۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 944809

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان برگزاری دادگاه محاکمه سرکردگان و عوامل گروهک تروریستی منافقین را گامی دیگر در استمرار مسیر پیگرد اعضای این گروه که دستشان به خون بیش از ۱۷ هزار ایرانی آلوده است عنوان کرد و گفت: مستند سازی خوبی با کمک همه دستگاه‌های ذیربط در این زمینه انجام گرفته است.

دادگاه سرکردگان منافقین گامی دیگر در مسیر مستندسازی و پیگرد حقوقی جنایتکاران علیه مردم ایران است

قدس آنلاین: سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان با انتقاد جدی از وتوی قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای آتش بس در غزه از سوی دولت آمریکا، به شهادت حدود ۱۸ هزار کودک و زن و شهروند عادی، ۷ هزار و ۷۶۰ نفر مفقود و زیر آوار باقی‌مانده و ۴۹ هزار و ۲۲۹ مجروح در غزه اشاره کرد و گفت: این اتفاق نشان می‌دهد متاسفانه شورای امنیت از انجام وظیفه و مسئولیت ذاتی خودش برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از جنایات جنگی باز مانده و ناتوان است.

ناصر کنعانی افزود: وتوی آمریکا نشان دهنده یک بن‌بست در شورای امنیت است و دبیرکل سازمان ملل هم بر این موضوع تصریح کرد و گفت شورای امنیت در اجرای آتش بس و پایان دادن به جنگ ناتوان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران موضع خودمان را در رابطه با اقدام غیرقابل قبول آمریکا اعلام کرده‌ایم؛ آمریکا نشان داد که بخشی از راه‌حل در جنگ غزه نیست بلکه یک طرف جنگ است؛ آمریکا نشان داد که یک تنه مقابل جامعه جهانی ایستاده است؛ دولت آمریکا با این رأی خود نه فقط رأی منفی به قطعنامه ایجاد بازدارندگی و توقف جنایت جنگی بلکه رأی به بربریت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه داده است و در مقابل همه افکار عمومی ایستاده است.

 شورای امنیت در بن بست قرار گرفته

وی با قدردانی از آنچه  اقدام شجاعانه و مسئولانه دبیرکل سازمان ملل خواند که با توسل به ماده ۹۹ منشور توجه شورای امنیت را به خطرناک بودن وضعیت فلسطین جلب کرد و خواستار اقدام فوری این شورا به منظور حفظ صلح و بازدارندگی در مقابل این جنایات تکان دهنده شد، گفت: وتوی آمریکا نشان دهنده کی بن بست در شورای امنیت است و دبیرکل سازمان ملل هم بر این موضوع تصریح کرد و گفت شورای مانیت در اجرای اتش بس و پایان دادن به جنگ ناتوان است.

وی با تصریح اینکه موضوع اصلاح ساختار شورای امنیت سال‌هاست که مطرح بوده و نشست‌های مستمری در رابطه با آن برگزار شده که بخشی برخاسته از رقابت های ژئواستراتژیک و ژئوپولوتیک است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نیز از طرف‌های فعال در این نشست ها است.

کنعانی با اشاره به جلسه فردا(سه ۸ شنبه) مجمع عمومی سازمان ملل در مرود غزه پس از بی نتیجه مانده شست شورای امنیت با وتوی آمریکا، اظهار داشت: دیدگاه ها در این نشست بیان خواهد شد و ما امیوداریم و به دنبال این هستیم که مجموعه این تلاشها به نتیجه لازم در نحقق آتش بس غزه برسد زیرا امداد رسانی بسیار ضروری است و سازمان ملل هشدار جدی را درمرد وضعیت بهداشتی، درمانی و غذایی در غزه ابراز می‌کنند  و انتظار می‌رود جامعه جهانی در مقابل جنایت تکان دهنده اسرائیلیها جدی و مسئولانه عمل کند چون این یک اقدام جدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.

تصمیم درباره آینده با مردم فلسطین است

وی در خصوص گزینه‌های محتمل برای آینده اداره فلسطین و غزه با بیان اینکه ملت فلسطین تنها کسانی هستندکه می‌توانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند، تصریح کرد: اینکه عده‌ای طراحی‌هایی می‌کنند تا به عنوان خروجی نشست‌های خودشان بر مردم فلسطین تحمیل کنند از سوی مردم فلسطین پذیرفته نخواهد شد. تجربه هم نشان داده مردم فلسطین در مقابل تحمیل طراحی‌های ناعادلانه که عموما در سال‌های گذشت به نفع یک طرف متجاوز بوده مقاومت کرده و آنها را نپذیرفته‌اند. راهکار سیاسی باید از داخل فلسطین شکل بگیرد.

