقق برنامه آبگیری این سد در سال آبی ۱۴۰۳ اقدام کنند.

سد شوریجه در سال آبی ۱۴۰۳ آبگیری می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی محمدعلی نعمت‌نژاد در جریان بازدید از سد شوریجه با اشاره به کمبود شدید آب در برنامه تامین آب شرب مشهد اظهار کرد: این سد می‌تواند در جبران بخشی از کسری آب شرب مشهدالرضا موثر باشد، از طرح‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم است.

همچنین علی محمد سیفی، معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی در جریان این بازدید اظهار کرد: طرح سد مخزنی شوریجه در شهرستان سرخس در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مشهد بر روی رودخانه کشف‌رود با مساحت حوضه آبریز ۱۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع و آورد سالیانه ۲۹.۵ میلیون متر مکعب واقع شده که هدف آن کنترل و تنظیم سیلاب‌های کشف‌رود برای تامین بخشی از آب شرب مشهد به حجم ۱۵.۴ میلیون متر مکعب، نیاز اراضی کشاورزی کشف‌رود و محیط زیست به میزان ۲.۲ و ۳.۲ میلیون متر مکعب است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: شوریجه از نوع سد خاکی با هسته رسی و ارتفاع ۵۱ و ۴۶.۵ متر از پی و بستر رودخانه با طول تاج ۳۷۴ متر و عرض تاج ۱۰ متر دارای مخزنی به گنجایش ذخیره‌سازی حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی گفت: آب مازاد بر ظرفیت مخزن از طریق سرریز اوجی آزاد به عرض ۶۶ متر و با ظرفیت ۱۳۵۵ متر مکعب بر ثانیه به طور مطمئن به پایاب منتقل می‌شود.

سیفی افزود: سیستم انحراف سد شوریجه شامل فراز بند خاکی همگن به طول و ارتفاع ۲۵۵ و ۲۰.۵متر و تونل انحراف نعل اسبی به طول ۱۴۵ متر و با ظرفیت آبگذری ۳۶۴ متر مکعب بر ثانیه واقع در جناح راست احداث شده است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ در این طرح ۲۹۱۷ میلیارد ریال هزینه شده و در صورت تحقق کامل اعتبارات مورد نیاز می‌توان نسبت به آبگیری ۱۴۰۳-۱۴۰۴ امیدوار بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.