مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، از اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی در راستای کیفیت بخشی آموزشی و همچنین آمایش سرزمینی و حذف برخی از مؤسسات به‌علت کاهش دانشجو خبر داد.

مؤسسات غیرانتفاعی تقاضای انحلال می‌دهند/ دانشگاه هایی با کمتر از ۵۰ دانشجو

سید رسول عمادی گفت: این طرح در کمیسیون تخصصی به صورت همه جانبه بررسی شد و پایش عملکرد و ساماندهی موسسات غیردولتی انتفاعی شروع شد.

وی، هدف اصلی از اجرای این طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی  را با هدف ارتقاء کیفی، پاسخگوئی به نیاز جامعه و کاهش هزینه‌ها به علت تعداد کم دانشجو و حمایت از دانشگاه‌های غیردولتی انتفاعی درتوجه ویژه به آموزش‌های مهارتی و ایجاد تناسب میان تحصیل و نیازهای جامعه و تطبیق دروس با نیازهای شغلی با هدف ارتقاء سطح اشتغال پذیری اعلام کرد.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم تصریح کرد: در این طرح به‌دنبال این موضوع هستیم که این مؤسسات را ساماندهی کنیم، و در همین راستا "طرح استانی مؤسسات" آموزش عالی " را در دست اقدام داریم که براساس آن بتوانیم مؤسسات را در هر استان، تحت یک مدیریت واحد ساماندهی کنیم که از طریق آن مدیریت واحد بتوانند رشته و استاد جذب کنند.

عمادی، ادامه داد: در دهه گذشته و در یک شرایطی ضرورت داشت مؤسسات غیردولتی بسیار زیادی ایجاد شده و آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف بر عهده گیرند، اما با توجه به شرایطی که ایجاد شد، درحال حاضر بسیاری از مؤسسات غیردولتی غیرانتفاعی به‌علت کمبود دانشجو دچار مشکلات شدند و در حال حاضر برخی از آن‌ها به‌علت کاهش دانشجو، نمی‌توانند هزینه‌های مجموعه غیردولتی را حتی تامین کنند.

وی به فعالیت ۲۸۲ دانشگاه و موسسه غیردولتی غیرانتفاعی در کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود ۲۰ دانشگاه و بقیه موسسه‌های آموزشی غیردولتی انتفاعی است.

وی با تاکید براینکه رویکرد اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حمایتی از دانشگاه ها و موسسه‌های آموزشی غیردولتی است، تصریح کرد: سعی داریم از مراکز آموزشی غیردولتی برتر حمایت همه جانبه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم افزود:  در ۳۸ سالی که از ایجاد مؤسسات غیرانتفاعی در کشور می‌گذرد، با توجه به اجرا نشدن طرح آمایش آموزشی، تعداد زیادی از مؤسسات در برخی از استان‌ها متمرکز شده بودند که خود به خود به دلیل کاهش دانشجو، تقاضای انحلال خود را ارائه داده‌اند.

عمادی ادامه داد: ما تحت هیچ شرایطی به‌دنبال تعطیلی مؤسساتی که به صورت قانونی فعالیت کرده و خوب کار می‌کنند نیستیم و تحت هیچ شرایطی آن مؤسسات را محدود نمی‌کنیم، بلکه از آن ها حمایت نیز می‌کنیم.

وی افزود: نکته مهم این است که برخی از مؤسسات به‌علت کاهش دانشجو نمی‌توانند خود را اداره کنند خیلی از این مؤسسات به‌صورت خودجوش تقاضای انحلال می‌دهند. برخی از این مؤسسات کاهش بسیار زیاد دانشجو داشته‌اند، تعدادی از موسسات هستند که زیر ۵۰ و ۱۰۰ دانشجو دارند و نمی‌تواند خود را اداره کند بنابراین به ما مراجعه می‌کنند و ما مدیریت می‌کنیم. تعداد محدودی از مؤسسات هستند که به هر دلیلی دچار مشکلاتی شدند، آن‌ها را هم مدیریت می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.