ما ایده ای را برای به صورت راهکاری دموکراتیک مطرح کرده ایم که در سازمان ملل ثبت شده است. آمریکا به عنوان شریک آمریکا مایل است در سایه ناکامی در جنگ آنچه را از طریق جنگ تا کنون بدست نیاورده اند در طراحی های سیاسی جدید محقق کنند و مردم فلسطین نشان داد پاسخ آنها منفی است.

مستندسازی و پیگرد حقوقی عوامل گروهک منافقین

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره تأثیر برگزاری دادگاه سرکردگان و عوامل گروهک تروریستی منافقین که مرتکب جنایت علیه مردم ایران شده‌اند در پیگیری حقوقی جنایات این گروهک در مجامع بین المللی و نقش وزارت خارجه در مستند سازی جنایات آنها با بیان اینکه این دادگاه با زمینه سازی‌ها و مقدمات حقوقی و قضایی توسط قوه قضائیه از فردا آغاز خواهد شد.، گفت: این اقدام یک گام دیگر در مسیر استمرار اقدامات جمهوری اسلامی در پیگرد قانونی و قضایی جنایت کارانی است که دستشان به خون بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی از مردم عادی تا مسئولان و نمایندگان مجلس و حتی نخست وزیر و رئیس جمهور ما  آلوده است و سابقه این جنایات ننگین از پیشانی آنها پاک نخواهد شد.

وی با بیان اینکه حمایت شرم‌آور برخی دولت‌های غربی از آنها هم هیچ گاه از دامان آنها پاک نمی‌شود، افزود: زمینه‌های خوبی از منظر مستند سازی از سوی قوه قضائیه انجام شده و جهات ذیربط که می‌توانستند به این رویکرد کمک بکنند از جمله وزارت امور خارجه مسئولیت‌های خودشان را انجام دادنه‌اد. در این پرونده از روندهای عادلانه قضایی مبتنی بر قوانین و مقررات داخلی ایران استفاده خواهد شد. و از روشهای اصولی قضایی هم استفاده شده و حتی پیش از این علام شد که متهمانی که اسامی آنها اعلام شده که محاکمه می‌شوند می‌توانند وکیل معرفی کنند که اقدام نکردند.

وی اضافه کرد: ما هم منتظر آغاز برگزاری جلسات این دادگاه خواهیم بود انتظار ملت ایران از دولت و قوه قضائیه آنست که جنایتکاران رو کسانی که دستشان به خون ملت ایران آغشته است به سزای خود برسند.  

به برجام دیگری اعتقاد نداریم

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات برخی مقامات غربی در خصوص لزوم تغییر برخی مفاد برجام هم با تأکید بر اینکه ایده‌هایی با کلید واژه برجام ۲ از سوی کسانی مطرح می‌شود که در انجام تعهداتشان در برجام کوتاهی و استنکاف کرده‌ا ‌ند و اکنون با گذشت زمان با طرح ایده‌های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت خودهستند، تأکید کرد:  به برجام دیگری قائل نیستیم و توافق موجود تعهدات مشخصی را برای طرفها تعیین کرده و آنکه به تعهدات و مسئولیتش عمل کرده ایران است و  دیگرانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعاتی انحرافی از جمله برجام ۲ صحبت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز گفت: از هفته گذشته تا امروز اتفاق جدیدی در روند مذاکرات رخ نداده است. روند دیپلماتیک این موضوع باز هست و مسیر آن همچنان پویایی خودش را دارد. برجام به قوت خودش باقیست و کسی غیر از آمریکا هم از آن خارج نشده و حتی آمریکا هم رسما اعلام نکرده که برجام مرده است.

وی بیان کرد: تا وقتی منافع کشور اقتضا کند به مذاکرات برجامی پایبند هستیم ولی تامین منافع ملی ایران منوط به برجام نیست و در قالب پویایی روابط سیاست خارجی ایران با کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

کنعانی افزود: به زیاده‌خواهی توجهی نمی‌کنیم و در ارتباط با منافع ملی از خطوط قرمز عدول و عبور نخواهیم کرد و به مواضع اعلامی و رسانه‌ای طرف‌های غربی توجهی نمی‌کنیم. توافق برجام روشن، تعهدات و تکالیف اعضای آن نیز شفاف است و اظهارات رسانه‌ای در این مسیر کمکی نخواهد کرد.

به قیل و قال‌های نتانیاهو توجه نداریم

کنعانی در وانش به عصبانیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آنچه توسعه روابط ایران و روسیه پس از سف  رئیسی به مسکو عنوان کرده بود هم با بیان اینکه ما به این گونه اظهارات و قیل و قال‌ها توجه نمی‌کنیم و این گونه اظهارات و قیل و قال‌ها تاثیری در تلاش‌ها برای تعمیق مناسبات و همکاری‌های سازنده بین ایران و شرکای آن در زمینه‌های مختلف نخواهد داشت، تصریح کرد:روابط ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه‌های اقتصادی و تجاری در حال رشد است.

