صهیونیست‌ها که هم با فشار داخلی و هم با فشار بین‌المللی روبرو هستند، می‌گویند برای مذاکره مجدد درباره تبادل اسرا با حماس و برقراری آتش‌بس آماده‌اند.

چرایی تمایل دوباره صهیونیست‌ها به توافق تبادل اسرا با حماس

با گذشت بیش از دو ماه از تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و انجام چند مرحله تبادل اسرا با حماس، درپی فشارهای داخلی و خارجی که به این رژیم وارد می‌شود، سران صهیونیست به تازگی تماس‌هایی با طرف قطری گرفتند که حاکی از تمایل مجدد برای تبادل اسرا است.

در همین راستا منابع صهیونیست چند روز پیش اعلام کردند کابینه صهیونیستی آماده است تا به پیشنهادات میانجی‌ها در مورد توافق مبادله‌ای جدید با حماس گوش دهد. این منابع فاش کردند دیوید بارنیا رئیس سرویس جاسوسی موساد، دستوراتی دریافت کرده تا با قطر درخصوص شرایط حماس صحبت کند. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد بر اساس برآوردهای منتشر شده نمی‌توان در مورد تکمیل توافقنامه طی هفته آینده صحبت کرد، اما ممکن است شاهد بازگشت روند گفتگو باشیم.

افزایش فشار به صهیونیست‌ها

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره در تنگنا قرار گرفتن این رژیم گفت: افزایش فشار ارتش اسرائیل (برای آتش بس) پیشنهادهایی را در مورد آتش بس جدیدی که دولت در حال مطالعه است، به همراه دارد.

گالانت حتی پا را فراتر از توافق با حماس گذاشته و خواستار توافق با حزب‌الله لبنان نیز شد. او در این خصوص گفت: اسرائیل با امکان دستیابی به توافق با حزب الله لبنان به شرطی که این توافق شامل منطقه امن در مرز و تضمین‌های مناسب باشد، مشکلی ندارد.

روزنامه انگلیسی گاردین با این وجود در آن زمان ادعا کرد از سرگیری مذاکرات آتش بس به توانایی رژیم صهیونیستی برای دستیابی به برخی دستاوردهای نظامی مانند کشتن یا دستگیری برخی از رهبران برجسته حماس مرتبط است.

با وجود این ادعا رژیم صهیونیستی توانایی ادامه جنگ در غزه را ندارد و ارتش صهیونیستی اکنون نیز تلفات بالایی داده است که منجر به سردرگمی در میان سربازان شده است. حتی نیروهای حماس در غزه فاش کردند ارتش صهیونیستی که توان مقابله با نیروهای این جنبش را ندارد از مزدوران خارجی در غزه استفاده می‌کند.

فشار داخلی و فشار خارجی بر رژیم صهیونیستی

شب گذشته ارتش صهیونیستی اعلام کرد سه تن از اسرای این رژیم در غزه را به اشتباه کشته است. همین موضوع بمبی برای به خشم آوردن صهیونیست‌هایی بود که در اراضی اشغالی نسبت به وضعیت اسرا اعتراض داشتند. به همین دلیل خانواده اسرای صهیونیست بعد از کشته شدن اشتباهی ۳ اسیر در نوار غزه، مقابل ساختمان وزارت جنگ این رژیم در تل آویو تجمع کردند. نتانیاهو که از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی تحت فشار شهرک‌نشینان قرار دارد و این روزها به دلیل عدم موفقیت در غزه به شدت به او اعتراض می‌شود در این خصوص اعلام کرد این اتفاق یک «تراژدی سخت» است که ارتش صهیونیستی از آن عبرت خواهد گرفت.

تظاهرات شب گذشته، اولین تظاهرات شهرک‌نشینان نبود. طی دو ماه حملات رژیم صهیونیستی به غزه که پیروزی در بر نداشت بارها خانواده‌های اسرا و معترضان به کابینه صهیونیستی در نقاط مختلف اراضی اشغالی تظاهرات کردند. در همین راستا روزنامه‌های صهیونیستی فاش کردند نتانیاهو، خانواده‌اش و وزرای کابینه‌ی او از ترس خشم معترضان، نمی‌توانند از خانه خارج شوند.

