برخی محافل تحلیلی نوع اعلام هدف قرار گرفتن گروگان ها را شبه برانگیز دانسته و از سناریوهایی پشت پرده اشغالگران در این باره سخن می گویند.

پشت پرده اعتراف صریح ارتش اشغالگر به هدف قرار دادن سه گروگان خودی در غزه چیست؟ / سناریوسازی صهیونیست‌ها برای آتش بس

اذعان صریح و کم سابقه ارتش متجاوز اسرائیل به هدف قرار دادن اشتباهی سه گروگان خود در باریکه غزه، علاوه بر اینکه موجی از انتقادها را متوجه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست کرده، برای بسیاری پرسش برانگیز شده است. جریان مقاومت به درستی با استفاده از این فرصت و به راه انداختن موج رسانه ای، به دنبال افزایش فشار بر تل آویو در راستای تن دادن به شروط خود است ولی همزمان برخی محافل تحلیلی نوع اعلام هدف قرار گرفتن گروگان ها را شبه برانگیز دانسته و از سناریوهایی پشت پرده اشغالگران در این باره سخن می گویند.

رفتاری بسیار مشکوک

ارتش اسراییل روز جمعه اعلام کرد که نظامیانش به اشتباه سه نفر از اسرایی که در غزه نگهداری می‌شوند را هدف قرار داده و کشته‌اند. روزنامه یدیعوت آحارونوت در تشریح جزئیات رخداد نوشت: تحقیقات اولیه نشان می‎دهد، سه اسیر، با حالت تسلیم و بدون لباس از مسافت چند ده متری و در حالی کشته شدند، که به زبان عبری از نظامیان ارتش کمک خواسته‌ بودند. تک تیرانداز اسرائیلی در حالی به آنان شلیک کرده که آنان در ظاهر غیرنظامی بوده اند و مهمتر اینکه پارچه سفید (به نشانه تسلیم) داشته‌اند.

علیرضاتقوی نیا کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اعلام رسمی کشتن اُسرای خودی توسط اسرائیل بسیار مشکوک و جای تعجب دارد نوشت: صهیونیست ها می توانستند همانند گذشته بر این مسئله سرپوش گذاشته و یا اعلام کنند اینها نیز مانند سایر اُسرای هلاک شده قبلی، در بمباران کشته شده اند. لذا در این مورد ۲ سناریو متصور است . ۱. تل آویو تاکنون به هیچکدام از اهدافش نرسیده، پس ارتش طی هماهنگی با دولت نتانیاهو، این خبر را اعلام کرده تا بتواند افکار عمومی را برای پایان جنگ تحریک کند و خواست عمومی جامعه صهیونیست از جنگ تا پیروزی کامل، به  آتش بس دائمی تغییر یابد. ۲ .اما احتمال دیگر که به حقیقت نزدیکتر می نماید ، این است که گالانت، گانتز و بخشی از ارتش که مخالف نتانیاهو هستند و جنگ با تلفات کنونی را به ضرر استمرار حیات اسرائیل می دانند، با اعلام این خبر سعی در تحریک افکار عمومی دارند تا با آمپاس نخست وزیر، او را مجبور به توقف جنگ کرده و تقصیر شکست را هم بر دوش او بیندازند. در نهایت این نوع اطلاع رسانی ارتش صهیونیست عجیب است و به نظر در راستای شکل گیری خواست عمومی جهت پایان جنگ است.

پشت پرده اعتراف صریح ارتش اشغالگر به هدف قرار دادن سه گروگان خودی در غزه چیست؟ / سناریوسازی صهیونیست‌ها برای آتش بس

بازی مقاومت با روان صهیونیست ها

فرضیه مذکور بسیار محتمل به نظر می رسد چرا که اکنون ۷۲ روز از جنگ غزه می‌گذرد و با وجود آنکه ماشین نظامی اسرائیل همچنان در حال ارتکاب جنایات میدانی به ویژه علیه بیماران و مراکز درمانی است و بیش از ۱۹ هزار تن را شهید کرده ولی حماس سر خم نکرده و  به اعتراف روزنامه معاریو «هنوز نشانه‌ای از شکست از خود بروز نداده است». بر اساس همین واقعیت ها منابع رسانه‌ای دیروز شنبه، از اعلام آمادگی تل‌آویو برای دستیابی به یک توافق جدید تبادل اسرا با جنبس حماس از کانال مذاکرات دیوید بارنیا رئیس موساد با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر قطر خبر داده اند. این در حالی است که با اعتراف به خطای کشتن سه اسیر اسرائیلی، تل اویو، حیفا و قدس اشغالی به میدان اعتراضات تبدیل شد و صهیونیست ها فریاد. «جنگ بس است، فورا مذاکره کنید» را سر می دهند.

همزمان با این رخدادهای درونی در فلسطین اشغالی که بیانگر اوج سردرگمی صهیونیست ها بر سر ادامه جنگ یا تن دادن به اتش بس می باشد، مقاومت فلسطین نیز بر دامنه فشار خود بر اشغالگران افزوده است. روز گذشته کتائب القسام شاخه نظامی حماس با ۲ پیام تصویری به کابینه رژیم صهیونیستی که از یک سو تحرکات برای تبادل اسرا را آغاز کرده و از سوی دیگر بمباران غزه را تشدید کرده، قاطعانه پاسخ داد. در این ویدئو به سه زبان با عنوان «زمان رو به اتمام است»  یک شمارنده از ۱ تا ۹ نشان داده شد و با هر عدد، تصاویری از اسرای اسرائیلی پیش و پس از کشته شدن منتشر شد تا به تل‌آویو گوشزد شود که نمی‌تواند اسرای خود را با توسل به زور آزاد کند. حماس در انتهای این پیام با بیان اینکه تل‌آویو تنها درصورت توقف جنگ می تواند به تبادل اسرا بیاندیشد با انتشار یک عکس نوشته، به دو زبان عربی و عبری تیر خلاص را زد؛ «انتخاب با شماست، اسرا را در تابوت می‌خواهید یا زنده».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.