نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هر طلاق یک فاجعه است و سیر صعودی آن خطری برای کشور محسوب می‌شود.

امام جمعه اردبیل: سیر صعودی طلاق زنگ خطر بزرگی برای جامعه است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیدحسن عاملی روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی خانواده آرمانی در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی استان از هر ایده خوب و نتیجه‌بخش که برای کاهش طلاق موثر باشد استقبال می‌کنیم و امیدواریم روزی وجود شهر بدون طلاق را در استان جشن بگیریم.

امام جمعه اردبیل افزود: مطابق آموزه‌های دینی، وقتی طلاقی صورت می‌گیرد، عرش به لرزه در می‌آید و این تعبیر در اصل شدت تبعات طلاق را نشان می‌دهد و اگر این همایش‌های علمی به تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق منتهی شود، بسیار ارزشمند است.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: دغدغه بزرگ ما در شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل خانواده است و تصمیم گرفته شده زوج‌ها قبل از ازدواج از مشاوره‌های تخصصی تحکیم خانواده برخوردار شوند زیرا یک خانواده سالم و آرمانی به ریشه‌های فکری و عقیدتی مهمی نیاز دارد و در تبیین این امر مهم به دانشگاه‌ها نیاز داریم.

وی همچنین با اشاره به این که مرد آرمانی از نظر پیامبر خدا (ص) باید در مناظره و مواجهه با زن مغلوب شود یعنی با مهر و محبت تمکین کند ، ادامه داد: مرد و زن باید همنشینی مهربان برای یکدیگر و فرزندان باشند زیرا خانواده فاقد عاطفه، خوابگاهی بیش نیست.

وی تصریح کرد: در سیره و سنت نبوی آمده که همنشینی با مهر و محبت با زن و اعضای خانواده بهتر از سفر زیارتی و اعتکاف است و در مقابل آن، اگر زن و شوهر در مقابل فرزندان دعوا کنند، در هر گوشه اتاقی شیطانی کف می‌زند و خرسند می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل همچنین با اشاره به وجود ۷۰۰ نوع آداب برای زندگی افزود: ۵۰ مساله و قاعده را برای خانواده تدوین کرده‌ام که در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهم داد تا در حوزه اجرا روی آنها کار و برنامه‌ریزی شود.

آیت‌الله عاملی گفت: در سیره اولیا به تنظیم روابط اعضای خانواده تاکید زیادی شده و بزرگترین زینت یک خانواده را حلم ذکر کرده‌اند که در واقع شدت صبر است و برخی زنان با صبر و بردباری برای قوام خانواده، کارهایی کرده‌اند که دنیا مدیون آنهاست.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: خانواده آرمانی باید کانون عفت، پایه‌گذار نسل سالم و محل پمپاژ عواطف به جامعه باشد و جامعه فقیر از نظر عاطفی همواره دچار مشکلات است و کشورهای مبتلا به فقر عاطفی هزینه‌های سنگینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی متحمل می‌شوند.

پذیرش ۲۱۵ مقاله در همایش ملی خانواده آرمانی

حجت‌الاسلام عبدالله حسنی ، نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های استان اردبیل و رئیس علمی همایش ملی خانواده آرمانی نیز در این رویداد گفت: ۲۴۰ مقاله به دبیرخانه وارد شده بود که ۲۱۵ مورد پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: برغم فعالیت‌های علمی، موضوع خانواده همچنان مغفول مانده و این نخستین همایش، سرآغازی بر تمرکز و برنامه‌ریزی برای قوام خانواده است.

دبیر علمی این همایش هم مراد از خانواده آرمانی را خانواده سالم دانست و تعهد زن و شوهر به هم، مسئولیت‌پذیری در قبال یکدیگر، قدردانی از هم، قدرت تنظیم و کنترل هیجانات، خوش‌بینی اعضا، دلگرمی، حذف خشونت، چشم‌پوشی به کمبودها و رشد دینی و معنوی را از ویژگی‌های آن برشمرد.

محمد نریمانی افزود: روابط زن و شوهر و ارتباط آنها با فرزندان در تشکیل یک خانواده سالم یا آرمانی بسیار موثر است و امیدواریم برنامه‌ها و پژوهش‌های علمی و اجتماعی در راستای تحکیم بنیان خانواده و قوام آن موثر واقع شود.

زنگ خطر جشن طلاق

اسماعیل چمنی ، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی هم در این همایش گفت: در جوامع ما گفته می‌شود که عروس باید با لباس سفید به خانه بخت وارد و با رخت سفید یعنی کفن از آن خارج شود و این به منزله عمق تعهد زوجین و اولیای آنها به تحکیم بنیان خانواده تا آخرین لحظه زندگی مشترک است اما متاسفانه امروز جشن طلاق نیز برگزار می‌شود و این یک زنگ خطر است.

وی افزود: تربیت در خانواده باید بر مبنای آموزه‌های دینی باشد زیرا اعضای خانواده هر آنچه در جمع خود آموخته و یاد گرفته‌اند، همان را در جامعه بروز می‌دهند و ضعف تربیتی خانواده، آسیب‌های اجتماعی را به جامعه تحمیل می‌کند و باید در برابر هجوم فرهنگ غرب که منشاء آسیب است، ایستادگی کنیم.

در این همایش ملی از نقطه نظرات برخی میهمانان از طریق ارتباط مجازی استفاده شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.