وی افزود: بر اساس آمار اعلام شده حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ به بیش از  ۵ میلیارد دلار  رسیده است و طی  ۹ ماه سال جاری نیز  بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است و در دیدار دو رئیس جمهور مسائل مختلف و مهمی از جمله پروژه‌های مشترک بین دو کشور همچون کریدور شمال به جنوب و همکاری‌ها و پروژه‌های مختلف در حوزه انرژی، حمل و نقل، صنعت و کشاورزی مرود تبادل نظر و پیگیری قرار گرفت.

دلیل لغو سفر رئیسی به ترکیه

وی درباره علت لغو سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه گفت: این سفر در چارجوب گفتگوی تلفنی روسای جمهور دو طرف و باتوجه به وضعیتی که در فلسطین شاهد هستیم لغو و قرار شد بعد از حضور هیات‌های ایران و ترکیه در نیویورک صورت بگیرد که البته بنا به عدم صدور به‌ هنگام‌ روادید وزیر امور خارجه کشورمان این سفر از سوی هیات ایران انجام نشد. 

انتظاراتمان از کشورهای اسلامی را پنهان نمی‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه گمانه زنی ها در این زمینه صحیح نیست و با هدف موج آفرینی توسط عده‌ای خاص مطرح می شود، تصریح کرد: روابط ایران و ترکیه سازنده و مکمل است و در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری‌های خوبی دارند. انتظار می‌رود که برخی کشورهای منطقه‌ای و اسلامی نسبت به روابط خود با رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم فلسطین از ابزارهای بازدارنده خود استفاده کنند که این انتظار اخلاقی و انسانی و خواست مردم فلسطین است.

وی ادامه داد: ملت فلسطین به طور خاص انتظار دارند که کشورهای اسلامی از تمام ظرفیت‌های خود علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

حمایت ایران از توافقنامه اخیر ارمنستان و آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره امضای بیانیه مشترک بین آذربایجان و ارمنستان برای عادی‌سازی روابط آزادی نظامیان زندانی یکدیگر و نگاه تهران به این بیانیه مشترک گفت: از بیانیه مشترک آذربایجان و ارمنستان در ارتباط با  انجام اقدامات متقابل برای اعتمادسازی از جمله آزادی نظامیان زندانی و زندانیان دیگر  استقبال می‌کنیم  و آن را گامی سازنده، مثبت و قابل تحسین برای دستیابی به صلح و توافق دو کشور در مورد تداوم اقدامات اعتمادساز برای رسیدن به توافق صلح می‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه تحقق صلح پایدار در منطقه نیازمند تقویت زبان صلح و فضای اعتمادسازی است، افزود: امیدواریم که روند مذاکرات صلح بین دو کشور به نتایج ثمربخشی برسد، ما به عنوان ایران از این موضوع  استقبال می‌کنیم و  آماده همکاری با این  دو کشور برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه و ایجاد همگرایی بیشتر در منطقه قفقاز  هستیم.

انتظار روشن ایران از دولت عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به عراق و تاکید بر روند اجرایی کردن توافق امنیتی ایران و عراق اظهار داشت: انتظار ایران روشن است و آنچه سازوکارها و نهادهای نظامی انجام می دهند در چارچوب وظایف محوله است و تلاش‌ها در این مسیر ادامه دارد و امیدواریم به سطح مورد انتظار دو طرف دست یابیم.

وی در خصوص همکاری‌ها میان روسیه و ایران پیرامون راکتور هسته‌ای جدید و موافقت نامه مجلس برای همکاری با روسیه نیز بیان کرد: آنچه در حوزه روابط خارجی انجام می شود، وزارت خارجه در محوریت کار قرار دارد. این موافقتنامه قبلاً امضا شده بود و اکنون به تصویب رسید و روند قانونی خودش را طی کرده است. در خصوص همکاری‌های دو کشور در موضوع صلح آمیز هسته‌ای، بخشی از همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه است. اطلاعات من در این خصوص بیشتر از این نیست.

دادگاه تبعه سوئدی

کنعانی در خصوص دادگاه تبعه سوئدی در ایران اظهرداشت: اتهامات و جرایم مرتکبه وی روشن بوده و اعلام شده است. جزئیات به دولت متبوع منتقل شده و روند قضایی خودش را طی خواهد کرد و طبیعتاً قوه قضاییه وظایف ذاتی خودش را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدام ارتش یمن علیه آمریکا در منطقه نیز بیان داشت: ایران بارها اعلام کرده که عدم اقدامات جدی در ارتباط با جنایات رژیم باعث ایجاد واکنش ها در منطقه در حمایت از ملت مظلوم فلسطین خواهد شد. هستند کسانی در منطقه که اقداماتی را بر اساس تصمیم خود انجام می دهند و ما از اقدامات حمایتی کشورها و دولت‌ها در حمایت از فلسطین حمایت می‌کنیم. این اقدامات در چارچوب مصالح و منافعی است که این گروه‌ها دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.