معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قدمت مهارت چادر شب بافی به قرون اولیه اسلامی برمی گردد گفت:صادرات مستقیم در این رشته وجود ندارد و چمدانی صادر می شود.

صادرات چمدانی چادرشب های خراسان جنوبی/ مهارتی به قدمت قرون اولیه

به گزارش قدس آنلاین، حسنعلی فولادی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روستائیان خراسان جنوبی در ۹ ماه اول سال ۲۷ هزار مترمربع چادر شب بافته اند، اظهار کرد: حدود ۵۹۰ نفر در استان مجوز تولید انفرادی در رشته چادر شب دارند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه هر مترمربع چادر شب در حال حاضر ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، بیان کرد: متاسفانه صادرات مستقیم در این رشته وجود ندارد و بیشتر به صورت چمدانی به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس می رود.

مهارت چادر شب بافی ثبت ملی شده است

فولادی با بیان اینکه مهارت چادر شب بافی روستای چرمه شهرستان سرایان به شماره ۱۴۵۳ به تاریخ ۲۱/‌۰۸/‌۱۳۹۶‬ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است، گفت: تولید چادر شب در شهرستان‌های نهبندان، قاینات، سربیشه، بیرجند و بشرویه است.

وی افزود: البته مرکز اصلی تولید سیاه چادر روستای چرمه شهرستان سرایان و روستاهای اطراف آن است که رونق بیشتری دارد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صنعت نساجی از شاخه‌های مزیت‌دار و فعال خراسان جنوبی است، بیان کرد: این صنعت در قالب تولیدات مختلف پنبه‌ای، کرکی و پشمی در رشته‌های حوله‌بافی، مله‌بافی، چادرشب‌بافی، جاجیم‌بافی و برک‌بافی قدمت صدها ساله دارند.

اشاره به استفاده از چادر شب

فولادی در زمینه جنس پارچه های چادر شب گفت: به دلیل سبکی و سردی جنس پارچه های چادر شب، اکنون نیز در بسیاری از خانه‌های شهری و روستایی بخصوص در فصل تابستان مورد استفاده قرار دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی ادامه داد: چادر شب، نوعی پارچه‌ی محلی زیبا و رنگارنگ است که به عنوان نوعی کمر پیچ برای مردان و زنان محلی، رختخواب بند (جابند)، ساک دستی، روتختی، روکرسی یا چادر زنانه و … استفاده می‌شود.

فولادی با بیان اینکه الیاف بکار رفته معمولاً ابریشمی یا پنبه‌ای و با رنگ‌های زنده و شاد و دارای نقش‌های هندسی چهارخانه و اکثراً با رنگ زمینه قرمز هستند، یادآور شد: رنگ‌های غالب دیگر در بافت چادر شب عبارتند از مشکی و سبز که رنگ‌های دیگری از جمله آبی، زرد و گاهی بنفش است.

معاون صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: چادرشب در خراسان جنوبی توسط دستگاه محلی تون‌بافی بافته می‌شود و طبق مستندات تاریخی مکتوب از قرون اولیه اسلامی در این استان پهناور (ایالت قهستان قدیم) تولید می شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.