نخست وزیر مالزی روز شنبه به شدت از دولت آمریکا به خاطر وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه شده بود، انتقاد کرد.

انتقاد شدید مالزی از وتوی اخیر دولت آمریکا در سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین، نخست وزیر مالزی روز شنبه از آمریکا به دلیل وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه شد، انتقاد کرد.

 «انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی در نشست خبری در شهر «کوالالامپور» گفت: «من از طرف دولت مالزی می‌خواهم به شدت تصمیم آمریکا برای مخالفت با آتش بس در شورای امنیت را محکوم و به آن اعتراض کنم.»

بر اساس این گزارش، آمریکا بامداد شنبه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد. بعد از این رأی‌گیری «گیلاد عردان» نماینده اسرائیل طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از دولت جو بایدن بابت «حمایت قاطع از اسرائیل» تشکر کرد.

نخست وزیر مالزی گفت:«ما باید کشتار غیرنظامیان، نوزادان و زنان بی گناه را متوقف کنیم.»

این متن از سوی ۱۰۰ کشورعضو سازمان ملل متحد حمایت  و از پشتیبانی ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار شد. انگلیس که همچنین یکی از اعضای دائم شورای امنیت با حق وتو،رای ممتنع داد.

حملات شدید رژیم اسرائیل در غزه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) به شهادت بیش از ۱۷ هزار فلسطینی در غزه منجر شده که اکثر آنها غیرنظامی هستند. این آمارها به ویژه با گسترش عملیات رژیم اسرائیل به منطقه جنوب غزه رو به افزایش هستند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که انفعال این شورا باعث ویرانی‌های گسترده در غزه و فاجعه انسانی شده است. پولیانسکی تصریح کرد: «یکبار دیگر دیپلماسی آمریکا در حال به جا گذاشتن زمین سوخته و ویرانی است.»

این دیپلمات روسیه همچنین گفت: «همکاران، اگر یک بار دیگر مانع آتش‌بس فوری شوید این را چطور برای مردمتان توضیح خواهید داد؟»

«نیکلاس دی ریوری» نماینده فرانسه  در سازمان ملل گفت که بار دیگر این شورا شکست خورده است. او تصریح کرد فرانسه به شدت درباره تراژدی انسانی که در حال وقوع در غزه است نگرن است و به همین دلیل است که فرانسه به این قطعنامه رأی مثبت داد.

نماینده فرانسه گفت:«این شورا به دلیل عدم اتحاد و به دلیل نشان ندادند تعهد راستین به مذاکرات شکست خورده است.»

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.