رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد گفت: تاغ‏زارها، خط مقدم جبهه مبارزه با ریزگردها هستند.

تاغ‏زارها خط مقدم جبهه مبارزه با ریزگردها هستند

به گزارش قدس خراسان، حمید ترابی با بیان اینکه حفظ و حراست از اراضی ملی و جنگل‌های دست کاشت بر کسی پوشیده نیست و یک امر ضروری است، اظهار کرد: شهرستان خلیل‌آباد ۱۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۲۰ هزار هکتار از این سطح را زمین‌های ملی در بر می‌گیرد و همه‌ساله برنامه‌های متنوعی برای کنترل بیابان‌ و جلوگیری از بیابان‌زایی در این مناطق به اجرا در می‌آید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد خاطر نشان کرد: حدود ۶۰ درصد زمین‌های ملی خلیل‌آباد را پهنه‌های مرتعی و بیابانی تشکیل می‌دهد و این موضوع اهمیت اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی در منطقه را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به این‏که تاغ‌کاری در مناطق جنوبی و بیابانی این شهرستان توانسته زندگی اهالی ۱۵ روستا را نجات دهد، اظهار کرد: تاغ‏زارها، خط مقدم جبهه مبارزه با ریزگردها هستند.

ترابی با بیان این‏که در راستای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی ساماندهی چرای دام در سطح ۱۳۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان انجام شده است، گفت: از ابتدای امسال بیش از ۶۰ مورد پیگیری پرونده‌های تصرف و تخریب اراضی ملی و تعلیف غیرمجاز دام در سطح شهرستان انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد خاطر نشان کرد: گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی و حفاظت و قرق ۲۱ هزار هکتار از مناطق جنگلی تاغزارها از دیگر اقداماتی بوده که در حفاظت از عرصه‌های طبیعی انجام شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: حفاظت و مراقبت از منابع طبیعی، طبق اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه‌ای همگانی است و باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کرد.

ترابی هم‏چنین خاطر نشان کرد: طبق اصل ۴۵ قانون اساسی و قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع مصوب سال ۱۳۴۱، وظیفه حفظ، احیا، اصلاح و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی بر عهده سازمان منابع‌ طبیعی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد  با بیان این‏که یگان حفاظت منابع طبیعی این اداره وظیفه گشت و مراقبت از عرصه‌های ملی و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی را بر عهده دارد، به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهارسال در سطح کشور اشاره کرد و گفت: انتظار داریم مردم شریف خلیل‏ آباد، سمن‌ها و گروه‌های مردمی، شهرداری‌ها و تمامی دستگاه‌های اجرایی در این امر خطیر ما را یاری کرده و به توسعه فضای سبز کشورمان کمک نمایند.

وی با اشاره به این‏که۹۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان نیز شرایط خشک بیابانی دارد و هم‏چنین ۴۰ درصد از اراضی جنوب این شهرستان در محدوده کانون بحرانی فرسایش بادی قرار دارد، حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را امری ضروری دانست.

ترابی با بیان این‏که خشکسالی‌ها شرایط شکننده‌ای برای جنگل‌های دست کاشت در اراضی بیابانی خلیل‌آباد به وجود آورده است، افزود: نقش تعیین‌کننده مردم محلی و ساکن در حوزه‌های آبخیز و مشارکت آنان در حفظ و حراست از اراضی ملی و جنگل‌های دست کاشت بر کسی پوشیده نیست و یک امر ضروری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.