در حالی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد تزریق ژل، بوتاکس و مزوتراپی را فقط توسط پزشک و کادر درمانی مجاز می‌داند، یکی از آموزش دهندگان این روش‌های تهاجمی قول مدرک پزشکی معتبر به کارآموزان می‌دهد!

 آموزش تزریق ژل و بوتاکس با ارائه مدرک پزشکی در مشهد!

به گزارش قدس خراسان، «وای دختر چهره‌ات چقدر جای کار داره، یعنی خوشگلی‌ها؛ اما به روز نیستی. ببین اگه اینجا رو دو سی‌سی تزریق کنیم (با ناخن‌هایی که هر لحظه دعا می‌کنم در چشمم فرو نرود، اشاره می‌کند به گونه‌ام و همان‌طور که در آینه نگاهم می‌کند، دستش هر لحظه روی یک قسمت چهره‌ام می‌چرخد) گونه‌ات میاد بالا، این خط لبخند هم محو میشه. بعد یک سی‌سی هم به لبت می‌زنیم مدل روسی وای چقدر عوض میشی». هاج و واج در آینه نگاهش می‌کنم و او بدون توجه به نگاهم، با همان شور و شوق خاص انگشتش را از گوشه لب به سمت شقیقه‌ام می‌کشد و می‌گوید «ببین اگه اینجا رو با نخ برات لیفت کنم، خیلی عالی میشی. موها و ابروهاتم یک تزریق مزوتراپی می‌کنم دیگه حرف نداری». جمله آخر را می‌گوید و همان‌طور که موهایم را زیر و رو می‌کند، لحظه‌ای در آینه به چشمانم زل می‌زند و می‌گوید «خب نظرت چیه؟ موافقی؟ می‌خوای آلبوم رو توی سیستم ببینی قبل و بعد این کارهای زیبایی، آدما چقدر فرق کردن؟ البته باید برات وقت بذارم ها، الان به خاطر یلدا سرمون خیلی شلوغه. بعدش برات نوبت می‌ذاریم».
حق با او است؛ بازار «بکش و خوشگلم کن» این روزها داغ داغ است. در نهایت قانعش می‌کنم فعلاً موهایم را کوتاه و ابروهایم را در حد معمول مرتب کند. شاید لحظه‌ای از خیال‌پردازی‌هایش دست بردارد و همان کاری را انجام دهد که در همه دنیا از یک آرایشگر انتظار می‌رود.

مسابقه برای دیده شدن

ماراتن زیبا شدن به هر قیمت، مدتی است با شور و هیجان خاصی در حال برگزاری بوده و معیارهای زیبایی هم آن‌قدر دستخوش تغییر و تحول شده که در بیشتر موارد هر آنچه تا چند سال پیش ضد زیبایی بود، حالا به عنوان مصادیق واقعی زیبایی از آن یاد می‌شود؛ اما مسئله مهم‌تر، ارائه این خدمات توسط افراد غیر متخصص بوده که در برخی آرایشگاه‌های شهر در حال انجام است.

این روزها برخی آرایشگرها چهره و موی زنان را با بند و موچین و قیچی اصلاح نمی‌کنند؛ بلکه فکر می‌کنند آن‌قدر حرفه‌ای شده‌اند که باید با سرنگ‌های ژل و بوتاکس و مزوتراپی، سر و صورت مشتری‌ها را به روزرسانی کنند!

مزوتراپی باید زیر نظر پزشک باشد 

موضوع را از مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری می‌کنم. 

دکتر سید کاظم غفاریان در این باره می‌گوید: پایه و اساس مزوتراپی، تزریق یک سری مواد مغذی به ریشه مو است. بنابراین یک کار تهاجمی بوده که باید توسط کادر درمانی و زیر نظر پزشک عمومی یا متخصص صورت بگیرد. اگر این کار در جایی بدون حضور پزشک و کادر درمانی انجام شود، تخلف است.

وقتی از او درباره شکایت‌های انجام شده به ویژه در مورد مزوتراپی در مراکز غیرمجاز می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: در این مراکز فقط یک کار انجام نمی‌شود؛ بلکه انواع و اقسام کارها صورت می‌گیرد. بنابراین ما شکایتی مخصوص برای مزوتراپی نداشته‌ایم؛ اما به عنوان مداخله درمان شکایت‌هایی بوده و خودمان هم در بازدیدهایی که انجام داده‌ایم، مواردی را مشاهده کرده‌ایم که تخلف بوده و بدون حضور پزشک و کادر درمان صورت گرفته و با آن‌ها برخورد کرده‌ایم.

غفاریان عنوان می‌کند: از ابتدای سال بیش از ۱۰۰ مرکز مداخله‌گر را شناسایی و با آن‌ها برخورد کردیم و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

سایت دیوار را بررسی می‌کنم، با شماره یکی از آگهی‌ها تماس می‌گیرم و درباره آموزش تزریق ژل و بوتاکس و مزوتراپی می‌پرسم. خانم جوانی که تلفن را جواب می‌دهد، قیمت هر کدام از این آموزش‌ها را برایم شرح می‌دهد. از محل آموزش که می‌پرسم، متوجه می‌شوم در یک واحد مسکونی و بدون تابلو در حاشیه بولوار وکیل‌آباد است. همان‌طور که خانم جوان در خصوص فواید این آموزش‌ها و بازار کار خوبش با آب و تاب تعریف می‌کند، از او می‌پرسم این آموزش‌ها برای همه افراد است یا تنها برای دانش‌آموختگان پزشکی یا پیراپزشکی؟ پاسخ می‌دهد: «ربطی نداره. شما آموزش می‌بینی و به راحتی مثل همه افرادی که بدون مدرک مرتبط دارن کار می‌کنن، کار می‌کنی. اگر هم مدرک پزشکی بخوای، خودمون برات مدرک پزشکی از دانشگاه .... با استعلام وزارت علوم می‌گیریم. اون هم برات ۲۵ میلیون آب می‌خوره که جدا از هزینه دوره‌هاست!»

