۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 948093

یک متخصص طب ایرانی گفت: مصرف انواع خوراکی‌ها در این شب ممکن است با یکدیگر در تناقض باشند و مصرف هم‌زمانشان ـ چه از نظر طب مدرن و چه از نظر طب ایرانی ـ توصیه نمی‌شود.

توصیه‌های مهم طب سنتی برای شب یلدا

 مرتضی مجاهدی متخصص طب ایرانی گفت: بر اساس فرهنگ ایرانیان، مهم‌ترین محور شب یلدا پاسداشت چرخش طبیعت، دورهمی و صله رحم و همچنین تکریم بزرگترهاست و در فرهنگ اسلامی هم بر این مسائل تاکید بسیار شده است.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که این مسائل به حاشیه تبدیل شده و بیشتر به مصرف انواع خوراکی‌ها در این شب تاکید می‌شود که ممکن است از نظر سلامتی با یکدیگر در تناقض باشند و مصرف هم‌زمانشان از چه از نظر طب مدرن و چه از نظر طب ایرانی توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: اینکه در شب یلدا غذاهای سنگین استفاده شود و بعد از آن انواع آجیل و میوه‌هایی که مربوط به این فصل نیستند به ویژه هندوانه را با حجم زیاد مصرف کنیم، اصلا اقدام درستی نیست و باید توسط مردم اصلاح شود چراکه درهم خوری به ویژه با حجم زیاد بسیار برای سلامت مضر است و توصیه می‌شود درهم خوری در دورهمی‌ها کاهش یابد.

این متخصص طب ایرانی افزود: برای زیباتر شدن دورهمی‌های شب یلدا می‌توان از تنقلات استفاده کرد، اما لازم است این تنقلات متناسب با طبع فصل که سرد است باشد، برای مثال می‌توان از کشمش، نخودچی و مغزجات به مقدار کم استفاده شود، از بین میوه‌ها نیز می‌توان سیب، انار و مرکبات شیرین را به مقدار مختصر مصرف کرد و باید از مصرف این خوراکی‌ها به مقدار زیاد خودداری شود.

این پزشک متخصص ضمن اشاره به اینکه مصرف هندوانه در شب یلدا توصیه نمی‌شود چرا که با تنقلات دیگر و طبع فصل همسو نیست، بیان کرد: از آنجایی که در دورهمی‌های شب یلدا پس از شام مقداری میوه و آجیل هم سرو می‌شود بهتر است افراد در این شب حجم غذای کمتری مصرف کنند تا فشار کمتری به معده آن‌ها وارد شود.

وی ضمن تاکید بر عدم نوشیدن آب سرد و مایعات توضیح داد: مصرف مایعات بسیار در کنار مصرف انواع خوراکی‌ها در مهمانی‌های شب یلدا می‌تواند فشار زیادی بر معده وارد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.