درحالی که مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز معتقد است رسوبات چندین ساله این شرکت که در حاشیه رودخانه کر انباشته شده است، خطری برای مردم ندارد، دادستان شهرستان مرودشت می‌گوید این آلودگی خطرناک بوده و پرونده قضایی علیه پتروشیمی در جریان است.

اماواگرهای آلودگی پتروشیمی شیراز

به گزارش قدس آنلاین، انباشته شدن یک و نیم میلیون تن کلرید کلسیم در حاشیه رودخانه کر عنوان خبری بود تا بار دیگر جرقه‌ای برای رسانه‌ای شدن آلودگی‌های پتروشیمی شیراز باشد.

رسوباتی که طی ۴۰، ۵۰ سال گذشته به مرور به عنوان ضایعات از پتروشیمی شیراز دفع شده و در حاشیه رودخانه کُر انباشته شده‌اند و اکنون به مشکلی بزرگ و خطرآفرین برای ساکنان آن منطقه با حساب می‌آید.

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس این اتفاق را تایید می‌کند و می‌گوید: در سال‌های گذشته در پی فعالیت واحد سودا اَش رسوباتی حاوی کلرید کلسیم درون حوضچه‌های بزرگ تبخیری انباشته می‌شدند.

قاسم نهاوندی افزود: به دنبال آن با انجام تست XRD  محیط زیست تشخیص داد که این رسوبات باید جمع‌آوری شود اما به دلیل وجود چالش‌هایی طی سنوات گذشته این اتفاق رخ نداده است.

وی از تشکیل پرونده قضایی علیه پتروشیمی شیراز در جهت رفع این مشکل خبر داد و افزود: این رسوبات آلودگی دارد اما میزان خطرآفرین بودن آن زیاد نیست اما در هر صورت باید برطرف شود و محیط زیست نیز در جلساتی که تشکیل می‌شود پیگیر رفع این مشکل است.

رسوبات حاشیه رودخانه کُر آلودگی ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز اما با بیان اینکه این رسوبات طی ۴۰، ۵۰ سال به جهت استفاده از کلسیم برای واحدهای قبلی بوده که جمع‌آوری شده‌اند، گفت: این رسوبات به دلیل قدیمی بودن و تکنولوژی‌های زیست محیطی که بخشی از آن هم جیوه بود روی هم انباشت شد و امروز تبدیل به سنگ شده است به گونه‌ای که آب با عبور از آن، زلال پایین می‌آید.

حیدرنیا با اشاره به انجام تست آزمایشگاهی بر روی این رسوبات گفت: این رسوبات حکم نخاله ساختمانی دارد و هیچ آلودگی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: با این وجود ما در چند برنامه زمان‌بندی اقداماتی را برای حل آن در نظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل پتروشیمی شیراز گفت: یکی از اقدامات ما کاتالیز برای تصفیه آب و فاضلاب است و در اقدام دیگری احداث کارخانه‌ای کوچک به وسعت ۲ هکتار برای استحصال مواد جهت ساخت کاغذ سنگی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خواهیم داشت.

و اما دادستان مرودشت در این باره نظر دیگری داشت و آلودگی این رسوبات را تایید کرد.

آلودگی ناشی از رسوبات پتروشیمی قطعی است

سیاوش‌پور با بیان اینکه در حال حاضر پرونده‌ای در این باره در حال رسیدگی است، گفت: یکی از شاکیان پرونده پتروشیمی، محیط زیست فارس است و لذا به پتروشیمی فرصت داده شده تا طی ۹۰ روز در برنامه‌ای کوتاه‌مدت فکری به حال جابجایی این رسوبات کند.

وی با بیان اینکه اقدام دیگر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است، افزود: پتروشیمی این راهکار را ارائه کرده اما این راه زمان‌بر است و پتروشیمی باید در راه حل کوتاه مدت تا پایان بهمن این رسوبات را جابجا کند.

دادستان مرودشت در پاسخ به اینکه این رسوبات آلودگی دارد یا خیر گفت: قطعاً این رسوبات که با نزول برف و باران به درون رودخانه هدایت می‌شود خطراتی را برای افراد به همراه خواهد داشت.

وی افزود: شاید منظور مدیرعامل پتروشیمی از بی‌خطر بودن این رسوبات این است که در لحظه منجر به مرگ نمی‌شود! 

سیاوش پور همچنین در پاسخ به آلودگی هوا توسط این واحد تولیدی نیز اظهار داشت: پیشتر بحث آلودگی هوای ناشی از فعالیت این پتروشیمی در دادگاه مورد بررسی قرار گرفت و پتروشیمی در این پرونده محکوم شد و ضمن پرداخت خسارت مالی و جریمه تا حدی اما نه کاملا، شرایط را اصلاح کرده است که اگر شکایتی صورت گیرد دوباره بررسی خواهد شد.

آنچه مسلم است اینکه پتروشیمی شیراز گرچه یک واحد تولیدی است و باتوجه به شعار رونق تولید باید فعال باشد اما آلودگی ناشی از آن نیز باید مدیریت شود تا جان مردم به خطر نیفتد؛ لذا ضروری است پیش از آنکه بیش از این تعلل شود، برای این مشکل چندین ساله و مسن راه حل مناسبی در نظر گرفته شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.