همواره مربیان ایرانی در رشته های گوناگون ورزشی نشان داده اند توانمندی بسیار زیادی دارند و حتی می‌توانند در عرصه بین المللی درخشان ظاهر شوند.

مربیان ایرانی در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

به گزارش قدس آنلاین، یکی از این مربیان موفق، مجید مرتضایی سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان است که توانسته عملکرد قابل تحسینی در این تیم داشته باشد و سبب رشد فوتسال این کشور در عرصه ملی شود. حالا ما تصمیم گرفتیم با این مربی با تجربه مشهدی گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

 چه شد که وارد حوزه فوتسال افغانستان شدید؟

من همواره در دوره های مختلف مربیگری‌ام با بازیکنان افغانستانی کار کرده ام و معتقدم بازیکنان این کشور از توانایی بالایی برخوردار هستند. آشنایی من با فوتسال افغانستان و تجربه کاری‌ام، به خصوص زمان حضورم در مشهد، سبب شد همکاری من با تیم ملی این کشور به عنوان سرمربی اتفاق بیفتد.

*زیر ساخت و امکانات در این کشور چه وضعیتی دارد؟

متأسفانه به خاطر شرایط خاص منطقه‌ای و وضعیت متفاوت این کشور در سال های متمادی، می‌توان گفت امکانات، زیرساخت‌ها و ملزومات کافی تا الان فراهم نشده است. البته ما تا الان اردوهای آماده سازی خوبی در ایران و مشخصاً در شهر مشهد داشته‌ایم و آستان قدس رضوی نیز در بحث امکانات همکاری بسیار مناسبی با ما داشته است.

فوتسال در کشور افغانستان طرفدار دارد؟

در حال حاضر رشته فوتسال در این کشور پرطرفدارترین رشته در میان رشته های زیر نظر فدراسیون فوتبال افغانستان و حتی تا حدی کل ورزش این منطقه است.البته رشته کریکت هم در افغانستان طرفدار زیادی دارد.

وضعیت فوتسال ایران را چطور می‌بینید؟

به نظر من تیم ملی فوتسال ایران جزو برترین تیم‌های جهان در حوزه استعداد و پتانسیل است و در آسیا هم به جز ژاپن که فقط روبه‌روی تیم کشورمان خوب بازی می‌کند، رقیب خاصی ندارد. من فکر می‌کنم رقیب های اصلی ایران، کشورهای بزریل، پرتغال و آرژانتین هستند و ما نیز این توانایی را داریم که در جام جهانی جزو چهار تیم برتر پایانی باشیم.

*نظر شما راجع به اختلاف نظرها در تیم ملی و بحث انتخاب بازیکنان ملی پوش چیست؟

اختلاف‌‎ها همیشه وجود دارد و همواره عده ای هستند که به تصمیم‌ها معترض باشند اما نکته اصلی چارچوب کاری‌‎ای است که هر سرمربی دارد و قطعاً وحید شمسایی نیز بر اساس معیارها و شناختی که از افراد دارد، سعی می‌کند بهترین بازیکن ها را برای حضور در تیم ملی انتخاب و دعوت کند.

*برخی می‌گویند لیگ فوتسال ایران از لحاظ فنی شرایط خوبی ندارد و این موجب تکیه ما به توانایی لژیونرهایمان در خارج از کشور می‌شود.

به نظر من لیگ ما افت آنچنانی نداشته و سطح آن از بسیاری از لیگ های آسیا و حتی دنیا بالاتر است. تیم های باشگاهی ما هم به گونه‌ای هستند که از تیم های ملی زیادی بهترند و همین‌طور شاید از ۸۰ درصد تیم‌های آسیایی کیفیت مناسب‌‎تری داشته باشند.

شما فکر می‌کنید سطح فنی مربیان ایرانی در چه حدی است؟

دید من نسبت به مربیان کشورمان بسیار مثبت است و به نظرم توانایی آن ها بسیار بالاست. مربی‌های فوتسال ما توانایی‌های خیلی مناسبی دارند و می‌توانند در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. با این حال یکی از مشکلات پیش روی مربیان ایرانی، تسلط  نداشتن بر زبان انگلیسی‌ست.

*نظر شما راجع به فوتسال و فوتبال استان خراسان رضوی چیست؟

قطعاً دو مشکل اساسی استان در فوتبال و فوتسال ، عدم حمایت مالی و بودجه‌ای و البته نبود مدیریت مناسب و حرفه‌ای است. بسیاری از بازیکنان با استعداد خراسانی به دلیل نبودن اسپانسر و حامی مالی به شهرها و استان های دیگر کشور می‌روند و این موضوع که نتیجه سوءمدیریت نیز هست، سبب می‌شود استان از ظرفیت این افراد استفاده نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.