اردوگاه برج الشمالی در شرق شهر ساحلی صور و در سال ۱۹۵۵ تأسیس شده است، تعداد فلسطینیان ساکن در اردوگاه بر اساس آماری که در سال ۲۰۰۳ ثبت شده بالغ بر ۱۸ هزار و ۳۷۵ نفر است.

از اردوگاه «برج الشمالی» در شهر صور چه می‌دانید؟

به گزارش قدس آنلاین، آوارگان فلسطینی در مجموع ۱۰ درصد از تعداد کل اوارگان ثبت شده در آنروا را به خود تخصیص داده و ۱۱ درصد از جمعیت لبنان را تشکیل داده اند. این پناهجویان در ده‌ها کمپ زندگی می کنند که ۱۲ عدد از آنان به طور رسمی به ثبت رسیده اند.

بیش از نیمی از آوارگان در ۱۲ اردوگاه سازماندهی شده و به رسمیت شناخته شده توسط آنروا اقامت دارند که عبارت هستند از: نهرالبارد، بداوی، برج البراجنه، دبایه، مار الیاس، عین الحلوه، رشیدیه، برج الشمالی، الباس، شتیلا.، موج (گلیل) و میه میه..

برای مشاهده و بررسی وضعیت این کمپ‌ها تصمیم گرفته تا به تعداد از آنان سرزده و با مردم گفتگو کند، در همین راستا از بیروت به سمت شهر صور و به مقصد کمپ البرج الشمالی که بارها شاهد نا آرامی های داخلی بوده حرکت کردیم.

این اردوگاه در شرق شهر ساحلی صور در شمال منطقه جنوب واقع شده و در سال ۱۹۵۵ تأسیس شده است. تعداد فلسطینیان ساکن در اردوگاه بر اساس آماری که در سال ۲۰۰۳ ثبت شده بالغ بر ۱۸۳۷۵ نفر می باشد.

این اردوگاه همواره شاهد تنش هایی میان اعضای گروه فتح و جنبش حماس بوده و در بسیاری از موارد این تنش ها منجر به درگیری های مسلحانه در خیابان های این اردوگاه شده است به همین دلیل و به دلیل حساسیت های موجود حضور رسانه ها و خصوصاً رسانه های ایران در این اردوگاه کمتر صورت گرفته و با دشواری های زیادی همراهی است.

برای رسیدن به اردوگاه البرج شمالی باید از بیروت ۸۰ کیلومتر به سمت جنوب لبنان و بر روی خط ساحلی تا رسیدن به شهر صور حرکت کنیم که این امر بیش از یک ساعت زمان می برد اما زیبایی های کم نظیر سواحل مدیترانه و شهر ها و روستاهای مسیر باعث می شود تا مسیر بسیار کوتاه به نظر برسد.

مسیر ۸۰ کیلومتری بیروت تا شهر صور مملو از روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ است و تقریباً هیچ نقطه ساخته نشده و خالی از ساختمان و تاسیسات دولتی و صنعتی و مناطق مسکونی نیست.

در ادامه مسیر به شهر زیبا و تاریخی صیدا می رسیم، شهری ساحلی واقع در شرق دریای مدیترانه، سومین شهر بزرگ لبنان پس از بیروت و طرابلس از نظر جمعیت و مرکز استان جنوب لبنان. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که هنوز هم مسکونی است. صیدا در حدود چهل کیلومتری شمال صور و چهل و پنج کیلومتری جنوب بیروت، پایتخت لبنان قرار دارد. جمعیت آن طبق برآوردهای محلی به دلیل نبود آمار تقریباً ۲۵۰ هزار نفر است.

با نزدیک شدن به صور شاهد افزایش تعداد باغ‌ها و اراضی کشاورزی هستیم که عمدتاً به تولید مرکبات و موز اختصاص داده شده اند و مساحت های بسیار گسترده ای به کاشت درختان موز اختصاص داده شده اند.

و درنهایت وارد شهر زیبا و ساحلی صور می شویم شهری شهید پرور که زادگاه تعداد بسیار زیادی از شهدای شناخته شده مقاومت در لبنان است. صور یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که بیش از ۴۰۰۰ سال قدمت دارد و تقریباً دائماً مسکونی بوده است. این شهر یکی از مهم ترین شهرهای فینیقی ها بود از آن به عنوان زادگاه اروپا یاد می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.