در گروه‌های تلگرامی هم تنور آموزش تزریق مزوتراپی، ژل و بوتاکس حسابی داغ است.

فضای مجازی و افزایش تقاضا برای زیبا شدن!

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: متأسفانه تقاضا برای اقدامات زیبایی در جامعه خیلی زیاد شده و یکی از دلایل عمده این افزایش تقاضاها، فضای مجازی است که افراد می‌خواهند با دیده شدن بیشتر در آنجا مطرح شوند. به همین خاطر سعی می‌کنند با جذابیت‌های ظاهری این موضوع را تقویت کنند و فالوورهای بیشتری داشته باشند. از طرفی تبلیغات فریبنده فضای مجازی در این خصوص موجب استقبال مردم می‌شود و بازار اقدامات زیبایی را هر روز داغ‌تر می‌کند.

صنف آرایشگرها باید نظارت کند 

«قانون عرضه ‌و تقاضا رابطه‌ای اقتصادی میان فروشندگان و خریداران کالا و خدمات مختلف است. تئوری عرضه‌ و تقاضا بیان می‌کند قیمت یک محصول به در دسترس ‌بودن آن و تقاضای خریداران بستگی دارد». غفاریان از این مفهوم اقتصادی برای توضیح اشتیاق جامعه به عمل‌های زیبایی استفاده می‌کند و ضمن اینکه آن را یکی از علل فراوانی عرضه این اقدامات در مراکز مختلف مجاز و غیرمجاز می‌داند، می‌گوید: هر وقت تقاضا بالا باشد، عرضه هم زیاد می‌شود. دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته‌های غیرمرتبط وقتی این تقاضا را در جامعه می‌بینند و می‌دانند این گونه کارها درآمد خوبی نصیبشان می‌کند، دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند و وارد این عرصه می‌شوند. همه این مسائل دست به دست هم داده، معضلات زیادی را وارد عرصه درمان می‌کنند و ما باید پاسخگو باشیم در حالی که سیستم نظارتی پابه‌پای این موضوع رشد نکرده است.

وی ادامه می‌دهد: صنف آرایشگرها نباید اجازه این فعالیت‌ها را بدهد و باید بر کار آن‌ها نظارت داشته باشد. ما به عنوان دانشگاه علوم پزشکی فقط اجازه داریم به مراکزی که مجاز هستند و خودمان به آن‌ها مجوز داده‌ایم، نظارت کنیم. در مراکز غیرمجاز فقط با هماهنگی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی می‌توانیم ورود داشته باشیم.

پیگیری از صنف بانوان آرایشگر مشهد، ما را به تماس با رئیس اتاق اصناف می‌رساند. پاسخی که مخملی می‌دهد، همان چیزی است که انتظار می‌رفت: «این اقدامات در آرایشگاه‌ها ممنوع  و مصداق تداخل پزشکی است. بازدید می‌کنیم و بی‌شک برخورد هم انجام می‌شود».

فوت، نقص عضو و عوارض ماندگار جسمی از جمله مشکلات تزریق‌های غیر اصولی در مراکز غیرمجاز است که مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آن‌ها اشاره می‌کند.

چه کسی مسئول نظارت بر کیفیت مواد تزریقی به سر و صورت است؟ 

جدا از بحث تخصص و صلاحیت فردی که تزریق مزوتراپی، ژل یا بوتاکس را انجام می‌دهد، کیفیت داروهای تزریقی هم مهم است. طبعاً اگر تزریق ژل، بوتاکس یا مزوتراپی تاریخ مصرف گذشته، قاچاق و یا بی‌کیفیت توسط یک پزشک هم انجام شود، عوارض و مشکلات زیادی برای مراجعه‌کننده یا به اصطلاح «زیباجو» خواهد داشت. چه کسی بر کیفیت این مواد در مراکز مجاز نظارت می‌کند؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش ما می‌گوید: این اقلام که جزو ملزومات دارویی است، فقط باید در داروخانه عرضه شود؛ اما متأسفانه این اقلام توسط بعضی شرکت‌های زیرزمینی و یا تجهیزات پزشکی به کلینیک‌ها فروخته می‌شود!

دکتر علی روحبخش با بیان اینکه دارو و ملزومات دارویی در هر جایی به جز داروخانه و شرکت دارویی می‌تواند وجود داشته باشد، تصریح می‌کند: معاونت غذا و دارو دانشگاه نقشی در نظارت کلینیک‌ها ندارد. در واقع ما در بازدید مکانی جز برای داروخانه و شرکت‌های توزیع دارویی نقشی نداریم.

وی ادامه می‌دهد: اگر این اقلام در مکان‌های صنفی وجود داشته باشد، نظارتش با بازرسی اصناف است و اگر در مطب یا کلینیک‌ها باشد، معاونت درمان دانشگاه باید نظارت کند. در صورتی که از ما درخواست بازدید مشترک داشته باشند، با آن‌ها همراه می‌شویم.

مسابقه زیبا شدن و جوان به نظر رسیدن به هر دلیل و علتی که باشد، در حال برگزاری است. کم نیستند افرادی که بدون توجه به مسائل مهم بهداشت و درمان خود، هر روز در حال تزریق به سر و صورت هستند و سلامتی خود را در مراکز غیرمجاز به خطر می‌اندازند و نظارت‌های حاکمیتی آن‌طور که باید و شاید وجود ندارد. چه کسی این موضوع را پیگیری خواهد کرد؟

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    عالی بود