معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: محققان باید به سمت انجام تحقیقات مساله محور حرکت کنند.

محققان باید به سمت انجام تحقیقات مساله محور حرکت کنند

به گزارش قدس خراسان به نقل از وبدا، یونس پناهی ظهر پنجشنبه در آیین اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: بحث مرجعیت علمی و ورود به حوزه سرآمدان عرصه پژوهش فناوری همواره مورد توجه است، باید موضوعات و محورها را به سمت حل مسائل و مشکلات کشور ببریم و در این خصوص باید اشاره کنیم که بخشی از مسوولیت ها با ما و بخشی دیگر با محققان، پژهشگران و فناوران است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: بحث ترجمان دانش به‌طور جد دنبال می‌شود و در کنار آن، بر مرجعیت علمی هم تأکید داریم و از دانشگاه‌ها می‌خواهیم که خودشان را در راستای اجرای هرچه بهتر این برنامه‌ها آماده کنند.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم که اگر کوهورت، ریجستری، دیتاها و غیره مشکل مردم را کم نکند تلاش صورت گرفته فایده‌ای ندارد و نه تنها شامل امتیاز مثبت قرار نمی‌گیرند، بلکه امتیاز منفی هم به آن ها تعلق می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما در ارزشیابی‌هایمان بر اثرگذاری تحقیقات، تولید محصولات کاربردی و اثربخش و تحقق نیاز مردم تأکید داریم، ما به‌طور مثال در موضوع سرطان بر افزایش اثربخشی‌ها در حوزه درمان و کاهش آمار مرگ و میر در این حوزه با انجام پژوهش‌های اصولی و کاربردی در حوزه‌های دارویی و درمانی آن تأکید داریم و اگر این مهم رخ نداد، آن تحقیق مفید فایده نبوده و اثرپذیری لازم را نداشته است.

پناهی اضافه کرد: ما همچنین بر حضور پررنگ دانشجویان آینده‌ساز جامعه در حوزه پژوهش معتقدیم و وظیفه اصلی محققان دیده‌بانی و آینده پژوهشی بوده و ما اگر آینده‌نگاری بهتری در بحث کووید داشتیم، می‌توانستیم از جایگاه بهتری در بحث مدیریت کرونا و مبارزه با این ویروس منحوس برخوردار باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما در حوزه سلامت بر شتاب در تولید علم و دانش در حوزه‌های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان تأکید داریم. ما در بحث واکسن کرونا تولید ۶ نوع واکسن را داشتیم که در نوع خود بی‌نظیر است، اما در حوزه فناوری با جایگاه حقیقی‌مان فاصله زیادی داریم و باید با تلاش نخبگان، محققان، پژوهشگران و فناوران این فاصله کم شده و به صفر برسد تا به جایگاه حقیقی‌مان دست یابیم.

وی ادامه داد: ما در تولید علم با چاپ مقاله و در فنآوری با پتنت احساس آرامش می‌کنیم، در حالی که صحبت از دانشگاه نسل ۴ می‌کنیم و دانشگاهی که کار مؤثری برای مردم نکند دانشگاه فناور نیست.

پناهی با ذکر این نکته که ما نزدیک ۳۰۰ دانشمند یک درصدی در حوزه سلامت داریم، تاکید کرد: با توجه به داشتن این تعداد نخبه یک درصدی باید متناسب با ظرفیتی که داریم خروجی خوبی هم داشته باشیم، نه آنکه مشکلات جوانی جمعیت، سرطان، قلب، دارو، تجهیزات و غیره باشد، ما باید دانشمند در راستای تامین نیازهای جامعه تربیت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: محققان باید به سمت انجام تحقیقات مساله محور حرکت کنند تا که هم بار بیماری کنترل شده، هم اینکه رشد مطلوب باشد و محصول مورد نیاز در داخل کشور تولید شود.

وی افزود: ما باید در عمل عدالت را رعایت کنیم و در عمل نشان دهیم که چه کار کردیم، وزارتخانه در ۲ سال اخیر حمایت خوبی از تمامی دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش داشته و هر دانشگاه متناسب با عملکردش مورد حمایت قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.