رئیس پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی گفت: بخاری‌هایی که در حال حاضر وجود دارد راندمان انرژی بالایی ندارد و از گاز تولیدی برای گرمایش ساختمان‌ها بهره‌وری لازم نمی‌شود.۵۰ تا ۶۰ درصد مشترکان از بخاری استفاده می‌کنند.

سهم بخاری‌های پرمصرف در هدررفت گاز

به گزارش قدس خراسان، با ابلاغ ویرایش جدید مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان توسط وزارتخانه راه و شهرسازی به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی، شرایط نصب انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری در ساختمان‌های مختلف تعریف و مشخص شده و در بعضی از گروه‌های ساختمانی نصب بخاری مجاز نیست اما این پرسش مطرح می‌شود در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی به ویژه گاز در پیک‌های مصرف در ساختمان‌هایی که هنوز از بخاری برای ایجاد گرما استفاده می‌شود چه اقدام‌هایی در دستور کار است؟

رئیس پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی در این باره ضمن ارائه آماری از میزان مشترکان استان عنوان کرد: در این استان به خاطر بافت جمعیت، مشترکان خانگی غالب‌اند و ۴۲ درصد گاز در بخش خانگی تجاری و مشترکان جزء مصرف می‌شود که برای کل کشور این میانگین ۲۷ درصد است و بیشترین مصرف در روزهای سرد سال به بخش خانگی تجاری و مشترکان جزء اختصاص می‌یابد.

راندمان کم انرژی در بخاری‌ها

حمیدرضا افشون ادامه داد: در این میان ۵۰ تا ۶۰ درصد مشترکان از بخاری استفاده می‌کنند که در روزهای پیک مصرف گاز میزان مصرف گاز بخاری‌ها خیلی مهم است.

بخاری‌هایی که در حال حاضر وجود دارد راندمان انرژی بالایی ندارد و از گاز تولیدی برای گرمایش ساختمان‌ها بهره‌وری لازم نمی‌شود.

وی اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف گاز را راهکار این موضوع دانست و تصریح کرد: شورای اقتصاد طرحی را در سال ۱۴۰۰ برای بهینه‌سازی مصرف گاز با عنوان جایگزینی بخاری‌های با برچسب انرژی بالاA  و B تدوین کرد که به صورت میانگین حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌تواند سبب کاهش مصرف گاز در هر بخاری شود یعنی مشترکی که می‌خواهد دمای آسایش را برای منزل خود ایجاد کند کاهش ۲۵ درصدی مصرف گاز و به دنبال آن کاهش هزینه مصرف گاز را خواهد داشت که این اتفاق در روزهای پیک مصرف به شدت در کل شبکه قابل توجه و مؤثر است.

افشون خاطرنشان کرد: مصوبه شورای اقتصاد انجام شده و منتظر آیین‌نامه‌های اجرایی هستیم که بتوانیم در استان جاری کنیم. این مصوبه یک مصوبه ملی است و به عنوان یک شرکت استانی تابع تصمیم‌های ستاد هستیم و راهکارهایی در زمینه اجرا در حال ارائه است که از جمله آن می‌توان به جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح اشاره کرد.

میزان آمادگی زیرساخت‌های طرح تعویض بخاری چقدر است؟

وی بخاری‌های قید شده در این مصوبه را هرمتیک و معمولی عنوان کرد و ادامه داد: طرح تعویض بخاری‌ها مسائل فنی دارد و در استان با توجه به شرایط خاصی که داریم پیگیر هستیم تا این طرح سریع‌تر اجرایی شود. از مشترکان در بخش صرفه‌جویی در مصرف و منابع مالی خودشان این انتظار می‌رود که در خرید تجهیزات انرژی‌بر از جمله بخاری به برچسب انرژی توجه داشته باشند. شاید هزینه بیشتری صرف خرید وسیله بشود اما در طولانی‌مدت موجب کاهش هزینه‌های خانوار خواهد شد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی تولیدکنندگان بخاری زیادی وجود دارند ولی بیشتر این تولیدکنندگان هنوز نمی‌توانند بخاری با راندمان بالای مصرف انرژی تولید کنند و تعداد کمی تولیدکننده در این زمینه وجود دارد و اگر این طرح شروع شود می‌توان از تولیدکنندگان بومی استان استفاده کرد و بقیه تولیدکنندگان با ارتقای امکانات خود می‌توانند بخاری‌هایی با راندمان بالای مصرف انرژی تولید کنند تا در بازار، بخاری با رده مصرف بالا وجود نداشته باشد.

