بر اساس اعلام دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ۶۶ هزار واحد مسکونی خالی در سال ۱۴۰۰ شناسایی شده و برای این خانه ها ۱۴۰۰ میلیارد تومان مالیات محاسبه شده است.

ضمانت اجرایی مالیات بر خانه های خالی افزایش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، بنا بر همین خبر اطلاعات اولیه مشمولان سال ۱۴۰۱ هم در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و در گام اول اطلاعات بیش از ۱۹ هزار و ۲۹۰ خانه خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارائه شده که عملیات محاسبه مالیات این واحدها در حال انجام است و چنانچه دو سال از خالی بودن واحد گذشته باشد، مالیات محاسبه شده دو برابر رقم سال اول خواهد بود. لازم به ذکر است ارقام محاسبه شده مالیاتی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تا اواسط دی ماه امسال به مودیان ابلاغ می شود.

رقم مالیاتی ۱۴۰۰ میلیارد تومانی برای ۶۶ هزار خانه خالی در سال ۱۴۰۰ در شرایطی محاسبه شده که حدود ۱۰ روز پیش مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی از پذیرفتن مالیات ابلاغ شده تنها از سوی ۶۸۶ نفر و وصول ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بر همین مبنا خبر داده بود که از این رقم هم ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال جاری وصول شده است.

امکان شناسایی واحدهای خالی افزایش یافته است

یک کارشناس حوزه مالیاتی در گفتگو با خبرنگار ما و با تاکید بر اینکه داده های سامانه ملی املاک و اسکان کشور نسبت به گذشته، معتبرتر و دقیق تر شده، به لزوم تداوم بهبود سطح کیفی این اطلاعات برای شناسایی دقیق تر خانه های خالی و محاسبه مالیات این خانه ها اشاره می کند.

علی ملک زاده می گوید: برخی تدابیر اخذ شده ضمانت اجرایی قانون مالیات بر خانه های خالی و حصول دقیق تر این مالیات را افزایش داده است. مالکان اگر مالیات خانه های خالی خود را نپردازند، امکان معامله این واحدها را ندارند پس این گروه از مودیان یا مالیات وضع شده را سر موعد مقرر می پردازند و یا چنانچه پرداخت را به تاخیر بیندازند، علاوه بر اینکه نمی توانند خانه را معامله کنند، مشمول جرایم دیرکرد مالیاتی هم می شوند.

کارشناس حوزه مالیاتی اندیشکده اقتصاد مقاومتی همچنین به افزایش امکان شناسایی دقیق واحدهای خالی نسبت به گذشته اشاره می کند و ادامه می دهد: مرجع تشخیص خالی بودن خانه ها سامانه املاک و اسکان کشور و مسوول راه اندازی این سامانه عهده وزارت راه و شهرسازی است. اخیرا این وزارتخانه اقداماتی برای به روزتر و معتبرتر شدن داده های این سامانه صورت داده که برخی از این اقدامات موفقیت آمیز بوده است. یکی از اقدامات موفق این است که متقاضیان بهره مندی از طرحهای حمایتی دولت مانند نهضت ملی مسکن یا وام ودیعه مسکن اول باید در سامانه ملی املاک و اسکان، وضعیت سکونتی خود را مشخص و اگر املاکی دارند، آن را اظهار کنند.   

به گفته ملک زاده تدبیر موفقیت آمیز دیگر با همکاری وزارت آموزش و پرورش و در راستای افزایش دقت اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور، بهبود روند خوداظهاری و افزایش اعتبار اطلاعات برای شناسایی و اخذ رقم دقیق مالیات بر خانه های خالی این است که برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس، درج اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان و تعیین وضعیت سکونت و مالکیت برای دانش آموزان الزامی است و علاوه بر این وزارت راه و شهرسازی با امضا تفاهم نامه با نهادها و سازمانهایی هم  چون بیمه ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و... اطلاعات دقیقی از این حوزه ها دریافت می کند و اطلاعات سامانه کد رهگیری معاملات املاک سامانه معاملات املاک و مستغلات را به سامانه ملی املاک و اسکان وارد کرده است.    

 گامهایی عملی برای اخذ مالیات از خانه های خالی

قانون مالیات بر خانه‌ های خالی سه سال پیش و با هدف کاهش اجاره بها، افزایش عرضه و مبارزه با احتکار مسکن، تصویب شد اما به دلیل وجود ضعفهای جدی اطلاعاتی  در فرایند شناسایی این واحدها تا پیش از دولت سیزدهم روی کاغذ مانده و به اجرا نرسیده بود.

امروز فرایند شناسایی، محاسبه و اخذ مالیات از خانه های خالی در حالی جدی تر و شفاف تر شده است که سازمان امور مالیاتی هاعلام کرده "پس از صدور برگه مالیاتی برای خانه ‌های خالی اگر ظرف مهلت ۱۰ روز مالیات این واحدها پرداخت نشود، تمام محدودیت ‌های پیش ‌بینی شده در قانون از جمله ممنوع‌ المعامله شدن و توقیف اموال برای مالک واحد مورد نظر اعمال خواهد شد".

همچنین "اگر فردی خانه خود را اجاره دهد و طبق قانون مشمول مالیات باشد، مالیات اجاره محاسبه می ‌شود. اگر این خانه خالی باشد و به اجاره واگذار نشده باشد، ۶ برابر میزان مالیات خانه اجاره شده، محاسبه خواهد شد. چنانچه فردی در یک سال یک تا ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد در سال اول مشمول ۶ برابر ، در سال دوم ۱۲ برابر و در سال سوم به بعد ۱۸ برابر مالیات در آمد اجاره آن واحد می شود و اگر یک فرد بیش از ۵ خانه خالی یا بیشتر از ۳۰ دانگ خانه خالی داشته باشد با ضرایب مالیاتی دو برابری مواجه می ‌شود".

بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی" اگر دفترخانه ای قبل از اینکه مفاصا حساب مالیاتی مربوط به ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات ‌‏های مستقیم (مبنی بر خالی بودن خانه

بیش از ۱۲۰ روز در طول سال)، نسبت به انتقال خانه های خالی ممنوع المعامله اقدام کند، متضامنا در پرداخت مالیات مسوول خواهد بود".

در همین حال دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از شناسایی ۵۷۰ هزار خانه خالی که عموماً مالکان آن بالای ۲ خانه خالی داشته‌اند، خبر داد که تاکنون اطلاعات حدود ۱۸ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارائه و تاکنون به حدود ۴ میلیون مودی پیامک ارسال شده است اما این بدان معنی نیست که ۴ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم.

اضافه می شود بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان و در راستای ساماندهی بازار مسکن و به استناد سامانه ملی املاک و اسکان در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۸۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که برای ۶۶ هزار واحد برگه مالیاتی صادر شده و برای سال ۱۴۰۱ نیز در فاز اول، فهرست مالکانی که بیش از ۲۰ واحد خالی داشته ‌اند، به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی ارائه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.