معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه سمن های استان البرز بسیار فعال بوده و الگویی برای تمام کشور هستند، گفت: نقش سمن‌ها بسیار مهم است چرا که از مردم و در میان مردم هستند و می‌توانند در مسائل آموزش محیط زیست راهنما باشند و مردم هم به حرف آنها اعتماد دارند.

سلاجقه: رویکرد دولت مردمی استفاده از ظرفیت سمن‌هاست/ سایت پسماند حلقه دره ساماندهی می‌شود

به گزارش قدس‌آنلاین، علی سلاجقه روز جمعه همزمان با دومین دور سفر رییس جمهور به البرز در دیدار با فعالین محیط زیست و سمن‌های البرز افزود: مسئله محیط زیست در عمل با آن چیزی که در دانشگاه خوانده و تدریس می شود متفاوت است.

وی یادآورشد: به عنوان مثال فرض بگیرید کسی که سالهاست در دانشگاه از حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری سخن گفته است، یک شب سرد در بیابانی قرار بگیرد که آخرین نمونه از یک گونه درخت در آن بیابان وجود دارد. در چنین شرایطی همه من و شما که عمری دم از محیط زیست زده‌ایم کبریت می‌گیریم زیر این تنها باقی مانده ژنتیکی و از آن برای گرم کردن خود استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیریت کلان البرز باید در راستای حفظ محیط زیست باشد، گفت: من بسیار متاثر می‌شوم زمانی که می‌بینم علی رغم تاکیدات رئیس جمهور در سفرهای استانی نهایتاً بودجه‌ای که به معضلات محیط زیستی استان‌ها تخصیص داده می‌شود، بسیار اندک است.

وی بیان کرد: اگر الان از هر کدام از شما عزیزان درباره معضلات اصلی استان البرز بپرسیم قطعاً بحث آلودگی‌ها، شهرک‌های صنعتی اشتهارد، سایت پسماند حلقه دره و فرونشین را بیان می‌کنید، با این وجود می‌بینیم که در بخش مصوبات سفرهای استانی به همه بخش‌ها توجه می‌شود الی بخش معضلات محیط زیستی.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رویکرد دولت مردمی و انقلابی استفاده از ظرفیت شما سمن‌هاست که سرمایه‌های کشور هستند. ما با سمن‌هایی کار می‌کنیم که دلشان برای کشور و این آب و خاک بسوزد و در هر شرایطی که قرار می‌گیرند، یادشان نرود که مملکتشان اینجاست. ‌آنهایی که با جان و دل برای کمک به ما می‌آیند و برای محیط زیست کشور دغدغه مند هستند را همه جانبه حمایت می‌کنیم اما اجازه کارهای سیاسی به آنها نمی‌دهیم.

معاون رییس جمهور افزود: به واسطه همین کار، خوشبختانه از روزی که به دولت آمدیم سیاست را از محیط زیست خارج کردیم و فضای مجازی که محیط زیست را هدایت می‌کرد را از سیستم مدیریتی محیط زیست بیرون کشیدیم.

سلاجقه اضافه کرد: محیط‌بان ما نیاز به صدقه جمع کردن در فضای مجازی ندارد و مانند همه کارمندان دولت دارد در راستای وظایف خود، خدمت می‌کند.

