نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آینده تایوان، اعلام کردند: بدون هیچ تردیدی از بروز جنگ در منطقه جلوگیری خواهند کرد.

نامزدهای معاونت ریاست جمهوری تایوان: اجازه بروز جنگ با چین را نمی دهیم

به گزارش قدس آنلاین، دیپلمات ارشد سابق تایوان در آمریکا که اکنون پیشتاز رقابت بر سر جایگاه معاون رئیس‌جمهوری بعدی این کشور است روز جمعه (۲۲ دسامبر، ۱ دی) گفت: حزب حاکم تایوان اجازه نخواهد داد که جنگ با چین آغاز شود، اما این چین است که به تنش‌ها دامن می‌زند.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تایوان ۱۳ ژانویه سالاینده میلادی برگزار خواهد شد و شالوده روابط تایوان با پکن را مشخص خواهد کرد، این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که چین فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف جزیره برای ادعای حق حاکمیت خود افزایش می‌دهد.

چین از لای چینگ ته، معاون رئیس جمهور فعلی و نامزد ریاست جمهوری حزب حاکم دموکرات ترقی خواه تایوان (DPP) و پیشتاز در نظرسنجی ها را به عنوان یک جدایی طلب خطرناک انتقاد کرده و رأی به او را به عنوان انتخابی بین جنگ و صلح، به تصویر کشیده است.

در یک سخنرانی زنده تلویزیونی قبل از انتخابات توسط سه نامزد معاون ریاست جمهوری، هسیائو بیخیم، سفیر برجسته سابق تایوان در آمریکا، گفت: مخالفان وی پیوسته حزب دموکراتیک خلق را مسئول تنش‌ها در تنگه تایوان می‌دانند اما تمام جهان می‌دانند که دلیل واقعی این است که چین در سال‌های اخیر در حال گسترش به سمت بیرون از مرزهای خود در یک موضع استبدادی بوده است و تلاش می‌کند نظم بین‌المللی موجود و وضعیت موجود را تغییر دهد.

هیسائو گفت: ما در حال تقویت دفاعی خود برای جلوگیری از جنگ هستیم. من می خواهم به هموطنانم اعلام کنم که لای چینگ ته و هسیائو بیخیم از وضعیت موجود صلح در تنگه تایوان دفاع می کنند؛ ما اجازه نخواهیم داد در تنگه تایوان جنگ رخ دهد.

جاو شاو کنگ، نامزد معاونت ریاست جمهوری که در کنار او روی صحنه ایستاده بود، گفت: حزب او به هیچ وجه طرفدار چین نیست.

جاو که حزبش به طور سنتی طرفدار روابط نزدیک با چین بوده است، گفت: حزب دموکراتیک خلق چین مساله اصلی این سرزمین را درک نمی کند.

جاو گفت: تایوان و چین باید با هم گفتگو کنند و از دولت حاکم به خاطر انجام ندادن این کار انتقاد کرد و متعهد شد که در صورت انتخاب گفت وگو با چین را دوباره آغاز و در عین حال از دفاع تایوان نیز اطمینان حاصل کند.

رئیس جمهور تسای اینگ ون و دولت او، از جمله لای و هسیائو در مسیر مبارزات انتخاباتی، بارها پیشنهاد مذاکره با چین را داده اند، اما این پیشنهاد رد شده است.

چین لای و هسیائو را به عنوان جدایی‌طلبان خطرناک محکوم و انتخابات تایوان را «مسئله داخلی چین» توصیف کرده است.

هر دو حزب می گویند که فقط مردم تایوان می توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

سینتیا وو، نامزد معاون ریاست‌جمهوری حزب کوچک مردم تایوان که در نظرسنجی‌ها عقب است، در سخنرانی خود به چین اشاره چندانی نکرد و در عوض بر مسائل داخلی مانند نیاز به ایجاد یک صندوق ثروت مستقل تمرکز کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.