سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به گمانه‌زنی‌های روزهای اخیر در مرود امکان و احتمال مبادله حمید نوری با برخی مجرمان و جاسوسان دو تابعیتی، گفت: ما از همه ابزارها و روش‌های در دسترس برای آزادی و بازگشت این تبعه ایرانی استفاده می‌کنیم.

همه ابزارها برای آزادی و بازگشت حمید نوری بکار گرفته می‌شود/ ایران تأمین کننده امنیت دریانوردی در منطقه است

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود با اشاره به فرا رسیدن میلاد حصرت مسیح(ع) و تبریک این عید به مسیحیان جهان، اظهار داشت: جای تأسف است صهیونیست‌ها حتی در شب میلاد حضرت عیسی مسیح نیز دست از جنایات خود برنداشتند و به کشتار مردم بی دفاع فلسطین ادامه دادند و در شب میلاد حضرت مسیح شاهد انتشار تصاویری غمناک و دردناک از کشتار وحشتناک فلسطینی‌ها در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح میزان تأثیر نتایج آخرین رایزنی‌های بین‌المللی برای توقف جنگ و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نواز غزه با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت پس از بارها تلاش‌های ناموفق و وتوی آمریکا، این قطعنامه را بی خاصیت و بی محتوا خواند و گفت: متأسفانه قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به تصویب رسید نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از رژیم غاصب را یک بار دیگر به منصه ظهور رساند. با مخالفت دولت آمریکا هیچ بندی در مفاد قطعنامه دایر بر تلاش فوری برای توقف حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی درج نشد.

وی با یادآوری اینکه دولت آمریکا حتی به قطعنامه‌ای که بر ارسال کمک های انساندوستانه تاکید داشت هم رای ممتنع داد و نشان داد یک طرف جنگ و شریک رژیم صهیونیستی است، تأکید کرد: متاسفانه امکان ارسال کمک های انساندوستانه در سایه بمباران و حملات موشکی سنگین اسرائیل به مردم غزه وجود ندارد و محور مقاومت، ما، کشورهای جهان و دبیرکل سازمان ملل هم این رامورد اشاره قرار داده‌اند و عملا این قطعنامه بی محتوا و عاری از هدفی است که برای آن پیشنهاد و مصوب شد.

کنعانی با اشاره به اینکه  ایران تلاش‌های زیادی را صورت داده و ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است که آخرین تلاش هم میزبانی کنفرانس بین‌المللی تهران بود اضافه کرد: این تلاش‌ها متأسفانه به نتیجه مطلوب لازم نرسیده و ضروری است همه کشورهای دنیا که معتقد به صلح و امنیت بین‌المللی هستند تلاششان را افزایش دهند و فشارها بر آمریکا و این رژیم افزایش یابد.

همه ابزارها برای آزادی و بازگشت حمید نوری بکار گرفته می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص برخی گمانه‌ها در مورد امکان مبادله حمید نوری با برخی محکومان و جاسوسان دوتابعینی و اینکه دستوری در این زمینه برای رایزنی‌های دیپلماتیک به وزارت امور خارجه ابلاغ شده یا نه؟ با یادآوری اینکه دفاع از حقوق شهروندان جزو مسئولیت هاذ ذاتی وزارت امور خارجه است، گفت: دیگر دستگاه‌ها هم از جمله قوه قضائیه و وزارت دادگستری از همه روش‌ها و حداکثر تلاشهای خود برای آزادی شهروند ایرانی که به ناحق بازداشت شده استفاده کرده‌اند.

کنعانی افزود: انتظار بود دادگاه سوئد در یک ورند مسئولانه ،اشتباه فاحش خودشان را در روند بازداشت و محاکمه و حکم اولیه آقای نوری در در مرحله تجدید نظر جبران کند که متاسفانه چنین نشد. اما این حکم به منزله پایان تلاشهای دیپلماتیک برای آزادی این شهروند ایرانی نیست . ما به تلاشها ادامه می‌دهیم و ازهمه ابزارها و امکانات و روش‌های در دسترس برای این منظور استفاده خواهیم کرد.

کنعانی خاطر نشان کرد: ما نسبت به رای صادره اعتراض جدی داریم. نسبت به آنچه در دوران طولانی بازداشت او صورت گرفته در ارتباط با حقوق اولیه انسانی اوک  مثل ه در زندانهای سوئد رعایت نشده اعتراض داریم. او از حقوق اولیه حق داشتن و دسترسی به پزشک، برخی حقوق حقوق کنسولی و ... محروم بوده و متاسفانه شاهد یک تناقض در رفتار دولت سوئد بودیم و  آنچه از رعایت حقوق و مقررات صحبت می کنند را در مورد حمید نوری شاهد نبودیم.لذا  به تلاشها تا آزادی او مصمم هستیم و ادامه می‌دهیم.

