رئیس شورای حاکمیتی سودان شرط کرد پیش از دیدارش با فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور، آتش‌بس دائم در سودان برقرار و تمامی نیروهای واکنش سریع از خارطوم خارج شوند.

شروط البرهان برای دیدار با فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان

به گزارش قدس آنلاین، وزارت خارجه سودان در واکنش به بیانیه پایانی چهل و یکمین نشست هیئت دولتی توسعه در شرق آفریقا «ایگاد» در جیبوتی پیرامون بحران سودان بیانیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان برای دیدار با محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور شرط کرده که برقراری آتش‌بس دائم تصویب و نیروهای واکنش سریع از پایتخت خارج شده و در مناطقی خارج از آن جمع شوند.

وزارت خارجه سودان ملاحظات خود را درباره پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست ایگاد اعلام کرد که روز شنبه در جیبوتی برگزار شد. این وزارتخانه اعلام کرد: به محض دریافت پیش‌نویس به دبیرخانه ایگاد ابلاغ کرده که به نظر هیئت خارطوم، بندهایی بدون مجوز در بیانیه درج شده است. از طرفی هم، دبیرخانه ایگاد بدون در نظر گرفتن ملاحظات هیئت خارطوم بیانیه پایانی را صادر کرده، اقدامی که با آیین‌نامه اساسی سودان مغایرت دارد. تا زمانی که این بیانیه اصلاح نشود از نظر خارطوم بی‌اعتبار است.

روز یکشنبه بیانیه پایانی نشست ایگاد صادر شد که در آن اعلام شد، البرهان و حمیدتی با دیدار دوجانبه موافقت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که البرهان بر پایبندی بی‌قید و شرط خود به برقراری آتش‌بس و حل درگیری از طریق گفتگوی سیاسی تاکید دارد.

در همین حال، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از حمله عامدانه به کاروان انسانی خود در خارطوم خبر داد که بر اثر آن دو تن کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

این کمیته اعلام کرد، این کاروان متشکل از سه خودرو و سه اتوبوس با علامت صلیب سرخ بود که قرار بود ۱۰۰ غیرنظامی در معرض خطر را از خارطوم منتقل کند که مورد حمله قرار گرفت. صلیب سرخ اعلام کرد، درباره این عملیات انتقال با دو طرف درگیر هماهنگ شده بود و هر دو تضمین‌های امنیتی لازم را داده بودند.

از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان وارد جنگی شده‌اند که بیش از ۱۲ هزار کشته و بیش از شش میلیون آواره بر جای گذاشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.