عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: برخورداری از یک دیپلماسی اقتصادی و انرژی به ما کمک کرد که سیاست های خود را در منطقه پیش ببریم. لازم است، برای ادامه این روندلازم است ده ها وابسته اقتصادی در روسیه، چین، هند و... داشته باشیم و امور اقتصادی را در زمینه فروش نفت و صادرات غیرنفتی با جدیت پیش ببریم.

برخورداری از دیپلماسی اقتصادی و انرژی به ما کمک کرد که سیاست های خود را در منطقه  پیش ببریم

دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که تحریم‌های حوزه نفتی ایران به بیشترین میزان خود رسیده بود و تجارت نفت خام و گاز طبیعی در ایران با بن بست مواجه بود. با وجود چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت به جای مذاکره برای رفع تحریم‌ها، به سمت خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها برود.

تکیه بر توان داخلی و دانش بنیانی کشور نقش مهمی در خنثی سازی تحریم ها ایفا کرد. به نحوی که رفع نیازهای صنعتی کشور در زمینه ی تجهیزات راهبردی برعهده ی دانش بنیان ها گذاشته شد. همزمان با اجرای طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه، بسترسازی های لازم برای فعالیت دانش بنیان ها مهیا شد.

نتیجه ی تلاش های دولت در راستای خنثی سازی تحریم ها فارغ از نتیجه ی مذاکرات، ما را به رشد اقتصادی 7 و نیم درصدی در شش ماهه ی اول سال جاری رساند. بر اساس گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت در برهه ی زمانی مورد بحث، 7.1 و بدون احتساب آن 4.2 است. به زعم بسیاری، گشایش اقتصادی فعلی بر اثر به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی انرژی و اقتصادی فعال توسط دولت سیزدهم به دست آمد.

 حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ارتباط با رشد اقتصادی 7 و نیم درصدی نیمه ی اول سال جاری و این موضوع که رشد تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت 7.1 و بدون احتساب آن 4.2 اعلام شده است، به خبرنگار قدس تصریح کرد: رشد اقتصادی نیمه ی اول سال بر اثر تلاش های شبانه روزی مسئولان و سیاست گذاری های صحیح به دست آمد.

لازم است، ده ها وابسته  اقتصادی در روسیه، چین، هند و بقیه کشورها داشته باشیم

وی ادامه داد: نکته ی مهم این است که ما در شرایط تحریمی کامل به رشد اقتصادی مطلوبی در نیمه اول سال جاری دست پیدا کردیم. به گفته ی خزانه داری آمریکا، طی سال های گذشته نه تنها تحریم ها تخفیف نیافته، بلکه شدت هم گرفته است. با این وجود، با اتکا به توانمندی های داخلی توانستیم به رشد اقتصادی خوبی دست پیدا کنیم.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: برخورداری از یک دیپلماسی اقتصادی و انرژی به ما کمک کرد که سیاست های خود را در منطقه و جهان پیش ببریم. ادامه ی این روند از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال، ما نباید تنها یک وابسته ی اقتصادی در مسکو، پکن و جاهای دیگر داشته باشیم. لازم است، ده ها وابسته ی اقتصادی در روسیه، چین، هند و بقیه ی کشورها داشته باشیم و امور اقتصادی را در زمینه ی فروش نفت و صادرات غیرنفتی با جدیت پیش ببریم.

نوروزی گفت: قبلاً به اشتباه به این باور رسیده بودیم که تمامی مشکلات کشور از تحریم هاست و بدون حل و فصل آن ها نمی توانیم هیچ اقدامی انجام دهیم. در حالی که مشکل اصلی کم کاری است که باید جلویش گرفته می شد.

اختصاص 25 درصد از درآمدهای نفتی به پروژه های توسعه ای را مثبت ارزیابی می کنیم

وی ادامه داد: در سایه ی دیپلماسی فعال انرژی و اقتصادی دولت سیزدهم زمینه برای رشد اقتصادی کشور در شش ماهه ی اول سال ایجاد شد و توانستیم به فروش نفت خود به میزان قابل توجهی بپردازیم. در این زمینه با پیگیری سیاست گذاری مبتنی بر فرض ماندگاری تحریم ها توانستیم رشد اقتصادی هفت و نیم درصدی شش ماهه ی اول سال محقق کنیم.

نوروزی با اشاره به این موضوع که نفت جزو سرمایه های بین نسلی است و باید درآمدهای حاصل از فروش آن را به امور زیربنایی و پروژه های توسعه ای صنایع نفت و گاز اختصاص دهیم، تصریح کرد: دولت سیاست گذاری های صحیحی در حوزه ی اقتصادی و انرژی در کشور به اجرا گذاشته است. این تصمیم دولت که قرار است 25 درصد از درآمدهای نفتی به پروژه های توسعه ای اختصاص یابد را مثبت ارزیابی می کنیم.

وی ادامه داد: این اقدام صحیحی است که امور جاری کشور را از طریق درآمدهای مالیاتی تأمین کنیم و درآمدهای نفتی به سمت پروژه های توسعه ای و زیربنایی سوق داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.