تاجیکستان قانونی برای «حفاظت از یخچال‌های طبیعی» این کشور به عنوان منبع اصلی آب آسیای مرکزی تصویب کرد که مبنای حقوقی، اقتصادی و سازمانی حفاظت از یخچال‌های طبیعی را به عنوان منابع راهبردی تامین آب تعریف می‌کند.

«حفاظت از یخچال‌های طبیعی» در تاجیکستان قانونی شد

به گزارش قدس آنلاین، بیش از ۱۳ هزار یخچال طبیعی در تاجیکستان ثبت شده است که به لطف آنها حدود ۶۰ درصد از منابع آبی آسیای مرکزی در قلمرو این جمهوری تشکیل شده است. امروزه بیش از یکهزار یخچال‌ ذوب شده‌اند و بنابراین نمایندگان مجلس تاجیکستان قانونی برای حفظ بقیه یخچال‌ها تصویب کردند.

به گزارش نشریه پارلمانی «صدای مردم» تاجیکستان، زائیر رحمان‌زاده، نماینده مجلس تاجیکستان در این باره گفت: این قانون در چهار فصل، در چارچوب پیشنهادات امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری این کشور در مورد مسائل آب و اقلیم و بخش ویژه تشکیل شده است. وی گفت این قانون در راستای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد اعلام سال ۲۰۲۵ به عنوان «سال بین‌المللی حفاظت از یخچال‌های طبیعی» در هفتاد و هفتمین نشست سازمان ملل در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ به تصویب رسید.

رحمان‌زاده گفت: این قانون مبانی حقوقی، اقتصادی و سازمانی حفاظت از یخچال ها را به عنوان اشیای محیطی ارزشمند و اصول راهبردی منابع آب تعریف می‌کند، مجموعه مبانی را در انجام آموزش، تحقیق، نظارت و حفاظت از یخچال ها و همچنین اقدامات سیاست دولتی و بین المللی تاجیکستان برای محافظت از یخچال ها تنظیم می‌کند.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان پیشتر در نشستی با عنوان «اقدامات جهانی برای حفظ یخچال‌های طبیعی» در چارچوب بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در دبی با اشاره به اینکه ذوب سریع و پی‌درپی یخچال‌های طبیعی به عنوان مهمترین منابع تامین آب آسیای مرکزی نگرانی شدیدی ایجاد کرده است، پیشنهاد ایجاد مرکز پایش یخچال‌های منطقه ای در این کشور را مطرح کرد و حمایت جهانی از آن را خواستار شد.

امامعلی رحمان گفت: به منظور ارزیابی دقیق تاثیر تغییرات اقلیمی بر وضعیت یخچال‌های منطقه، مطالعه و نظارت جامع جهانی بر یخچال‌های طبیعی، ایجاد مرکز منطقه ای برای پایش و مطالعه یخچال‌های طبیعی در تاجیکستان باید به‌شکل ضروری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش واحد مطبوعاتی ریاست‌جمهوری تاجیکستان، رحمان با بیان اینکه جهان به دلیل گرم شدن کره زمین، در حال از دست دادن یخچال‌های خود است، تصریح کرد: دهه‌های گذشته بیش از یکهزار یخچال طبیعی در تاجیکستان ذوب شده است که این امر به افزایش بی سابقه تعداد بلایای طبیعی در این کشور منجر شده است.

وی خاطر نشان کرد: ۶۰ درصد آب آسیای مرکزی از یخچال‌ها و ذخایر برف در تاجیکستان سرچشمه می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان یادآور شد: بر اساس گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی اقیانوس ها، یک سوم یخچال های طبیعی جهان ممکن است تا پایان این قرن ناپدید شوند.

رحمان گفت: با توجه به اهمیت یخچال های طبیعی برای حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در تمام مناطق جهان، ذوب شدن آنها باعث نگرانی کل جمعیت سیاره است.

وی تصریح کرد: امروزه، همراه با ذوب شدن یخچال های طبیعی در مناطق کوهستانی، این روند در قطب شمال و قطب جنوب نیز مشاهده می شود که باعث نگرانی جدی می‌شود. در نتیجه این روند، سطح آب در اقیانوس افزایش می یابد که رفاه صدها میلیون نفر از ساکنان زمین را تهدید می کند.

یک مطالعه تحقیقی جدید پیش‌بینی کرده که جهان ممکن است تا پایان قرن حاضر به علت گرمایش زمین حدود ۴۱ درصد از کل توده‌های یخی یا یخچال های طبیعی خود را از دست بدهد.

این کار تحقیقاتی نشان داد بسته به تلاش‌های امروزی برای کاهش تغییرات اقلیمی، جهان ممکن است تا ۴۱ درصد از کل توده یخچال‌های طبیعی خود - یا (در کمترین حالت) ‌حدود ۲۶ درصد این توده ها– را در قرن حاضر از دست بدهد.

تاجیکستان یکی از کشورهای صاحب مقام در منابع و ذخایر آب در منطقه و جهان است. این کشور هشت میلیون نفری، ۶۴ درصد منابع آبی آسیای مرکزی را در اختیار دارد و در جهان نیز در جایگاه ششم قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.