مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی گفت: تا پایان سال آبی گذشته سومین سال خشکسالی را در استان کشور و منطقه تجربه کردیم. به همین دلیل اثرات خشکسالی در منطقه و استان ما تصاعدی شده و وضعیت چشمه‌ها رودخانه‌ها و قنوات بسیار نامناسب است.

خراسان شمالی سومین سال خشکسالی را تجربه کرد/‌ وضعیت آبی منطقه خوب نیست

به گزارش قدس انلاین، سید عقیل مرتضوی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهرماه تا بیست و دوم آبان ماه ۳۸ میلیمتر بارندگی در استان داشتیم این در حالیست که در بازه زمانی سال گذشته در همین زمان ۴۱ میلی‌متر بارش باران در استان گزارش شده است.

وی افزود: این نشان می‌دهد که میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته که سال خشکی هم بوده حدود ۸ درصد کاهش داشته اما نسبت به آمار بلند مدت ۳۰ ساله حدود ۱۶ درصد افزایش بارندگی داشتیم

سومین سال خشکسالی را ‌تجربه کردیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی گفت: تا پایان سال آبی گذشته سومین سال خشکسالی را در استان کشور و منطقه تجربه کردیم. به همین دلیل اثرات خشکسالی در منطقه و استان ما تصاعدی شده و وضعیت چشمه‌ها رودخانه‌ها و قنوات بسیار نامناسب است.

مرتضوی تصریح کرد: بارندگی گسترده و وقوع سیلاب باعث ذخیره آب در مخازن سدها می‌شود اما بارش برف در زمستان اثر تصاعدی بر منابع آبی استان دارد. برف زمستان تا ابتدای فصل بهار در طبیعت استان می‌ماند و این باعث می‌شود به صورت نم نم این برف ذوب و بخشی به منابع آبی زیرزمینی و بخش دیگر به منابع آبی سدها تبدیل می‌شود.

بارش برف در خراسسان شمالی ‌بسیار کاهش یافت

وی با اشاره به اینکه بارش برف در استان بسیار کاهش داشته، ادامه داد: متاسفانه در سه سال گذشته بارش برف آنچنانی نداشتیم و کاهش محسوس پوشش برف در استان دیده می‌شود.

مرتضوی گفت: طرف دیگر افزایش دمای یک درجه سالانه در استان هم محسوس است که اثر بسیار بدی بر وضعیت منابع آبی و تبخیر آب‌های سطحی می‌گذارد.

وضعیت آبی منطقه خوب نیست

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی تصریح کرد: همه این موارد دست به دست هم می‌دهد که وضعیت آبی منطقه خوب نیست و باید در این زمینه از گذشتگان و تجربه آن‌ها استفاده کنیم که آن هم مدیریت مصرف است. 

وی افزود: ما در استان خراسان شمالی حدود یک میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کنیم. حدود ۵۳ درصد منابع آبی استان زیرزمینی و ۴۷ درصد سطحی است و تقریباً این منابع ۵۰ به ۵۰ است. از این میزان حدود ۸۸۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود این یعنی ۸۸ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

بیشترین مصرف در بخش کشاورزی است

مرتضوی با اشاره به میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف، اظهار داشت: در کشور هم حدود ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و حدود ۹۰ میلیون متر مکعب هم در بخش شرب و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود ۹ درصد مصرف استان را شامل می‌شود و یک حجم معادل ۲۰ میلیون متر مکعب یعنی دو درصد هم در صنعت استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف در بخش کشاورزی است و البته بیشترین تولیدات استان و پیشران اقتصادی استان هم بخش کشاورزی است باید در این زمینه برنامه‌های مدیریتی قوی وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.