رد ادعای آمریکا در مورد حملات پهپادی

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی در خصوص نقش ایران در حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند هم با بیان اینکه اتهام زنی‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بی پایان است، گفت: بزرگت‌رین متهم در تحولات دو ماه و نیم اخیر دولت آمریکاست که عملا بخشی از جنایت جنگی و مسئول اول و آخر آغاز جنگ و استمرار آن در غزه است. لذا اساسا دولت آمریکا از منظر حقوقی بین‌المللی و اخلاقی در جایگاهی نیست که به دیگران اتهام بزند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: ما این ادعا را مردود و بی‌ارزش تلقی می‌کنیم که با هدف فرافکنی و سرپوش گذاشتن بر جنایات در غزه است و اهداف سیاسی روشنی دارد. دولت آمریکا با حمایت تمام عیار از نجایات در غزه تنفر ملتها را موجه خودش کرده است.

وی افزود: در بحث امنیت دریانوردی در منطقه ایران همواره بخشی از نیروی تامین کننده امنیت آبراه‌ها بوده و نقش موثری ایفا کرده و مسئولانه عمل کرده است.

کنعانی تصریح کرد: بخش مهمی از تأمین امنیت آبراه‌های منطقه بر عهده ایران بوده و هست و آمریکا نمی‌تواند اتهامی علیه ایران وراد کند.

کامرون به دستور اسرائیل اتهام می‌زند

وی در مورد ادعای وزیر خارجه دولت انگلیس در مورد نقش داشتن ایران در آنچه وی فعالیت های مخرب در خاک انگلیس نامید، هم تصریح کرد: لازم است اشاره کنم این ادعاها مشابه ادعاهای آمریکا بی اساس تکراری نخ نما و مردود است و در چاچروب حمایت از اسرائیل مطرح می شود.

کنعانی خاطرنشان کرد:  بویژه آقای کامرون فردی است که مقامات رژیم کودک‌کش اسرائیل او را بهترین دوست این رژیم در غرب نامیده‌اند، لذا ادعاهای او چیزی است که رژیم صهیونیستی از او انتظار دارد و می‌خواهد.

در عالی‌ترین سطح به روسیه اعتراض کردیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره انتقادکارشناسان، فضای رسانه‌ای و افکار عمومی از نوع و سطح برخورد دستگاه دیپلماسی با حمایت روسیه از بیانیه کشورهای عربی در مورد جزایر سه‌گانه نیز با تأکید براینکه ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در مراکش درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود، گفت: این بیانیه از نظر ما مذموم و مفاد آن از اساس مردود و غیرقابل قبول است زیرا طرح نکات مندرج در بیانیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به منزله نقض اصول پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد مبنی بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست.

کنعانی با بیان اینکه در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با صریح‌ترین و شفاف‌ترین عبارات اعتراض خود را هم درم ورد این بیانیه و هم به مقامات روسیه در عالی ترین سطح اعلام کرد و عکس‌العمل‌ها و واکنش‌ها و اقدامات دیپلماتیک ایران هم در چارچوب اهتمام جدی و قاطعانه و مسؤولانه و توأم با دقت نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و هم در چارچوب منافع ملی و با نظر داشت همه ابعاد منافع ملی ایران صورت می‌گیرد و در هر چارچوب دیگری که اقتضا کند، مبتنی بر منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران اقدامات دیگر انجام خواهد شد.

روابط ایران و طالبان

وی درپاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور امیرخان متقی در تهران و این گمانه و برداشت که سطح روابط ایران و طالبان در حال گسترش است،  با اشاره به اینکه سفر سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی طالبان برای حضور در کنفرانس فلسطین بود و رایزنی هایی هم در حاشیه آن درباره مسائل دوجانبه و منطقه با وزیر خارجه کشورمان برگزار شد، گفت: منافع ایران و افغانستان به هم پیوسته و گره خورده و جدایی ناپذیر است آنچه در افغانستان می‌گذرد و یا شکل بگیرد به صورت مستقیم  یا غیرمستقیم بر وضعیت در ایران امنیت در مرز و روابط دوستانه دو ملت اثرگذار است. همواره اعلام کرده‌ایم ایران در موضوع افغانستان همواره تلاش کرده و خواهد کرد که در کمک به ثبات و آرامش و توسعه و رونق اقتصادی در این کشور نقش موثر خود را ایفا کند.

وی با تأکید براینکه برای ما تحکیم صلح، ثبات و امنیت و تامین نظر مردم افغانستان حائز اهمیت است و همه تلاش‌های سازنده خود را انجام داده و انجام خواهیم داد، اظهار داشت: خوشبختانه مدت زمان قابل توجهی است که رخداد مرزی نامطلوبی را در مرزها شاهد نیستیم و امیدواریم این روند به بهبود و تقویت همکاری‌های مرزی و رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در مرزهای دو کشور منتهی شود.

