رضا بدرالسماء، استاد هنر نگارگری در اصفهان است که در سه رشته نگارگری، نقاشی آبرنگ و میناسازی تخصص دارد. این هنرمند علاوه‌بر داشتن افتخاراتی از جشنواره‌های گوناگون و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، در تصویرسازی بیش از ۵۰کتاب نیز حضور داشته است‌.

عرض ارادتی از میان نگاره‌ها

به گزارش قدس آنلاین مخاطبان زیادی در کشور و حتی از سراسر دنیا از آثار این استاد هنرمند بازدید و آن‌ها را دنبال می‌کنند و کتاب‌هایی از این آثار در کشورهایی همچون روسیه و مصر به چاپ رسیده است. بدرالسماء در ساخت ضریح و قسمت‌هایی از حرم چند تن از ائمه اطهار(ع) و بزرگانی همچون حبیب‌بن مظاهر و مسلم‌بن عقیل نیز نقش داشته است. از نظر این نقاش، هنر یک زبان است و هنرمند به واسطه این زبان می‌تواند با تمام اقشار و ملیت‌ها ارتباط برقرار کند. موضوع آثار استاد بدرالسماء عموماً دینی است. او ارادت ویژه‌ای به ائمه اطهار(ع) و پنج‌تن آل‌عبا دارد. با توجه به ایام منتسب به فاطمه زهرا(س) سراغ این هنرمند رفتیم تا در خصوص هنر دینی و آثاری که این هنرمند با موضوع این بانوی بزرگوار خلق کرده به گفت‌وگو بنشینیم. 

رضا بدرالسماء از همان ابتدا توجه خاصی به خلق اثر با موضوع بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) داشته و تلاش کرده در حوزه نگارگری آثاری بیافریند که مستقیماً درباره ائمه اطهار(ع) به‌خصوص حضرت زهرا(س) باشد. اما پس از انقلاب با روشنگری‌های امام خمینی(ره) این علاقه با اعتقاد همراه شده و در یک مسیر مشخص رشد کرده است. 
استاد برجسته نگارگری با ذکر این موضوع که بیش از ۱۰اثر درباره حضرت زهرا(س) دارد که در این آثار سعی کرده راه و اهداف ایشان را به تصویر بکشد، گفت: همیشه تلاشم بر این بوده بتوانم از فرزندان و همسر حضرت زهرا(س) آثار ماندگاری را ثبت کنم. این آثار موضوعات مختلف داشته‌اند که یکی از آن‌ها ولایت‌پذیری حضرت زهرا(س) بوده است؛ اعتقادی که ایشان در راه آن به شهادت رسیدند. 
وی در ادامه افزود: در هنر نگارگری به حوزه بانوان توجه زیادی نشده و من تمام تلاشم را کردم رسالت حقیقی بانوان را به همگان نشان دهم. همچنین در بعضی از آثارم به همراهان شهدا هم اشاره کردم و نقش آنان در اسلام را به تصویر کشیدم. 

عرض ارادتی از میان نگاره‌ها



بیشتر نگارگری‌هایم در مورد پنج‌تن آل‌عباست
بدرالسماء در ادامه با اشاره به موضوع‌هایی که در زمینه آن‌ها نگارگری کرده، گفت: من در راستای موضوع غدیر، آیات مباهله که در وصف ائمه(ع) و حضرت زهرا(س) است، حدیث شریف کسا، حوادث تاریخی و وقایع پس از انقلاب مثل جنگ تحمیلی و همچنین در مورد پنج روزی که پنج‌تن آل‌عبا روزه می‌گرفتند و افطار خود را به یتیمان می‌دادند، نگارگری کرده‌ام. 
این هنرمند در خصوص آثاری که به آیات قرآن مزین شده، توضیح داد: همچنین تصمیم گرفتم آن دسته از نقاشی‌هایم را که مردم در تزئین ساختمان و بناهای خود استفاده می‌کردند، با اذکاری از آیات قرآن کار کنم که نخستین اثری که با ذکر صلوات کار کردم با استقبال بسیار زیادی از سمت مردم روبه‌رو شد. خطاطی اثر به عهده استاد مهدی فروزنده بود و زمانی که آن را به استاد امیرخانی، رئیس انجمن خطاطان نشان دادم، گفتند اگر این اثر را کافری ببیند و مسلمان نشود، بی‌انصافی است.

