رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور، خشکسالی و کاهش بارندگی را از چالش‌های مهم پیش روی تولیدکنندگان پنبه دانست و گفت: استفاده از آب‌های نامتعارف نظیر آب‌های شور در کشت و تولید پنبه ضروری است.

ضرورت استفاده از آب‌های نامتعارف در تولید پنبه

به گزارش قدس آنلاین، قربان قربانی نصرآباد در سومین همایش بین‌المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه با اشاره به این که در ۷۵ کشور و ۵ قاره دنیا پنبه کشت می‌شود، اظهار کرد: در اقصی نقاط جهان ۳۵۰ میلیون هکتار پنبه کشت شده که از سطح این اراضی بالغ بر ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن الیاف تولید می‌شود.

وی با بیان این که سرانه مصرف الیاف پنبه در کشور ۳.۲ و در دنیا ۴.۲ کیلوگرم است، افزود: در بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا به کشاورزان پنبه‌کار یارانه داده می‌شود تا بتوانند این صنعت را حفظ کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور نوسانات تولید، افزایش دما، خشکسالی و کاهش بارندگی، بروز آفات جدید و کاهش کیفیت خاک را از جمله چالش‌های تولید پنبه در کشور برشمرد و تصریح کرد: برداشت غیر مکانیزاسیون و به تبع آن وجود الیاف غریبه در پنبه‌های برداشت شده از دیگر مسائل صنعت پنبه کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اقتصادی شدن تولید پنبه در کشور توضیح داد: یک کارگر در بهترین حالت روزانه ۵۰ کیلوگرم ولی دستگاه مکانیزاسیون ۲۸ هزار کیلوگرم یعنی ۵۶۰ برابر برداشت پنبه دارد.

قربانی با اشاره به استفاده از بذرهای اصلاح شده و افزایش عملکرد یک تن در هکتار پنبه در مزارع گلستان تصریح کرد: با این افزایش عملکرد بیش از ۴۰ میلیارد ریال در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور استفاده از آب‌های نامتعارف نظیر آب‌های شور و زه‌آب‌ها و تصفیه‌خانه صنعتی و شهری را راهکار مناسب برای تأمین آب مورد نیاز کشت پنبه دانست و افزود: در زمینه استفاده از آب‌های غیرمتعارف تحقیقات زیادی در مؤسسه تحقیقات پنبه صورت گرفته و به نتایج خوبی دست یافته‌ایم.

وی با اشاره به این که ۱۴ رقم بذر پنبه در کشور تولید و دو رقم جدید آن در مقابله با آفت مقاوم‌سازی شده است، گفت: به دنبال تولید پنبه‌های رنگی و باکیفیت که مورد استفاده کارخانه‌های نخ‌ریسی و پارچه‌بافی بوده، هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.