متهم اصلی در داستان بالا بودن سهم آلایندگی خودروهای سبک، سوخت یا بهتر بگوییم کیفیت سوخت آن‌هاست؛ متهمی که بارها سوژه رسانه‌ها شده و به نظر می‌رسد تاکنون برای سر به راه شدنش آنچنان اقدامی صورت نگرفته است. 

کیفیت بنزین؛ متهم اصلی در پرونده آلودگی هوای مشهد

به گزارش قدس خراسان، طبق آنچه در سیاهه مقصران آلودگی هوای مشهد آمده، ۶۴ درصد از منابع آلاینده هوا در این شهر به منابع متحرک مربوط می‌شود؛ منابعی که روزانه چندین میلیون دستگاه از آن به صورت سنگین و سبک در شهر تردد دارند و سرطان به خورد مردم می‌دهند! در این میان سهم خودروهای شخصی یا همان منابع متحرک سبک ۵۱ درصد تشخیص داده شده و این یعنی بیشتر از نیمی از منابع آلاینده! 

اینکه چرا خودروهای سبک دارای چنین سهم بزرگی در آلودگی هوای مشهد هستند، دلایل متعددی دارد. اطلاع از تردد روزانه حدود ۴میلیون خودرو در مشهد، عمق این فاجعه را بیشتر نمایان می‌کند! متهم اصلی در داستان بالا بودن سهم آلایندگی خودروهای سبک، سوخت یا بهتر بگوییم کیفیت سوخت آن‌هاست؛ متهمی که بارها سوژه رسانه‌ها شده و به نظر می‌رسد تاکنون برای سر به راه شدنش آنچنان اقدامی صورت نگرفته است. 

بنزین به عنوان سوخت نخست مصرفی، اتهامش سنگین‌تر است. هرگاه از مسئولان مرتبط در شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان درباره کیفیت بنزین مصرفی در خودروهای کلانشهر مشهد پرسیدیم، محکم دفاع کردند که کیفیت ایرادی ندارد؛ اما چطور می‌شود همین بنزین وقتی سر از کشور همسایه در می‌آورد، آن‌ها کلی انگ به آن می‌چسبانند و پس می‌زنندش؟ چرا اداره استاندارد با جدیت این حواشی را پیگیری نمی‌کند و پاسخ قطعی و قانع‌کننده‌ای نمی‌دهد؟

آلایندگی بنزین به همین دود شدنش ختم نمی‌شود. نزدیک به ۶۰ جایگاه  عرضه فراورده‌های نفتی که خیلی از آن‌ها تنها بنزینی هستند، در مشهد فعالیت می‌کنند. آیا مسئول یا فردی که پیگیر حقوق مردم باشد، آمار دقیقی از میزان هدررفت بنزین در این جایگاه‌ها و به دنبال آن آلودگی‌های بسیار این سوخت دارد؟ آیا از میزان بخارات بنزینی که گاه خودش را از مخازن بزرگ به هوا می‌رساند و از آنجا میهمان ریه‌های مردم شهر می‌شود، تخمین یا آمار قابل استنادی وجود دارد؟ داستان یورو چند بودن بنزین که دیگر هیچ! همان یورو ۴ که دستمایه مصاحبه مسئولان است و به استفاده از آن در مشهد افتخار می‌کنند، داستان استفاده‌اش بسیار پس و پیش دارد. درصد گوگرد این بنزین و فشار بخار آن همیشه محل مناقشه بوده است. از یورو ۴ تا یورو ۵ اگر جایشان با هم عوض شود، کلی از معادلات  در میزان آلایندگی هوا متفاوت می‌شود.

از یورو ۴ حرف به میان آمد. دردناک‌تراز این مسئله، انبوه خودروهایی است که هر روز در مشهد تردد دارند. آن‌ها حتی استانداردهای یورو ۴ را هم ندارند! این را با موضوع کیفیت بنزین درهم بیامیزید و ببینید چه محصولی به هوای مشهد خواهد رسید!

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.