رئیس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به حوادث اخیر ضرب و جرح کادر درمان توسط همراهان بیمار در برخی استان‌ها، با تأکید بر اینکه،امنیت کادر بهداشت و درمان درحین ارائه خدمات و در محیط‌های بهداشتی و درمانی باید کاملاً تأمین باشد، از مسئولان خواست تا برخوردها با متعرضان به کادر سلامت عبرت آموز باشد.

لزوم تأمین امنیت کامل کادر سلامت در مراکز درمانی

دکتر محمد رئیس‌زاده در واکنش به حوادث اخیر ضرب و جرح کادر درمان در برخی استان‌ها توسط همراهان برخی بیماران، با تاکید بر اینکه ارایه خدمات بهداشتی درمانی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بویژه در اورژانس‌ها، کاری حساس، پرتنش و پر استرس است؛ گفت: بنابراین موضوعی که برای ما بسیار مهم است و قانون هم بر آن تاکید دارد، آن است که امنیت کادر بهداشت و درمان؛ از نگهبان و خدمه گرفته تا پرستار و بهیار و پزشک و رزیدنت و اینترن، باید تامین شود؛ چراکه در شرایط ناامن نمی‌توان خدمات با کیفیت به بیمار ارایه داد.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون، امنیت کادر بهداشت و درمان در حین ارایه خدمات و در محیط‌های بهداشتی و درمانی باید کاملا تامین باشد، افزود: متاسفانه طی یکی دو سال اخیر تعداد حملات به کادر سلامت و برخورد با کادر پزشکی شدت گرفته است؛ این نشان دهنده آن است که برخوردها با متخلفان بازدارنده نیست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به صحبت‌هایش در این رابطه با سردار منتظرالمهدی - سخنگوی فراجا اشاره کرد و گفت: وی نیز مساعدت و پیگیری لازم را در این خصوص دارند. موارد متعددی نیز از قبل بوده که با دادستان کل کشور و فرمانده فراجا همکاری بسیار خوبی صورت گرفته و پیگیری‌ و برخورد شده است. انتظارمان آن است که رسانه‌ها در این زمینه آگاهی رسانی کنند. از طرف دیگر مسئولین امر در حوزه فراجا، پلیس پیشگیری و قوه قضلاییه حداکثر عنایت را داشته باشند تا برخوردها بازدارنده و عبرت آموز باشد؛ نمی‌توان امنیت کادر درمان را رها کرد و بعد انتظار داشت که این افراد به ارایه خدمت خود ادامه دهند. بی‌توجهی به این موضوع در نهایت به مردم آسیب می‌رساند.

وی گفت: عمده مردم قدردان جامعه پزشکی هستند و اعتماد و تعامل خوبی میان مردم و جامعه پزشکی برقرار است؛ در این میان درصد اندکی هم که در شرایط استرسی و نگرانی از بیمار خود و تحت تاثیر شرایط اورژانس‌ها که بعضا پرمراجعه هستند، قرار می‌گیرند، باید بدانند که لازم است خود را کنترل کنند؛ متخلفان نیز باید بدانند که قوانین بازدارنده و برخوردها عبرت آموز خواهد بود تا به این ترتیب همین عده اندک هم جسارت نداشته باشند که به کادر سلامت تعرضی داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی حمایت از کادر سلامت آسیب‌دیده در حوادث ضرب و جرح از سوی همراهان بیماران، گفت: همان قوانین جاری مملکتی برای این افراد هم اعمال می‌شود و متاسفانه هیچ بررسی ویژه و حمایت ویژه‌ای برای این وجود ندارد و موضوع مانند هر نزاعی که در سطح کشور رخ می‌دهد، پیگیری می‌شود. این درحالیست که این افراد قطعا باید حمایت شوند. در این راستا وزارت بهداشت و مراکزی که همکاران ما در آنجا فعالیت می‌کنند باید این زمینه‌های حمایتی را فراهم کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.