ماجرای مسلمان شدن یک شهروند ژاپنی 
بدرالسماء به تأثیر هنر بر قلب و روح انسان اشاره کرد و گفت: به‌تازگی در شبکه‌های مجازی نمایشگاه‌های مختلفی برگزار کردیم که بازتاب بسیار خوبی داشته است. معمولاً کشورهای مسلمان از این آثار استقبال زیادی می‌کنند، حتی در مواقعی که به عتبات عالیات مشرف می‌شوم، هنرمندان به دیدارم می‌آیند و ابراز خرسندی می‌کنند. یادم هست یک خانم ژاپنی زمانی که این آثار را در شبکه‌های مجازی دیده، تصمیم گرفته بود به ایران بیاید. او به نگارخانه ما آمد و پس از اینکه از ایران رفت در پیامی به من گفت مسلمان شده است. از این اتفاقات زیاد است. آقایی از یک کشور اروپایی به نگارخانه آمد و تابلویی که با خطی خوش آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» نوشته شده بود را خریداری کرد.

اثر خاص بدرالسماء 
این هنرمند با اشاره به اینکه تاکنون بیش از۵۰۰اثر خلق کرده‌، بیان کرد: به‌تازگی یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس به نگارخانه ما آمد و از من پرسید درباره صاحب‌الزمان(عج) چه اثری داشته‌ام؟ من چندین اثر را نشان دادم و ایشان آیه «اَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیب» (آیا صبح نزدیک نیست؟) را تلاوت کرد و گفت دنبال تابلویی با مضمون این آیه است که من را به فکر فروبرد. همان شب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در خواب دیدم و خدمت ایشان رفتم که بپرسم آیا با این آیه کاری انجام دهم؟ رهبر معظم انقلاب  تبسمی کردند و فرمودند بله... من این آیه را در ابعاد بزرگ تبدیل به یک اثر ماندگار کرده و فرمایشی از امام خمینی(ره) را نیز در آن ثبت کردم. با اینکه به همه‌ آثارم حس و حال خوبی دارم اما این اثر برایم خاص‌تر از بقیه است.

عرض ارادتی از میان نگاره‌ها



خلق یک تابلو در نزدیکی خانه خدا
بدرالسماء با نقل چند خاطره از سفرهایی که به مکه معظمه و مدینه منوره داشته، درباره نقش این سفرها بر هنرش گفت: نخستین بار در سنین جوانی و پیش از پیروزی انقلاب، به اتفاق همسرم به خانه خدا مشرف شدم که بهترین اتفاقات را برایم رقم زد. زمانی که در حرم حضرت محمد(ص) بودم، ناخودآگاه به سمت دری که خانه امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) بود، ‌رفتم و در یکی از شب‌ها خوشبختانه برای اولین و آخرین بار در حرم پیغمبر(ص) به مدت یک شبانه روز باز شد که این اتفاق به‌ندرت پیش می‌آید. او همچنین به یکی دیگر از تجربه‌های شیرین از سفر حج خود اشاره کرد و گفت: سال۸۶ جایزه یکی از جشنواره‌ها سفر به خانه خدا بود. این ایام مصادف بود با ولادت امام علی(ع) و خوشبختانه این توفیق را داشتم که به عنوان اولین نفر، به نزدیک‌ترین هتلی که در فاصله کمی از خانه خدا قرار داشت، بروم و در آنجا تابلویی را با موضوع ولادت بکشم. در این سفر از صداوسیما فیلمبردار فرستاده بودند و قرار بود مستندی از این کار تهیه شود که تاکنون چندین بار از رسانه ملی پخش شده است. این سفر هم برایم ماندگار شد. همچنین سه سال پیش به مناسبت روز قدس به مشهد مقدس و حرم آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) مشرف شدم. آن زمان به دلیل شیوع ویروس کرونا حرم مطهر خالی از جمعیت بود و من همراه چند نفر از همکاران توفیق داشتیم چند روز را در حرم باشیم و اثری در خصوص روز قدس خلق کنیم.

توجه خاص به هنر و هنرمند 
بدرالسماء در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ضرورت حمایت خانواده هنرمندان از آن‌ها، حمایت همسرش را یکی از دلایل موفقیت‌هایش عنوان کرد. او در پایان با بیان اینکه هنرمندان چالش‌ها و مشکلات معیشتی بسیاری دارند، بیان کرد: کرونا و آن بازه زمانی، هنرمندان را با مشکلات زیادی مواجه کرد. جوان‌های بسیاری به هنر علاقه‌مند بوده و دوست دارند به صورت حرفه‌ای به هنر بپردازند، حتی وارد هنر دینی هم شده‌اند، مسئولان موظف‌اند از این جوانان حمایت کنند. البته نباید از هنر به‌ویژه هنر دینی و آیینی توقع زیادی داشت، اما باید از هنرمندانی که وارد این عرصه می‌شوند حمایت کرد و برای دیده‌شدن هنر آن‌ها گام برداشت.

عرض ارادتی از میان نگاره‌ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.