چین یک گزارش که اخیرا از سوی یک کمیته کنگره آمریکا منتشر شده و در آن حزب کمونیست چین متهم به تجاوزگری اقتصادی علیه واشنگتن شد را محکوم کرد.

چین افترازنی آمریکا علیه حزب حاکم را محکوم کرد

به گزارش قدس آنلاین، پکن روز چهارشنبه گزارش منتشر شده از سوی یک کمیته کنگره آمریکا که در آن حزب کمونیست چین متهم به پیگیری چند دهه تجاوزگری اقتصادی علیه واشنگتن شد را محکوم کرده و آن را گزارشی «اختصاص یافته به حمله و افترازنی» علیه خود خواند.

به نوشته پایگاه اینترنتی «آر.اف.اِی»، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته منتخب حزب کمونیست چین در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه در گزارشی این حزب را متهم به «ادغام بخش نظامی و غیرنظامی» کرده و به سرمایه گذاران آمریکا هشدار داد «ناخواسته» از آنچه «صنعت دفاعی، شرکت‌های نوظهور حوزه تکنولوژی و سواستفاده‌های حقوق بشری چین» خواند پشتیبانی نکنند.

این کمیته همچنین در گزارش خود ادعا کرد، روابط اقتصادی واشنگتن و پکن باید دستخوش «شروع مجدد» شود تا «از پایبندی چین به تعهدات تجاری آن اطمینان حاصل شود».

«مائو نینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر پکن به خبرنگاران گفت: «این گزارش مملو از غرض ورزی و خصومت بوده و می‌توان آن را کاملا غیرمنطقی دانست.»

در ماه های اخیر با وجود سفرهای چند مقام دولت آمریکا به چین و دیدارهای آنها با مقام‌های این کشور روند تنش‌ها بین این دو ابرقدرت جهان فزاینده بوده است.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «شی جینپینگ» همتای چینی او ماه گذشته میلادی در شهر سان فرانسیسکو با یکدیگر دیدار کرده و بر سر بازیابی ارتباطات نظامی و بهبود شرایط همکاری خود توافق کردند.

مشخص نیست آیا دولت واشنگتن به توصیه‌های این کمیته منتخب عمل خواهد کرد یا خیر اما ادبیات تند این گزارش نشان دهنده این است که اختلافات میان این دو قدرت اقتصادی برتر جهان تا به پایان رسیدن فاصله زیادی دارند.

در گزارش کمیته مذکور ادعا شد: «حزب کمونیست چین سیاست‌های قهرآمیز و طرفدار موازنه اقتصادی را در ابعاد گسترده به کار گرفته تا اقتصاد آمریکا را تو خالی کرده و و کارگران آمریکایی را بیکار کند و یارانه‌های گسترده‌ای را در سطوحی بی سابقه و دسترسی بازار را به خدمت گرفته است به نحوی که مدیر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا آن را بزرگترین انتقال ثروت در تاریخ خوانده است.»

این کمیته همچنین، چین را متهم به عدم پایبندی به مسئولیت‌هایی که به مجرد پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ پذیرا شد و همچنین «تضعیف» و «تحلیل» مزایایی که آمریکا و جهان از قِبَل بهبود روابط تجاری با پکن توقعش را داشتند کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.