شهردار باقرشهر با تأکید بر اینکه آلودگی روز به روز در باقرشهر در حال افزایش است، گفت: بخش زیادی از عوارض آلایندگی پالایشگاه نفت تهران که حق باقرشهر است به تهران اختصاص یافته و تنها ۱۲ درصد از این عوارض به شهرستان ری و بخشی از آن به باقرشهر می‌رسد.

افزایش روزافزودن آلودگی در باقرشهر/ اختصاص ناعادلانه عوارض آلایندگی پالایشگاه نفت

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی همتی  با اشاره به انباشت آلایندگی‌ها و تعدد روزهای آلوده و هوای بسیار ناسالم در باقرشهر اظهار داشت: در باقرشهر به علت نوع خاک، شرایط اقلیمی و آب و هوایی تنها گیاهان مقاوم نسبت به املاح و سختی آب امکان کشت و رشد دارند و در درختکاری‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و تنوع گونه گیاهی نداریم اما همچنان سرانه فضای سبز باقرشهر ۱۳ مترمربع است که برای این شهر قابل‌قبول است.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت کشور در باقرشهر مستقر است افزود: این پالایشگاه بخش زیادی از فرآورده‌های نفتی کشور را تأمین می‌کند و نیز با توجه به تنوع و تعدد اتفاقات مخرب حوزه زیست‌محیطی صنایع و شهرک انرژی، کنترل آلودگی در باقرشهر نیاز به اقدامات گسترده‌ای دارد.

شهردار باقرشهر در ادامه گفت: نیروگاه ری نیز آلودگی صوتی قابل‌توجهی برای باقرشهر به همراه دارد و در هنگام شب، این صدا برای ساکنان اطراف آزاردهنده است و در واقع در باقرشهر علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی صوتی و حتی آلودگی آب و خاک نیز وجود دارد.

همتی تصریح کرد: اگر تصمیمی برای کاهش آلایندگی در باقرشهر اتخاذ شود باید در خصوص منبع و منشأ آلودگی تحقیق و تفحص شود زیرا که در حال حاضر نیز پالایشگاه نفت تهران در جهت افزایش کیفیت طرح‌های توسعه‌ای در برنامه دارد.

وی در ادامه گفت: آلایندگی روز به روز در باقرشهر در حال افزایش است و آثار مخرب زیست‌محیطی با توسعه فضای سبز نیز قابل جبران نیست و باید در کاهش تولید آلودگی با استفاده از فناوری‌های نوین اقدام شود.

شهردار باقرشهر با اشاره به عوارض آلایندگی پالایشگاه نفت تهران ابراز داشت: عوارض آلایندگی پالایشگاه نفت تهران که حق شهروندان باقرشهری است ضایع شده، زیرا که توزیع آن بر اساس جمعیت است و بخش زیادی از این عوارض آلایندگی به بهانه مجاورت به شهر تهران اختصاص یافته و تنها ۱۲ درصد از عوارض آلایندگی به شهرستان ری و بخشی از این میزان به باقرشهر اختصاص می‌یابد.

همتی در پایان با تأکید بر اختصاص ناعادلانه عوارض آلایندگی پالایشگاه نفت خاطرنشان کرد: عوارض آلایندگی پالایشگاه نفت تهران به سایر شهرها نیز اختصاص می‌یابد و این در حالی است که بیشترین آثار آلایندگی به واسطه مجاورت و نفوذپذیری را در باقرشهر شاهدیم که این میزان از آلودگی با سایر شهرهای همجوار نیز قابل مقایسه نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.