فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین در میانه تنش‌های این کشور با چین در دریای جنوبی چین، اعلام کرد که مانیل باید رویکرد خود را در قبال تهاجم پکن در این منطقه تغییر دهد چرا که به روش‌های سنتی دیپلماسی اعتنا نشده است.

فیلیپین: باید رویکرد خود را در قبال تهاجم چین تغییر دهیم

به گزارش قدس آنلاین، مارکوس در گفتگو با رسانه‌های ژاپنی تاکید کرد زمان آن فرا رسیده که دولت فیلیپین راه جدیدی برای نحوه برخورد با چین ارائه دهد زیرا به نظر می‌رسد تلاش های فعلی «پیشرفت بسیار کمی» داشته است.

گفتگوی مارکوس روز شنبه با رسانه‌های ژاپنی صورت گرفته درحالیکه تارنمای ریاست جمهوری فیلیپین امروز سه‌شنبه جزئیاتی از اظهارات وی را منتشر کرده است. رئیس جمهور فیلیپین اوایل هفته برای شرکت در نشست آسه‌آن به توکیو سفر کرده بود.

مارکوس در این گفتگو اشاره کرد که تلاش‌های دیپلماتیک کنونی با چین «در جهت ضعیف» پیش می‌رود.

وی گفت: تا اینجا ما به روش‌های سنتی دیپلماسی متوسل شدیم و در صورت وقوع حادثه، اعتراض شفاهی می‌فرستیم. سفارت ما یک اعتراض به وزارت امور خارجه در پکن ارسال خواهد کرد، اما ما سال هاست که این کار را با پیشرفت بسیار کمی انجام می‌دهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر فیلیپین به همین روشی که با وضعیت فعلی در مناطق دریایی با چین برخورد می‌کند ادامه دهد، وضعیت در دریای غربی فیلیپین بهبود نخواهد یافت.

چین و فیلیپین بر سر مناطق دریایی منتهی به سواحل دو کشور در اقیانوس آرام دعوای ارضی دارند و هر کدام با یک نام از این مناطق یاد می‌کنند. چین ناحیه‌ای که مارکوس ن را «دریای غربی فیلیپین» می‌خواند، را «دریای جنوبی چین» می‌نامد.

رئیس جمهور فیلیپین ادامه داد: ما باید یک مفهوم جدید، یک اصل جدید، یک اندیشه جدید داشته باشیم تا همانطور که می‌گویم سوزن (قطار) را به سمت دیگری حرکت دهیم. ما مسیر اشتباهی را طی کرده‌ایم.

هفته گذشته برخوردهایی بین کشتی‌های چینی و فیلیپینی در دریای جنوبی چین اتفاق افتاد که هر دو طرف یکدیگر را به شروع درگیری متهم کردند.

گارد ساحلی فیلیپین، پکن را به شلیک توپ دریایی و برخورد با ناوهای تدارکاتی متهم و اعلام کرده یکی از این کشتی‌ها به طور جدی آسیب دیده است. این درحالی است که گارد ساحلی چین می‌گوید این ناو فیلیپینی به طور عمدی به کشتی آنها برخورد کرده است.

دریای جنوبی چین در سال‌های اخیر به یکی از بی‌ثبات‌ترین نقاط در شرق آسیا مبدل شده است. چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هر کدام بر بخش‌هایی متداخل از این دریا ادعای حاکمیت دارند. این موضوع زمینه بروز تنش های دیپلماتیک را در میان کشورهای مدعی فراهم کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.