وزیر امور خارجه گفت که سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده و هر جا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، ما آنجا حضور خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان: سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است

به گزارش قدس آنلاین، نشست مشترک هم اندیشی پژوهشگران شرکت کننده در همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای، سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، عصر سه‌شنبه 28 آذر ماه با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و برخی از مدیران ارشد این وزارتخانه در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر علمی این همایش در ابتدای این نشست گزارشی کوتاه از اهداف و برنامه‌های این‌ همایش و مباحث پژوهشی مطرح شده توسط پژوهشگران شرکت کننده در نشست‌های آن ارائه کرد. سپس تعدادی از اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران شرکت کننده به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

در ادامه این نشست مشترک، امیرعبداللهیان طی سخنانی ضمن تشکر از برگزاری این همایش و پرداختن به سیاست همسایگی و آسیایی، گفت: پژوهش‌های این نشست و آرای ارائه شده توسط صاحبنظران شرکت کننده می‌تواند به دولت جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف نظام کمک‌ کند.وی با تحسین ابتکار این‌ نشست، به بحث جانمایی کشور در نظام در حال گذار بین‌المللی اشاره کرد و ابعاد سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران در دولت کنونی را با نگاه به تحولات نوین جهان و نیز تنوع و تکثر کنشگران دولتی و غیردولتی و پیچیده تر شدن کنش‌ها تبیین کرد.

وزیر امور خارجه اتخاذ سیاست خارجی متوازن، آسیایی و همسایه محور را در محیط کنش‌های ناپایدار و پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، در راستای تامین ‌ منافع حداکثری جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: دولت در سیاست خارجی همسایه محور از پیشران‌های مختلفی نظیر قدرت گفتمانی نظام و نیز توانایی کشور در حوزه علم و فناوری، قدرت نرم و توان و قدرت بازدارنده دفاعی بهره می‌برد.

وزیر امور خارجه گفت: از اولویت‌های سیاست خارجی همسایه محور، تقویت پیوندهای اقتصادی، انرژی و خطوط انتقال آن، ترانزیت و تجارت، امنیت و نیز محیط زیست به شمار می‌رود.وی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است، افزود: هر جا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، ما آنجا حضور خواهیم داشت.در این نشست ده‌ها نفر از اساتید مختلف دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی از تهران و دیگر استان‌ها و شهرهای کشور حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.