افشون ضمن اشاره به مصوبه سازمان ملی استاندارد عنوان کرد: بر اساس اعلام این سازمان از سال گذشته تولید بخاری‌های رده Eبه پایین ممنوع شده اما مشخص نیست چقدر این طرح اجرایی شده و در حال حاضر بخاری‌سازها مجاز هستند در رده‌های A، B، C و D تولید بخاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در خانه‌ای زندگی می‌کنیم باید دمای محیط، دمای آسایش باشد یعنی بین ۱۸ تا ۲۱ درجه باشد. نگهداری این عدد به حفظ انرژی در ساختمان از جمله استفاده از در و پنجره عایق و سایر موارد برمی‌گردد. اختلاف دمای بیرون و داخل سبب انتقال حرارت می‌شود؛ هر چقدر دمای داخل را بالاتر ببریم اتلاف انرژی بیشتر است بنابراین دمای آسایش دمایی است که از همه نظر مفید است و هر چه بالاتر برود اتلاف انرژی بالاتری داریم و این افزایش برای مصرف‌کننده اثربخش نیست.

خراسان رضوی حدود ۱۰ درصد مشترکان گاز را دارد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به تقسیم‌بندی مشترکان در میزان مصرف گاز عنوان کرد: در کشور خودمان برای مصرف گاز مشترکان را به ۱۲ پله تقسیم می‌کنیم که سه پله اول در الگوی مصرف تعریف شده‌اند و الگوها با توجه به اقلیم‌های کشور متفاوت است. ما پنج اقلیم داریم که اقلیم یک سردترین و پنج گرم‌ترین است و شهرها براساس این اقلیم تقسیم‌بندی شده‌اند. برای هر اقلیم سه پله اول عددهای مشخصی برای الگوی مصرف دارند و اگر خارج از این الگو باشد یعنی مصرف بالاتر است.

وی ادامه داد: ۶۵ تا ۷۰ درصد مشترکان خانگی در این سه پله قرار دارند و از مسائل تشویقی هم استفاده می‌کنند و از پله چهار تا ۱۰ مشترکان با مصرف زیاد و بالاتر از ۱۰ بسیار پرمصرف تعریف می‌شوند. ۲میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک در خراسان رضوی داریم که حدود ۱۰ درصد مشترکان کشور هستند. مصرف گاز خراسان رضوی حدود ۸۵ میلیون مترمکعب در روز است و پالایشگاه خانگیران ۵۵ میلیون مترمکعب در روز همراه با ذخیره‌سازی است که این پالایشگاه پاسخگوی کل استان نیست و بقیه باید از طریق شبکه کشوری تأمین ‌شود.

با توجه به گذشت دو سال از مصوبه شورای اقتصاد در مورد طرح تعویض بخاری‌های موجود با راندمان انرژی بالا و معطل بودن آن برای آیین‌نامه‌های اجرایی به نظر می‌رسد این طرح به زودی اجرایی نشود اما باید این پرسش مطرح شود که با توجه به ممنوع شدن تولید بخاری با رده بالای مصرف انرژی چقدر از بخاری‌های موجود در بازار برای استفاده خانواده‌ها دارای استانداردهای لازم است و درباره کاهش بار مالی خانواده‌ها از طریق استفاده از وسایل استاندارد گرمایشی به جز طرح‌های تشویقی در الگوی مصرف چه کارهای فرهنگی انجام شده تا خود خانواده‌ها و مصرف‌کنندگان در اجرای طرح‌های اینچنینی پیشقدم باشند.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.