معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قصه‌گویی، قصه شنیدن و قصه‌نویسی بر اساس منطق قرآن یک مسئله راهبردی است بنابراین باید در مجموعه‌های مدیریتی امور قرآنی هم به عنوان یک راهبرد دیده شود.

قصه در قرآن یک ‌مسئله راهبردی است

به گزارش قدس خراسان، رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی قصه‌های قرآنی تبیین با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تهران برگزار شد.

در این نشست، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این جشنواره مهم و راهبردی است چون یک ششم قرآن قصه است، همچنان که پیامبر(ص) با زبان قصه و با عمل خود مردم را دعوت به خیر می‌کردند و قصه گویی، قصه شنیدن و قصه نویسی بر اساس منطق قرآن یک مسئله راهبردی است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خود کلمه "قصه" به معنای حرف دنباله دار است و لذا قصه باید در آن پند و نصیحت و ادامه داشته و اثری بر آن مترتب باشد، در حالی که داستان و رمان می تواند امتداد نداشته باشد.خدا در قرآن از این فرصت استفاده کرده و یک ششم قرآن را با قصه برای ما فرستاده و این برای ما راهبرد فرهنگی است که باید با زبان عرف و محاوره با مردم صحبت کنیم.

وی تأکید کرد: قصه در قرآن یک‌مسئله راهبردی است و اگر مردم قصه های قرآن را بشنوند و بخوانند و به پیام های آن توجه کنند ما به هدف خود از برگزاری جشنواره قصه‌های قرآنی رسیده ایم و تفکیک قصه گویی و قصه نویسی در این جشنواره تفکیک خوبی است.

معاف به لزوم توسعه شکلی و مفهومی جشنواره پرداخت گفت: با توجه به اینکه قصه گوهای شناخته شده در سنین بالاتری هم داریم می توان رده سنی شرکت کنندگان را توسعه دهیم و بدین گونه مخاطب جشنواره را توسعه چند برابری بدهیم تا تعداد آثار افزایش قابل توجهی داشته باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یک سری داستان های قرآن برای ما متنی و مستقیم و یک سری متن های معارفی است که در بخش معارفی می‌توان مباحث حوزه حدیث را اضافه کرد.دو سال قبل جشنواره بازتاب و برکات خوبی داشت و می‌توانیم با این جشنواره بسیاری از مفاهیم را با قصه در جامعه ترویج دهیم از جمله در سینما و تئاتر مشکل متن است و قصه می تواند در این خصوص کمک کننده باشد.

قصه مفاهیم ثقیل را به زبان تمثیل و ساده برای عموم مردم بیان می کند

در ادامه محمد حسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در جشنواره قبل نزدیک به ۲۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد، گفت: شبکه پویا در اطلاع رسانی همراهی خوبی داشتند و موفق شدیم گفتمانی را در فضای کودک و نوجوان ایجاد کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در قصه نویسی قرآنی مرحوم آذری یزدی با کتاب "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب " بنام بودند به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب ایشان را تصدیق می کنند و مرحوم راستگو نیز با هنر قصه گویی مفاهیم قرآن را تبلیغ و ترویج کرد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است قرآن را با ابزارهای ادبی و هنری در زندگی مردم بیشتر کنیم، افزود: باید با  قصه گویی و قصه نویسی، زندگی مردم را به سمت مفاهیم قرآنی ببریم و مفاهیم را به زبان تمثیل منتقل کنیم، مانند فیلم حضرت یوسف که با اینکه بارها پخش شده اما مردم همچنان آن را می‌بینند.

حسین زاده با بیان اینکه هنر قصه این است که مفاهیم ثقیل را به زبان تمثیل و ساده برای عموم مردم بیان می‌کند، تصریح کرد: در جشنواره پیش رو قصه نویسی در کنار قصه گویی آورده شده و در اختتامیه دو اثر به عنوان کتاب منتشر خواهد شد. همچنین در قصه گویی و قصه نویسی و داستان هایی که در قرآن آمده، به زبان کودکانه ساده خواهد شد و یا اینکه بعضی از مفاهیم در قرآن را نویسنده به قصه تبدیل خواهد کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حوزه‌های زیارت، ولایت، ایثار و شهادت، نماز و فرزند آوری، جوانی جمعیت را به عنوان بخش ویژه این جشنواره عنوان کرد و افزود: تولیداتی متناسب با نیاز روز جامعه برگرفته از آیات قرآنی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه چند سال اخیر در حوزه نشر کتاب کودک اقبال خوبی از سمت نویسندگان به مفاهیم قرآنی و معارف اهل بیت شده و کمک ما سبب می شود این مسیر قوی‌تر کار خود را ادامه دهد، گفت: در مشهد با حدود ۴ میلیون جمعیت و مهاجرین افغان و ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی فرصت و ظرفیت بسیار خوبی برای نشر معارف اهل بیت به شکل های مختلف است همچنان که کتابفروشی های اطراف حرم که وابسته به آستان قدس رضوی هستند، اعلام کردند سال گذشته بیش از ۳ میلیون نسخه کتاب توسط زائرین خریداری شده است.

حسین زاده افزود: این نشان می‌دهد که اولا محصولات خوبی تولید شده و دوم اینکه کتاب در حوزه سوغات زائر قرار گرفته است و از جمله کتاب های اقبال شده کتاب کودک در حوزه دینی بوده است.

وی با تأکید بر دسترسی راحت و خرید و خوانش با تاثیر پذیری در زندگی مردم، گفت: در این خصوص وزارت آموزش و پرورش همراهی ویژه داشته و یکی از اهداف جدی در ماجرای قصه نویسی، خانواده است که آن‌ها با کودکان مأنوس و طی یک فرآیند، قصه متولد شود و امیدواریم با این همت، خانواده محوری که یکی از مبانی اصلی نظام و سیستم حوزه دینی ایرانی ماست در این جشنواره لحاظ شود.

دومین جشنواره ملی قصه‌های قرآنی تبیین در موضوعات قصه‌های قرآنی و قصه هایی بر اساس مفاهیم معارفی برگرفته از قرآن و در دو قالب قصه گویی (ارسال فایل تصویری) و قصه نویسی (ارسال اثر به صورت pdf) برگزار می‌شود؛ مهلت ارسال آثار به جشنواره نیز 20 بهمن ماه 1402 در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.