رسانه‌های دولتی چین امروز دوشنبه فیلیپین را به نقض مکرر قلمروی چین در دریای جنوبی، نشر اطلاعات نادرست و تبانی با نیروهای برون‌مرزی برای ایجاد مشکل متهم کردند.

هشدار رسانه‌های چینی در مورد اقدامات «بسیار خطرناک» فیلیپین در دریای جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، «پیپل دیلیز» روزنامه حزب کمونیست چین در گزارشی نوشت: فیلیپین برای تحریک مداوم چین به حمایت آمریکا تکیه کرده است و با رفتار «بسیار خطرناک» خود به صلح و ثبات منطقه آسیب جدی وارد می‌کند.

وزارت امورخارجه فیلیپین و یک کارگروه ملی که مسئله دریای چین جنوبی را در دست دارد امروز درباره این گزارش اظهار نظر نکردند.

در ماه‌های اخیر، تنش‌ها میان پکن و مانیل بیشتر شده است، زیرا هر دو طرف اتهاماتی را درباره درگیری‌ها در دریای جنوبی چین به یکدیگر وارد می‌کنند.

چین می‌گوید بیش از ۹۰ درصد دریا را تحت حاکمیت خود دارد. یک دادگاه بین المللی در سال ۲۰۱۶ این حاکمیت چین را بی اعتبار شمرد، اما پکن این حکم را به رسمیت نمی شناسد. چین در سال‌های اخیر جزایری را در آب‌های مورد مناقشه ساخته و بر روی بعضی از آن‌ها فرودگاه ایجاد کرده است. تایوان، مالزی، ویتنام و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش هایی از این دریا را دارند.

هفته گذشته، وانگ یی وزیر امورخارجه چین هشداری مستقیم و غیرمعمول داد و گفت هرگونه سوء برداشت در مناقشه با فیلیپین پاسخ قاطعانه چین را به همراه خواهد داشت و گفتگو برای رسیدگی به «مشکلات جدی» را خواستار شد.

روابط دوجانبه چین و فیلیپین درحالی تیره و تار می‌شود که مانیل در تلاش است روابط نظامی خود را با ژاپن و آمریکا تقویت کند. این دو کشور قدرت استعماری سابق و متحد دفاعی هفت دهه فیلیپین بوده‌اند.

ماه جاری میلادی(آذر-دی)، چین خشم خود را نسبت به آمریکا به دلیل فرستادن یک ناو نیروی دریایی به آب‌های نزدیک منطقه مورد مناقشه این دو کشور ابراز کرد. چین و فیلیپین در این منطقه چندین درگیری دریایی داشته‌اند.

روزنامه پیپلز دیلی گفت که واشنگتن چندین بار از پیمان‌نامه دفاعی خود با مانیل برای «تهدید» چین استفاده کرده است و آشکارا از نقض حاکمیت چین توسط فیلیپین حمایت و «اضطراب امنیتی» ایجاد می‌کند. این گزارش می‌گوید این اقدامات «بسیار غیرمسئولانه و خطرناک» هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.