مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تولید حدود ۴۵۰ هزار تن گیاهان دارویی در سال جاری را پیش‌بینی کرد.

تولید ۴۵۰ هزارتن گیاهان دارویی در سالجاری

به گزارش قدس آنلاین، «حسین زینلی» با بیان اینکه میزان برداشت سالانه گیاهان دارویی از مزارع کشور را بیش از ۴۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۶۰ هزار هکتار انواع گیاهان دارویی در کشور کشت می‌شود.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: یکی از برنامه‌ های امسال این دفتر اجرای کشت ۵۰ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی دیم با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است و امیدواریم این هدف محقق شود و شاهد رشد کشت این محصولات در مزارع دیم باشیم.

اجرای برنامه کشت در ۸ هزار هکتار اراضی دیم

زینلی تصریح کرد: از برنامه ۵۰ هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم تاکنون ۸ هزار هکتار آن محقق شده است.

وی ادامه داد: در چارچوب این برنامه، کشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی، زیره سبز، سیاهدانه، برزک، بالنگو، موسیر و شیرین بیان در اراضی دیم را هدفگذاری کرده ایم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۸ هزار هکتار از اراضی دیم به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت.

وی از برنامه ریزی برای افزایش کشت گیاهان دارویی در سطح حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی آبی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: از این سطح تاکنون ۶ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی آبی زیر کشت رفته است.

تقویت مکانیزاسیون و فرآوری گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بر تقویت مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه گیاهان دارویی تاکید کردو اظهارداشت: یکی از برنامه‌های ما توسعه و تقویت مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش گیاهان دارویی به منظور افزایش فرآوری و ایجاد ارزش افزوده است.

وی ظرفیت اسمی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را بیش از ۶۷۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار تن از این ظرفیت غیر فعال است.

زینلی افزود: بکارگیری تکنولوژی‌های نوین برای تولید اسانس و عصاره گیاهان دارویی از اهداف ما است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که با سرمایه گذاری‌های بخش کشاورزی تاکنون دو پالایشگاه گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی راه اندازی شده است، اذعان داشت: سال گذشته با همکاری موسسه تحقیقات جنگل‌ها و آبخیزداری کشور و بخش خصوصی، دستگاه تولید اسانس نوع تام گل محمدی ساخته و خط تولید آن ایجاد شد.

وی تصریح کرد: با بکارگیری این دستگاه، میزان اسانس گیری نوع تام گل محمدی از یک کیلوگرم به ۳ کیلوگرم ارتقا یافته است.

زینلی گفت: خریداران دستگاه اسانس گیری نوع تام گل محمدی می‌توانند از تسهیلات مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی بهره‌مند شوند و ۸۰ درصد قیمت این دستگاه تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی بکارگیری ماشین‌آلات برداشت و فرآوری گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات برای ارتقای کیفیت و سلامت این محصولات برشمرد و اظهار داشت: ماشین آلات برداشت موسیر و کلاله جدا کن زعفران که مجهز به هوش مصنوعی است در ایران ساخته شده و در سامانه مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.