رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: ۲ هزار و ۳۲۸ شهید هنرمند در کل کشور شناسایی شده است که در هشت گروه تخصصی از جمله فیلم، تئاتر،  موسیقی، و غیره دسته بندی شده‌اند.

۲ هزار شهید هنرمند در کشور شناسایی شده است

به گزارش قدس آنلاین جواد جمیری سه شنبه شب در نخستین یادواره ملی هنرمند شهید حجت‌اله یخچالی هنرمند شاخص سال ۱۴۰۲ سازمان بسیج هنرمندان کشور که در سالن اجتماعات دکتر زرین کوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد برگزار شد گفت: ۴۳ عنوان کتاب در حوزه زندگی نامه پژوهشی و رمان شهدای هنرمندان آماده شده و در کنگره سال آینده رونمایی می‌شوند.

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کاری خدایی است، گفت: تمدن نوین اسلامی نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و هنری است.

جمیری افزود: شهادت در مکتب اسلام و انقلاب و امام(ره) به خودسازی رسیدن است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بسیج هر ساله شهدای شاخص قشر هر حوزه تخصصی را معرفی می‌کند، اظهار داشت: سازمان بسیج هنرمندان با بررسی آثار و مستندات شهدای هنرمند سراسر کشور در یک کمیته تخصصی اقدام به معرفی شهید شاخص سال می‌کند.

جمیری افزود: تولیدات و آثار و کارکرد شهدای هنرمند و آنچه در حوزه فعالیت‌های هنری در زمان حیات انجام داده‌اندمشخص می‌شود و شهید شاخص هنری براساس آن اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه شهید یخچالی به عنوان شهید شاخص امسال کشور معرفی شده است، گفت: ویژگی‌های خاص در ابتکار و خلاقیت در حوزه تولیدات مانند ساخت انیمیشن، فیلم و مستند بسیار ارزشمند است.

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور اظهار داشت: تولیداتی که شهید یخچالی در دهه ۶۰ تولید کردند با حداقل امکانات هنوز هم قابل تامل است که شهید با همت والا و خلاقیت به عنوان هنرمند شاخص معرفی شدند.

وی بیان کرد: وقتی شهیدی به عنوان نمونه معرفی می‌شود باید قابلیت‌های فعالیت آن هم معرفی شود که این شهید تمامی شاخص های را که یک هنرمند در ان برهه داشته باشد را دارد.

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: شهید یخچالی هنرمندی باهوش خلاق و هنرمند که در تربیت خود کوشا بود و انسانی بود که تصویرگر انسان‌هایی بود که جان خود را در راه خدا فدا می‌کردند، او با حداقل امکانات آثار فاخری تولید کرد که در زمان خود بی نظیر بود.
شهدا الگوی جامعه هستند
فریدون کریمی‌والا مسوول بسیج هنرمندان لرستان در نخستین یادواره ملی هنرمند شهید حجت‌الله یخچالی گفت: شهدا در همه دوران الگوی جامعه هستتد که راه آنها باید ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شهید یخچالی امسال به عنوان شهید شاخص سال ۱۴۰۲ معرفی شده است،گفت: شهید یخچالی یکی از هنرمندان انقلاب بود که در دوران حیات خود کارهای بسیار زیبایی را در حوزه انیمیشن خلق کرد.
مسوول بسیج هنرمندان لرستان افزود: هر یک از آثار هنری شهید یخچالی زبانزد و بی‌نظیر و آقاری پرمحتوا است که قابلیت تامل دارد.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس، شهید یخچالی مانند سایر جوانان این سرزمین برای دفاع از ارزش‌ها و انقلاب به جبهه‌ها اعزام شد و در این مسیر دوربین عکاسی خود را به همراه داشت تا بتواند تصایر ناب و جلوه‌های ویژه از دلاوری رزمندگان را ثبت و ضبط نماید.

شهید «حجت‌الله یخچالی» در بهمن‌ماه ۱۳۳۶ در شهرستان بروجرد چشم به جهان گشود. به هنر علاقه خاصی پیدا کرد و به فیلم‌برداری هم علاقه داشت . آثاری که از این شهید به یادگار مانده است، فیلم تظاهرات سال ۵۷، فیلم تشییع جنازه شهید طاهری، فیلم سیگار، فیلم ۲۲ بهمن، فیلم محرم سال ۶۰، فیلم از طلوع تا غروب است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.