وزارت امورخارجه چین امروز سه شنبه اعلام کرد که این کشور از اینکه میان دوطرف درگیر در جنگ میانمار مذاکرات صلح صورت گرفته خرسند و مایل است از این موضوع حمایت بیشتری بکند.

ابراز خرسندی چین از صورت گرفتن مذاکرات صلح در میانمار

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی ارتش حکومت میانمار روز دوشنبه در رسانه محلی این کشور گفت نمایندگان ارتش حکومت میانمار مذاکراتی انجام داده اند و چین این موضوع را تسهیل کرده است.

مشخص نیست این نشست در چه زمانی یا کجا برگزار شده است و این سخنگو نیز درباره جزئیات مسائل مطرح شده اظهار نظر نکرد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است ما باور داریم که فروکش کردن درگیری‌ها در شمال میانمار به نفع هر دوطرف است و در مرز میانمار و چین صلح و ثبات ایجاد می‌کند.

وی افزود: چین خرسند است که احزاب درگیر در این جنگ شمال میانمار مذاکراتی صلح آمیز برگزار کرده اند و این اقدام نتایج مثبتی در پی دارد، مایل هستیم حمایت خود را از این مسئله ادامه دهیم و آن را تسهیل کنیم.

این جنگ از روز ۲۷ اکتبر سال جاری میلادی(۵ آبان) با حمله مشترک گروه‌های مسلح «ارتش ملی ائتلاف دموکراتیک میانمار»، «ارتش ملی آزادی بخش تانگ» و «ارتش آراکان» آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد.

ارتش حکومت میانمار در چندین جبهه با اقوام مخالف خود می‌جنگد. این سخت‌ترین چالش حکومت میانمار پس از قدرت رسیدن در سال ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

اتحاد اقوام مخالف حکومت میانمار، بخش‌هایی از شمال این کشور از جمله مناطق هم مرز با چین را اشغال کرده است. شدیدترین درگیری‌ها در نزدیکی مرز مشترک میانمار و چین در شمال ایالت «شان» صورت گرفته است.

این حکومت از دست دادن حداقل سه شهر خود را تایید کرده است و به نظر می رسد این جنگ تقریبا همه تبادلات مرزی قانونی میانمار و چین را متوقف کرده است و این یک اختلال اقتصادی جدی برای میانمار محسوب ‌می‌شود.

چین تاکنون خواستار پایان یافتن این درگیری بوده و از شهروندان خود خواسته است نواحی خطرناک را ترک کنند. چین به تازگی یک مقام دولتی را اعزام کرده بود تا از میانمار بخواهد برای حفظ امنیت و ایمنی شرکت‌ها و کارکنان چینی و پروژه‌های مشترک چین و میانمار تدابیری اتخاذ کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.