فوتبال ایران در حال حاضر شرایط خاصی را تجربه می‌کند. حواشی و جنجال‌های مربوط به تیم‌های باشگاهی و البته مسائل مالی، در پیچیده‌تر شدن وضعیت این رشته ورزشی در کشورمان مؤثر هستند.

کلید حل مشکلات فوتبال، حق پخش تلویزیونی است

به گزارش قدس آنلاین، فوتبال ایران در حال حاضر شرایط خاصی را تجربه می‌کند. حواشی و جنجال‌های مربوط به تیم‌های باشگاهی و البته مسائل مالی، در پیچیده‌تر شدن وضعیت این رشته ورزشی در کشورمان مؤثر هستند. حالا ما تصمیم گرفتیم برای صحبت درباره مسائل مختلف فوتبال با احسان اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال و رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

 

چرا این روزها فوتبال کشورمان بیش از اندازه درگیر حاشیه‌ها و شلوغی‌ها است؟

قطعاً فوتبال در همه جای دنیا به خاطر ویژگی‌ها و حساسیت خاصی که اطراف آن وجود دارد، همواره این گونه مسائل را نیز همراه خود دارد و البته گستره زیاد مخاطبان و هیجان‌های آن‌ها هم بر بیشتر شدن صحبت‌ها و حواشی مختلف تأثیرگذار است. با این حال می‌توان قبول کرد فوتبال ما درگیر حواشی بیش از حد است که این موضوع دلایل مربوط به خود را دارد.

به نظر شما دلایل وجود این مسئله چیست؟

یکی از این دلیل‌ها، بحث‌ها و حاشیه‌های مربوط به مسائل داوری در لیگ ماست که به وجود آمدن اشتباهات زیاد در این مورد، آن هم به شکل متوالی، سبب ناراحتی‌ها و درگیری‌های بسیاری شده و بدون شک نبود سامانه کمک داور ویدئویی (وی ای آر) نیز به شدت این موضوع افزوده است. دلیل دیگر حواشی امروز فوتبال ایران، نا آرامی نیمکت و کادر فنی تیم ها و اعتراضات و شلوغ کاری بسیار زیاد خود اهالی مستطیل سبز است که وضعیت اتفاقات را به این حد رسانده است.

شما به تأثیر نبود وی ای آر اشاره کردید. ماجرای ورود این سامانه به ایران به کجا رسید؟

این موضوع یکی از مهم‎ترین و راهبردی‌‎ترین مسائل فدراسیون فوتبال است و تمام ارکان و اجزای این نهاد در تلاشند تا مشکلات مرتبط به این مسئله حل شود و همین‌طور مقدمات حضور سامانه کمک داور ویدئویی در کشورمان فراهم شود. البته تحریم‌ها و درگیری‌های این موضوع هم مورد جدی است و یکی از موانعی است که سبب می‌شود ما نتوانیم با هر کدام از 6 شرکت مورد تأیید فیفا در حوزه وی ای آر به توافق برسیم، اما با وجود این، فدراسیون تمام توان خود را برای ورود این سامانه به کشور به کار خواهد گرفت.

می‌توانید تاریخ مشخصی را برای حضور وی ای آر در ایران تعیین و اعلام کنید؟

 خیر. با توجه به ابعاد مسئله، نمی‌توان تاریخ و زمان خاصی تعیین کرد و باید دید روند کارها به چه صورتی پیش خواهد رفت.

در بحث کنترل نیمکت تیم‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

فدراسیون فوتبال برای این مسئله در حال برنامه ریزی و وضع قوانین سختگیرانه‌تری است. قطع به یقین وجود قانون‌های پیشگیرانه و بازدارنده سبب می‌شود حواشی و به هم ریختگی‌ها کاهش یابد و همچنین دست ارکان قضایی فدراسیون و کمیته های این حوزه در صدور احکام و تعیین جرایم باز باشد. با همه این تدابیر، امیدواریم فصل آینده شاهد این شلوغی‌ها و درگیری‌‎های ناراحت‌کننده نباشیم.

فدراسیون فوتبال چه اقداماتی برای همکاری با کشورهای مختلف در حوزه‌های گوناگون کرده است؟

فدراسیون در حال حاضر همکاری و توافق های بسیاری را با فدراسیون‌های کشورهای مختلف در دستور کار دارد که آموزش و دانش افزایی مربیان کشورمان، حوزه‌های مدیریتی و آموزش‌های مربوط به داوری در سطح بین‌المللی از جمله موارد آن است.

به نظر شما چرا امروزه فوتبال ما علاوه بر مشکلات دیگر، درگیر بحران مالی نیز هست؟

می‌توان گفت یکی از دلایل حق پخش تلویزیونی است که نه باشگاه ها و نه حتی فدراسیون از آن بهره‌مند نیستند. یکی دیگر از موضوعات، منابع درآمدی فوتبال ما در فیفا و ای‌اف‌سی است که به واسطه تحریم‌ها مسدود هستند و فدراسیون به آن‌ها دسترسی ندارد. یکی از مسائل مهم دیگر نیز اسپانسرها و بنگاه های اقتصادی هستند که به دلیل اوضاع اقتصادی موجود، حاضر به فعالیت در عرصه فوتبال نیستند.

مهم‌ترین مورد کمک‌کننده به فوتبال ما چیست؟

شاه کلید حل مشکلات فوتبال ایران، وجود حق پخش تلویزیونی است. بدون شک اگر این موضوع حل شود، بسیاری از گره‌های ما نیز باز می‌شود. من امیدوارم با انجام کارها و صحبت‌های  کارشناسی شده و به دور از جدل و دعوا بتوانیم با صدا و سیما گفت‌وگو کنیم و این سازمان نیز برخلاف گذشته، همکاری لازم را داشته باشد.

راه حل‌های دیگری هم دارید؟

فدراسیون سعی کرده در حوزه‌های بیمه‌گری و همین‌طور قانونمند کردن حضور کارگزاران یا همان ایجنت‌ها اقداماتی داشته باشد و بتواند منابع درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کند که امیدوار هستیم این کارها کمک‌کننده باشند.

کمتر از یک ماه دیگر تا جام ملت‌های آسیا باقی مانده است. آیا شما امیدوار به کسب نتیجه تیم ملی فوتبالمان هستید؟

خوشبختانه فضای حاکم بر تیم ملی و کادر فنی مثبت است و همگی انگیزه کافی برای حضور پرقدرت در این مسابقات را دارند. ما امیدوار هستیم این تیم با همه مسائل و البته کمبودها و مشکلات، نمایش درخشانی در مسابقات قهرمانی آسیا داشته باشد و مردم نیز از کار آن‌ها راضی باشند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.