سران رژیم صهیونیستی در مرحله اول تبادل اسرا قسمتی از شروط حماس را پذیرفتن و توانستند با آزادی تعدادی از اسرای زن و کودک فلسطینی اسرای خود را آزاد کنند، اما پس از آنکه بارها آتش بس موقت را نقض کردند و ضمن حملات متعدد، مانع از ورود کامیون های حامل مواد غذایی، پزشکی و سوخت به غزه شدند، حماس تاکید کرد که نظامیان صهیونیستی که در اسارت هستند شرایط متفاوتی دارند، صهیونیست‌ها نیز شرایط جدید حماس را نپذیرفتند و جنگ را دوباره آغاز کردند. گیدئون لوی، روزنامه نگار روزنامه عبری هاآرتص در این زمینه گفت که بازگشت اسرائیل به جنگ بزرگ‌ترین اشتباه از ۷ اکتبر گذشته است و این بدان معناست که تل آویو جنگ را بر بازگشت اسرا ترجیح می‌دهد. اسرائیل اسرا را رها کرده است.

با این ذهنیت افکار عمومی رژیم صهیونیستی به شدت تحریک پذیر شده و حتی در برخی از تظاهرات‌ها نیز خانواده‌ی اسرای صهیونیست با پلیس و نیروهای امنیتی این رژیم درگیر شدند. آن‌ها اعلام کردند که می‌ترسند اسرای صهیونیست به دلیل بمباران شدید نه بدست حماس بلکه توسط جنگنده‌های این رژیم کشته شوند.

علاوه بر فشار داخلی منابع مختلف از فشارهایی بین‌المللی خبر می‌دهند. همزمان با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی مردم جهان به خصوص در کشورهای غربی دست به تظاهرات زده و از فلسطین حمایت کردند. این فشار بین‌المللی همچنان درحال افزایش است به طوریکه دولت آمریکا را که حامی اصلی رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غیرنظامی است تحت تاثیر قرار داد.

فشارهای بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده است. این رژیم با اکثر قدرت‌های جهانی دارای روابط نزدیک و خوبی بود اما اکنون جامعه جهانی رویکرد سختی نسبت به صهیونیست‌ها در پیش گرفته است.

چندی پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با سفر به تل‌آویو به سران رژیم صهیونیستی فرصت داده است تا آخر سال میلادی جنگ در غزه را پایان دهد. آمریکایی‌ها که در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارند با فشار عمومی از سوی مردم خود روبرو هستند. حتی جمعیت‌های مسلمان در ایالت‌های مستقل کمپینی به راه انداختند تا به دلیل حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی در انتخابات آتی هیچ مسلمانی در آمریکا به او رای ندهد. در نتیجه آمریکا که می‌بیند صهیونیست‌ها نمی‌توانند موفقیتی بدست بیاورند، به دنبال این است از شدت حملات به غزه کم کند.

پاسخ حماس به تمایل صهیونیست‌ها برای تبادل اسرا چه بود؟

اسامه حمدان، رهبر حماس، در توضیح اخبار منتشر شده در رژیم صهیونیستی گفت: این جنبش قبل از توقف کامل و نهایی تجاوز به غزه، هیچ معامله مبادله‌ای با اشغالگران اسرائیل منعقد نخواهد کرد.

اسامه در گفتگو با الجزیره خاطرنشان کرد که افشاگری‌های دولت اشغالگر در مورد وجود مذاکرات برای بازگشت اسرا، صرفاً مانوری برای گمراه کردن افکار عمومی داخلی و کاهش فشار است.

ماجد ابودیاک، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است آنچه رسانه‌های اسرائیلی در مورد آمادگی اشغالگران برای از سرگیری مذاکرات و آتش بس بشردوستانه گزارش کردند، پس از خسارات سنگین ارتش در خان یونس در جنوب غزه و در جبالیا و شجاعیه در شمال غزه است.

ابو دیاک تایید کرد که رژیم صهیونیستی می‌خواهد با بهره گیری از آتش بس‌های بشردوستانه، صفوف نیروهای خود را بازآرایی کند و پیامی مثبت به خانواده‌های زندانیانی که تقریباً روزانه علیه کابینه تظاهرات می‌کنند و خواستار بازگشت اسرا به خانه هستند، می‌دهد.

احتمال این وجود دارد که رژیم صهیونیستی پس از ضرباتی که در غزه دریافت کرده است برای زمان دادن به ارتش خود به دنبال توافقی هرچند کوتاه باشد. چرا که این رژیم پیش از این نشان داده که ارزشی برای جان اسرای صهیونیست قائل نیست و براساس قانونی به اسم «هانیبال» ارتش صهیونیستی باید اسرای خود را مرده تلقی کند و نباید به دنبال نجات آنان باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.