به گفته وی ، زمانی که کوچکترین اتفاقی برای محیط بان می‌افتد می‌بینیم کسانی که ادعای دوستدار محیط زیست بودند دارند، شروع می‌کنند به پول جمع کردن برای محیط‌بان در صورتی که محیط‌بان بر اساس وظیفه خود عمل کرده و اصلاً کارش همین است و متاسفانه خیلی از این پول‌ها جمع می‌شود و به حساب شخصی می‌رود. ما چنین چیزی را اجازه نمی‌دهیم و نمی‌گذاریم که معیشت محیطبان دست فضای مجازی افسارگسیخته بیفتد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت جهادی خوبی در سمن‌های استان البرز وجود دارد، گفت: از ظرفیت تک تک این سمن ها باید استفاده شود؛ این‌ها دغدغه مند این کشور هستند و از نظر علمی و مدیریتی از بنده نیز بسیار جلوتر هستند و باید فضایی را ایجاد کنیم که این‌ها بتوانند برای کشورشان کار کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ایده‌های خلاقانه زیادی در زمینه محیط زیست در کشور داریم که باید همه آنها ساماندهی شده و در یک جا تجمیع شود تا با یک نتیجه و هدف برسدو این بی‌نتیجه و بی‌هدف کار کردن تنها منجر به سوخت هزینه و سرمایه و سبب بی‌انگیزگی می‌شود.

معاون رئیس جمهور گفت: نمونه این ایده‌های خلاقانه و استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها موضوع مالچ پاشی است که توانستیم با همکاری دو شرکت دانش بنیان مالچی را استفاده کنیم که دوستدار محیط زیست است.

سلاجقه تصریح کرد: من پیش‌تر هم در سازمان منابع طبیعی پیشنهاد شکل‌گیری اتاق فکر و ایده را داده بودم. اندیشه‌ها و ایده‌های خلاقانه جوانان ما باید جایی به نام خودشان ثبت شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سایت پسماند حلقه دره باید ساماندهی بشود، گفت: این محل در حال از بین بردن منابع آب و خاک کشور است، معضل شیرابه و بوی بد ناشی از آن تا چند کیلومتری مردم را آزرده خاطر کرده است که این موضوع را با معاون اول رییس جمهور و استاندار البرز مطرح کردیم و پیگیر هستیم که در اولین فرصت ساماندهی شود و علاوه بر بحث ساماندهی، بحث جابه‌جایی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه شهردار کرج باید موضوع پسماندها را به جد پیگیری کند، به معضلات زیست محیطی اشتهارد اشاره کرد و افزود: در نظارت میدانی که از واحدهای آلاینده این شهرستان داشتم، رفع معضلات تقویم‌بندی شد و یک بازه زمانی برای رفع این مشکلات مشخص کردیم. در بحث پسماند به شهردار محترم تذکر دادم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه شخص رییس جمهور توجه ویژه‌ای به استان البرز دارند گفت: بارگذاری‌هایی که در استان شده در سطح ملی است و آسیبی هم که به منابع طبیعی در البرز وارد شده در سطح ملی است اما جریمه‌هایی که واحدهای آلاینده پرداخت می‌کنند در حد استانی است که اصلاً با خسارت وارد شده قابل قیاس نیست.

سلاجقه با بیان اینکه شرکت مپنا یکی از افتخارات ملی است، یادآورشد: کارهای خوبی این شرکت در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام داده اما با این وجود، متاسفانه مصرف انرژی ما دو و نیم برابر متوسط جهانی است و در واقع ما انرژی را مصرف نمی‌کنیم بلکه آن را هدر می‌دهیم.

به گفته وی ، خداوند انواع و اقسام انرژی‌ها از سوخت فسیلی تا انرژی‌های پاک حاصل از باد و خورشید را داده اما با این شرایط شدت مصرف انرژی در کشور ما قابل قبول نیست.

وی گفت: تنها دولتی که مبنای بودجه‌ریزی کشور را سند آمایش سرزمین قرار داد، دولت مردمی سیزدهم بود. البته که این نقشه ایراداتی داشت که زمانی هم که سازمان برنامه و بودجه نقشه را در دولت ارائه داد ما همان جا به نقشه آماش سرزمین ایراد گرفتیم اما باز هم اینکه بودجه‌ریزی بر اساس یک مبنای علمی ریل‌گذاری شده اتفاق بسیار بزرگی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تفکری که شرکت مبنا در راستای نوآوری و هوشمندی در مصرف انرژی دارد باید در تمام کشور بسط پیدا کند و از خانه من و شما تا تمام شهر هوشمند شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.