معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی از برآورد خسارت یک هزار میلیارد تومانی در آتش‌سوزی ‌مینی پالایشگاه هیدروکربن خبر داد.

خسارت هزار میلیاردی آتش‌سوزی در پالایشگاه هیدروکربن‌

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا عباس‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری پیرامون آتش‌سوزی مینی پالایشگاه بیرجند، با بیان اینکه در حادثه آتش‌سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تلفات جانی نداشته‌ایم اظهار داشت: حجم خسارت مالی به سرمایه‌گذار تاکنون هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی  با بیان اینکه طی ۴۸ ساعت گذشته با همکاری منطقه ویژه و دستگاه‌ها به دنبال مدیریت صحنه و حل مسئله بودیم، گفت: علت این حادثه و برآورد خسارت‌های دقیق به سرمایه‌گذار بررسی خواهد شد. 

 وی در پاسخ به گلایه خبرنگاران مبنی‌بر عدم حضور اصحاب رسانه در نشست وزیر کشور بیان کرد: ورود افراد غیرمسئول به هر حادثه‌ای ممنوع بوده و در آتش‌سوزی مینی پالایشگاه هم پلیس در راستای خارج کردن سایر افراد از منطقه حادثه، کم‌کاری کرده بود.  

عباس‌زاده با اشاره به خطرات حضور افراد غیرمسئول در حوادثی مانند آتش‌سوزی اظهار داشت: مسئله شایعه‌سازی، یکی از آسیب‌های شرایط بحران است که باید مدیریت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه‌ای مبنی‌بر بوی گاز منتشر شده طی مدت اخیر در بیرجند، بیان کرد: تذکرات لازم در راستای انتشار این بو به مینی پالایشگاه داده و تضمین لازم برای رفع مسئله گرفته شده بود و سرمایه‌گذار باید ظرف مدت دو ماه دستورالعمل‌های ۱۰ گانه اچ‌اس‌ای را رعایت می‌کرد.

عباس زاده  با بیان اینکه در صحنه حادثه، اصل کار مهم بوده است افزود: یک واحد خصوصی که در کشور ساخته می‌شود باید دستورالعمل‌های Hse را رعایت کند. یک مجموعه باید حداقل‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری را داشته باشد. مالک، وزارت نفت و وزارت صمت مأمور شده‌اند که اصل حادثه را پیگیری کنند.

وی، در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه انتشار بوی گاز دو بار در سطح شهر اتفاق افتاد و چه اقداماتی برای تأمین ضریب امنیتی انجام شد، گفت: از دو ماه قبل بوی گاز گلایه شهروندان را در پی داشت که حادثه علت‌یابی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ، با بیان اینکه پیشنهادات و اخطارات لازم داده شده بود اما مجدد با انتشار بوی گاز مواجه شدیم افزود: ظاهرا این بو ناشی از عملیات شست‌وشو مخازن بوده و به آتش‌سوزی ربطی نداشته و قبل از حریق مقرر بود در صورت انتشار مجدد بوی بد، باید مجموعه مربوطه پلمب شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه به کمک کارشناسان انجام می‌شود اما اختیار پلمب نداریم گفت: علت حادثه و کم‌کاری‌ها به ما مربوط نیست اما در راستای مدیریت بحران اقدامات لازم انجام شده است. واحدهای تولیدی و خدماتی فراوانی در استان فعالیت دارند که رعایت اصول ایمنی کار با خودشان بوده و صدور مجوز با مراجع و دستگاه‌های اجرایی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در شرایط بحران، اطلاع‌رسانی تنها توسط کمیته اطلاع‌رسانی مدیریت بحران (صدا و سیما) انجام می‌شود.

عباس‌زاده، خواستار طراحی کانال اطلاع‌رسانی منسجم برای زمان بحران شد و گفت: ضعف در اطلاع‌رسانی در گام اول این حادثه را می‌پذیریم چراکه باید اطلاعات دقیق از مجاری کارشناسی و قانونی در اختیار خبرنگاران قرار گیرد. 

وی، در پاسخ به سوالی پیرامون ذخیره فوم سنگین در استان، بیان کرد: در استان شرایط ذخیره استراتژیک ملزومات اساسی مانند نفت، گازوئیل و فوم سنگین داریم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر استان وارد شرایط بحرانی شود، پذیرش هر درخواستی مبنی بر دستور رئیس ستاد بحران است گفت: در این حادثه با مشاوره و نظر کارشناسی، در زمان لازم ذخایر استراتژیک فوم استان به کار آمد و با کمک‌های واصله از مشهد، تربت حیدریه و ستاد بحران کشور آتش مهار شد. همه کارشناسان در وزارت نفت و بهداشت اعلام کردند این حادثه مانند احتراق معمولی هیچ اثر سمی‌ برای شهروندان نداشته است.

عباس‌زاده با اشاره به دستاوردهای سفر وزیر کشور به استان، بیان کرد: اختصاص یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی سنگین به بیرجند و دو ست امداد و نجات به استان از جمله دستاوردهای سفر وزیر کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به کمبود ۴۵ نیروی در آتش‌نشانی شهرداری بیرجند افزود: وزیر کشور در این سفر دستور جذب ۱۵ نیروی آتش‌نشان بدون آزمون و تسریع در روند استخدام از طریق آزمون برای ۱۰ نفر را صادر کرد. 

عباس‌زاده، با اشاره به کمبودهای استان، بیان کرد: در جریان این سفر، نیازها و گزارش‌های تخصصی در راستای پیگیری بیشتر ارائه شده است.

 وی، با اشاره به تخصیص ۵۰ ماشین‌آلات شهری به استان طی دو سال گذشته، گفت: سال گذشته نیز یک دستگاه خودروی سنگین آتش‌نشانی به ارزش ۶۰ میلیارد ریال به استان تخصیص یافته است.

 معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی،  بیان کرد: بعد از آخرین مرحله اطفای حریق در منطقه، شرایط پایدار بوده و پرونده بسته و به شرکت مربوطه تحویل داده شده است.

 عباس‌زاده، با اشاره به اهمیت آمادگی مسئولان و جامعه برای مقابله با شرایط نامطلوب و حوادث احتمالی، گفت: رعایت الزامات مربوط به سلامت، بهداشت، ایمنی و محیط زیست تکلیفی همگانی برای دستگاه‌هاست‌ که باید مورد توجه قرار گیرد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه شرایط خاص، عوامل خرابکارانه و خطای انسانی ممکن است حادثه ناگواری را خلق کند افزود: در حادثه آتش‌سوزی، آنچه از دست مجموعه دستگاه‌های اجرایی برمی‌آمد، در بالاترین سطح انجام شد.

 ‌وی ادامه داد: در این اتفاق تقریبا نادر در کنار تمام نگرانی‌ها، شاهد هم‌افزایی و همکاری تمام دستگاه‌ها بودیم و مانوری عملی برای متولیان در مدیریت صحنه حادثه بود.

عباس‌زاده، با بیان اینکه تأمین شرایط ایمنی مربوط به کار در واحدهای بخش خصوصی برعهده خودشان است گفت: در این حادثه با آتش‌سوزی میعانات گازی و مخزن ذخیره مواجه بودیم که در گام اولیه اطلاعات کافی از شرایط موجود در حادثه را نداشتیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.