کنعانی افزود: در خصوص موضوع آب گفت‌وگو شد و در دیدار وزیر خارجه و سرپرست وزارت خارجه افغانستان مورد توجه و اهتمام بوده و گفت‌وگوها در این خصوص ادامه دارد و پیگیری‌ها ما مستمر است.

لازم باشد دستگاه دیپلماسی هم ورود می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره روند پیگیری حادثت ترویستی راسک با دولت پاکستان هم تصریح کرد: این موضوع توسط جهات امنیتی دو کشور در حال بررسی و تکمیل اطلاعات است و هر جا نیاز به حضور وزارت خارجه باشد این وزارتخانه به وظایف ذاتی خود عمل خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی زمین‌گیر شده

رفتن مقامات نظامی حماس به قطر اظهار داشت: من نمی‌توانم درباره این اخبار اظهارنظر کنم. اخباری منتشر می‌شود که ممکن است دقیق نباشد. در کنار روند تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گفت‌وگوها و تحرکات و اقدامات سیاسی در جریان است. در ارتباط با طرف‌های فلسطینی و مشخصا گروه‌های مقاومت هستیم. جزییات را در اختیار ما قرار می‌دهند و مشورت‌های نزدیکی با ما برقرار است و با مصر و قطر گفت‌وگوها هست. هر تلاشی که به توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی و شکل گیری شرایط پایدار منجر شود اولویت اول است و از این روند حمایت کرده و در این مسیر تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد روند سیاسی ملت فلسطین رشید است و گروه‌های مقاومت مورد حمایت این ملت هستند و نظرسنجی‌ها بر این موضوع تایکد می‌کند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان در غزه و کرانه باختری نه تنها از محبوبیت و پایگاه مردمی مقاومت کم نکرده بلکه پایگاه مردمی آنها را افزایش داده است. براساس نظرسنجی‌ها مقاومت در غزه و کرانه باختری از پایگاه مردمی و محبوبیت بیشتری به نسبت قبل از آغاز جنایات صهیونیست‌ها برخوردار است. پیوند مقاومت و مردم قوی است و مردم به مقاومت فلسطین اعتماد دارند و مقاومت هم نشان داده می‌تواند در ارتباط با روند مقاومت به صورت قوی عمل کند. گروه‌های مقاومت فلسطینی عملا رژیم صهیونیستی را در میدان زمین گیر کردند.

وی در واکنش به طرح راه حل تشکیل دولت مشترک حماس و تشکیلات خودگردان و شرط اسرائیل برای حفظ فاصله 30 کیلومتری نیروهای حزب الله از مرزهای فلسطین هم با تأکید بر اینکه در این خصوص باید فلسطینی ها و مقامات دولت لیبنان اظهار نظر کنند، گفت: رژیم صهیونیستی یا شرایط بغرنج و پیچیده خود را درک نمی‌کند و یا به دنبال اقدامات فرافکنانه برای خرید زمان است و  هر روزی که به جنگ علیه مردم بی دفاع غزه ادامه می‌دهد فقط میخ‌های جدیدی بر تابوت سربازان خود می‌کوبد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این رژیم چاره‌ای جز پایان جنگ ندارد و در شرایطی نیست که برای دیگران در خصوص پایان حملات خود شرط و شروط تعیین کند. آنچه مربوط به ملت و کشور و مقاومت لبنان است، آنها بیان می‌کنند و انجام می‌دهند ولی این رژیم باید درک کند آنچه در ۲۰۰۶ علیه لبنان انجام داد نه دستاوردی برای این رژیم نداشت، بلکه مقاومت را در لبنان به قدرت تعیین کننده تبدیل کرد. همین اشتباه راهبردی رژیم صهیونیستی در غزه شرایط مشابهی را برای این رژیم در غزه رقم خواهد زد.

مقاومت محبوب‌تر از گذشته است

کنعانی گفت: گروه‌های مقاومت مورد حمایت این ملت هستند و نظرسنجی‌ها بر این موضوع تایید می‌کند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان در غزه و کرانه باختری نه تنها از محبوبیت و پایگاه مردمی مقاومت کم نکرده بلکه پایگاه مردمی آنها را افزایش داده است. براساس نظرسنجی‌ها مقاومت در غزه و کرانه باختری از پایگاه مردمی و محبوبیت بیشتری به نسبت قبل از آغاز جنایات صهیونیست‌ها برخوردار است.

وی در خصوص تداوم اقدامات مخرب زیست محیطی کشورهای همسایه و بحث سدسازی‌ها از جمله توسط ترکیه هم تصریح کرد: در مرود منابع آبی و رودخانه‌های مشترک مرزی همواره در سطوح مختلف تبادل نظر صورت گرفته و خوشبختانه پاسخ‌های مثبتی از مقامات ترکیه در گفت‌وگوها دریافت کرده‌ایم، ولی موضوعات حقوقی و فنی تکنیکی و زمان‌بر است و جزو موضوعات در دستورکار دستگاه دیپلماسی است و به این موضوع بی‌توجه نیستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.