زعفران علاوه‌بر اینکه یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی و چاشنی‌های غذای ایرانی است فایده حیرت آوری برای سلامتی دارد.

خواص زعفران: چند فایده حیرت آور زعفران برای سلامتی

به گزارش قدس خراسان، تصور کنید که به میهمانی رفته‌اید و در آن‌جا میزبان در سفره نهار سینی برنج را جلوی شما گذاشته که قسمتی از آن برنج‌های سفید به رنگ زرد زعفران هستند یا در زمان دسر یا نذری شما شله‌زرد را روی سفره می‌بینید. رنگ زرد زعفران علاوه‌بر دادن جلوه دیگری به سفره‌های ایرانی طعم خیلی خوشمزه‌ای هم دارد و یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی و چاشنی‌های غذای ایرانی است.

اما این ماده غذایی فقط به‌خاطر طعم و رنگ زیبایی که دارد در بین ایرانیان معروف نیست. زعفران خواص و مزایای مختلفی برای بدن ما دارد که باعث می‌شود یک گیاه بسیار مفید و سالم برای مصرف روزانه ما باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد خواص زعفران صحبت کنیم. اما پیش از هر چیزی بیایید در مورد این صحبت کنیم که اصلاً زعفران چیست و منشأ گیاه زعفران کجا بوده‌است.

زعفران چه گیاهی است؟

زعفران از کلاله‌های گل زعفران برداشت می‌شود. کلاله‌های گل زعفران رنگشان قرمز است و زمانی که این کلاله‌ها برداشته و خشک می‌شوند رنگ زردرنگی پیدا می‌کنند که از آن‌ها برای طعم دادن و رنگ دادن به غذا و کالاهای دیگر استفاده می‌کنند. منشأ این غذا یونان بوده‌است اما اکنون بیشتر در ایران این گل رشد می‌کند. البته می‌توان آن را در کشورهایی مثل اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و در بخش‌هایی از هند هم پیدا کرد. چاشنی زعفران یکی از گران‌ترین چاشنی‌ها در جهان است.

زعفران؛ گیاهی گران قیمت اما پربار

در دنیا ۱ پوند زعفران می‌تواند قیمتی بین ۵۰۰ تا ۵ هزار دلار داشته باشد که گران‌قیمت بودن آن به‌خاطر این است که شیوهٔ برداشت آن بسیار کار سختی است و هزینه زیادی دارد. زعفران بوی قوی دارد و طعمش تلخ است. ما در ایران بیشتر از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم، اما در یونان علاوه‌بر غذا از ویژگی‌های درمانی آن استفاده می‌شد که ما در ادامه در مورد خواص زعفران و مزایای خوردن آن برای بدن و سلامتمان صحبت خواهیم کرد.

1. خواص زعفران برای کاهش ریسک بیماری‌های مختلف: سرشار از آنتی‌اکسیدان

یکی از انواع خاصیت زعفران که خیلی برای بدن مهم است این است که زعفران گیاهی پر از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیب‌های شیمیایی و گیاهی هستند که در بدن ما می‌توانند اثرات موادی مثل رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو را خنثی کنند.

رادیکال‌های آزاد موادی هستند که روزانه در بدن ما در واکنش به عوامل محیطی مثل آلودگی هوا یا مواد موجود در غذاهای فرآوری شده آزاد می‌شوند. مقدار زیاد رادیکال‌های آزاد در بدن ما می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد و باعث افزایش ریسک بیماری‌هایی مثل سرطان و بیماری‌های مختلف دیگر شود. برای همین، آنتی‌اکسیدان‌های زعفران برای سالم نگه‌داشتن بدن ما بسیار مهم هستند.

2. خواص ضد افسردگی زعفران: آنتی‌اکسیدان‌های کروسین و کروستین

در زعفران آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مثل کروسین، کروستین، سافرانال و کامپفرول وجود دارند. کروستین و کروسین آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی هستند که به زعفران رنگ قرمز آن را می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان‌ها دارای خواص ضد افسردگی هستند و می‌توانند از سلول‌های مغز در برابر آسیب محافظت کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند به بهبود التهاب در بدن کمک کنند. علاوه‌براین، این آنتی‌اکسیدان‌ها هم برای کسانی که علاقه به وزن کم کردن دارند می‌توانند اشتهای آن‌ها را کاهش دهند.

خواص زعفران برای حافظه: آنتی اکسیدان های سافرانال و کامپفرول

در زعفران ۲ آنتی‌اکسیدان دیگر به نام سافرانال و کامپفرول هم وجود دارد. آنتی‌اکسیدان سافرانال باعث می‌شود که زعفران طعم منحصربه‌فرد به فرد خودش را داشته باشد و همچنین، برای بهبود و تقویت روحیه، حافظه، قابلیت‌های یادگیری و حفاظت سلول‌های مغزی ما در برابر استرس اکسیداتیو بسیار مهم است. آنتی‌اکسیدان دیگر زعفران کامپفرول است که در بیشتر در گلبرگ‌های گل زعفران پیدا می‌شود و دارای خواص ضد التهابی، ضد افسردگی و ضد سرطان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.